اف‌بی‌آی و پلیس اروپا سرورهای رایانه‌ای که در حملات سایبری بزرگ در سرتاسر جهان استفاده می‌شوند را از بین می‌برند

یوروپل، آژانس مجری قانون اتحادیه اروپا، گفت که پس از توقیف سرورها، بازرسان “بیش از 100 کسب و کار” را شناسایی کرده اند که در معرض خطر هک شدن توسط مجرمان سایبری از جمله گروه های باج افزار قرار داشتند.

این سرکوب یک سرویس شبکه خصوصی مجازی محبوب (VPN) را هدف قرار داد که پلیس می‌گوید مجرمان سایبری از آن برای پوشاندن مسیرهای خود استفاده می‌کردند در حالی که به سازمان‌های متعددی نفوذ می‌کردند و سعی می‌کردند از آنها اخاذی کنند.

این آخرین تلاش پلیس آمریکای شمالی و اروپا برای انهدام گروه‌های باج‌افزاری است که زیرساخت‌های حیاتی را در هر دو قاره تهدید کرده‌اند. سازمان‌های اجرایی ایالات متحده و اروپا در پاییز دو نفر را در اوکراین دستگیر کردند که ظاهراً به دنبال هک سازمان‌های اروپایی و آمریکایی باج‌گیری چند میلیون دلاری داشتند.

حمله 10 کشوری که روز سه شنبه اعلام شد شامل پلیس آلمان تا بریتانیا و اوکراین بود. یادداشتی از محققان در روز سه‌شنبه به بازدیدکنندگان وب‌سایت VPNLab.net، سرویس VPN هدفمند، خوشامد گفت: “این دامنه ضبط شده است.” در این یادداشت آمده است که مجری قانون به بررسی داده های VPN در تلاش برای ردیابی هکرها ادامه خواهد داد.

کلر جورج، سخنگوی یوروپل در ایمیلی به CNN گفت: «مجرمان سایبری که از این VPN استفاده می‌کردند در سطح جهانی حملاتی انجام می‌دادند.

به گفته مارک آرنا، مدیر عامل شرکت امنیت سایبری اینتل 471، مدیر انجمن جرایم سایبری محبوب روسی و انگلیسی زبان با بیش از 180000 کاربر ثبت شده، از سال 2009 سرویس VPN را تبلیغ کرده است.

این خبر در حالی منتشر می شود که مقامات آمریکایی می گویند که آنها معتقدند روسیه در اقدامی نادر، مسئول حمله باج افزار به اپراتور اصلی خط لوله ایالات متحده در ماه مه گذشته را دستگیر کرده است.

روسیه از لحاظ تاریخی تمایلی به مهار مجرمان سایبری که از خاک این کشور فعالیت می کنند، نداشته است. مشخص نیست که آیا با دستگیری این فرد که مقامات آمریکایی شناسایی نکرده اند، زمانی را پشت میله های زندان سپری می کند یا خیر.