انتخابات تایلند در حالی در جریان است که مخالفان اکثریت رای‌دهی‌ها را از آن خود کردند

بانکوک: رای دهندگان در تایلند هشت سال پس از اینکه پرایوت چان اوچا، نخست وزیر فعلی برای اولین بار در کودتای سال 2014 به قدرت رسید، روز یکشنبه در انتخاباتی که از آن به عنوان شانسی اساسی برای تغییر نام برده می شود، به پای صندوق های رای رفتند. او اکنون در مقابل دختر سیاستمداری که دشمن اصلی ارتش است، رقابت می کند.
مخالفان مهمانی Pheu Thai، به ریاست پائونگ‌ترن شیناواترا، به طور گسترده پیش بینی می شود که حداقل تعداد زیادی از کرسی های 500 نفره مجلس پایین را به دست آورد. پائونگ تارن پس از انداختن رای خود گفت که هر رای برای ایجاد تغییر در تایلند مهم است و امید زیادی به نتیجه نهایی دارد.
اما اینکه چه کسی ریاست دولت بعدی را برعهده دارد، تنها با رای گیری روز یکشنبه مشخص نخواهد شد. نخست وزیر در ماه ژوئیه در جلسه مشترک مجلس نمایندگان و 250 کرسی سنا انتخاب خواهد شد. برنده باید حداقل 376 رای کسب کند و هیچ حزبی به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد.
فیو تای بیشترین کرسی ها را در آخرین انتخابات سال 2019 به دست آورد، اما رقیب اصلی آن، حزب پالانگ پراچارات که مورد حمایت ارتش است، موفق شد ائتلافی را با پرایوت به عنوان نخست وزیر ایجاد کند. این حزب متکی به حمایت یکپارچه سنا بود که اعضای آن دیدگاه محافظه‌کارانه ارتش را دارند و پس از کودتای پرایوت توسط دولت نظامی منصوب شدند.
Prayuth برای انتخاب مجدد شرکت می کند، اگرچه ارتش امسال حمایت خود را بین دو حزب تقسیم کرده است. Prayuth توسط حزب ملل متحد تایلند حمایت می شود. معاون نخست وزیر او، پراویت وانگسووان، ژنرال سابق دیگر، پرچمدار پالنگ پراچارات است.
پرایوت به دلیل یک اقتصاد لکنت زبان، کاستی در رسیدگی به بیماری همه گیر و خنثی کردن اصلاحات دموکراتیک، یک نقطه دردناک خاص برای رأی دهندگان جوان، مقصر شناخته شده است. او همچنین در شعبه رای خود مردم را تشویق کرد تا برای رای دادن بیرون بیایند.
تایرل هابرکورن، متخصص مطالعات تایلندی در دانشگاه ویسکانسین، گفت: «افزایش رأی جوانان و آگاهی عمومی از آسیب های ناشی از حکومت نظامی، عوامل کلیدی هستند که احتمالاً نتایج این انتخابات را تعیین می کنند». پس از 9 سال حکومت نظامی، مردم آماده تغییر هستند، حتی کسانی که قبلاً علاقه ای به تکان دادن قایق نداشتند.
فیو تای آخرین گروه از احزاب مرتبط با میلیاردر پوپولیست تاکسین شیناواترا است که با کودتای ارتش در سال 2006 از سمت نخست وزیری برکنار شد. پائونگ‌ترن شیناواترا دختر او است. عمه او، ینگلاک شیناواترا، که در سال 2011 نخست وزیر شد، در کودتای تحت رهبری پرایوت سرنگون شد.
Pheu Thai و Paetongtarn، محبوب‌ترین نامزدهای ثبت‌نام‌شده این حزب برای نخست‌وزیری، در نظرسنجی‌ها گام‌هایی جلوتر از رقابت هستند. اما هیچ نشانه ای وجود ندارد که نهاد محافظه کار مورد حمایت ارتش کشور با آنها گرم شده باشد.
«من فکر می‌کنم طرف محافظه‌کار سلطنتی، پشتوانه ارتش، سلطنت، پشتشان به دیوار است. تغییر در راه است و آنها باید راهی برای مقابله با آن بیابند.»
این بدان معناست که فیو تای باید پس از انتخابات روز یکشنبه در انتخاب شرکای احتمالی ائتلافی با دقت عمل کند.
حزب حرکت رو به جلو در رتبه دوم در نظرسنجی قرار دارد و همکار ایدئولوژیک آن در تلاش برای از بین بردن بال های ارتش است. اما حمایت صریح آن از اصلاحات جزئی سلطنت برای اکثر محافظه‌کارانی که این نهاد برای آنها مقدس است غیرقابل قبول است و دیگر شرکای احتمالی ائتلاف را می‌ترساند.
بسیاری بر این باورند که Pheu Thai ممکن است با بستن قرارداد با حزب Palang Pracharath و رهبر آن، Prawit، که کمتر با کودتای 2014 مرتبط است و خط سختی که Prayuth دنبال کرده است، به دنبال شریک دیگری باشد.