انفجار 13 کشته بر جای گذاشت و روستایی را در منطقه معدنی غنا مسطح کرد

پلیس غنا روز جمعه اعلام کرد: بر اثر انفجار یک کامیون حامل مواد منفجره به معدن طلا در غرب غنا، دست کم 13 نفر کشته و تعدادی زخمی شدند.
الوارهای در حال دود شدن و ورق فلز پاره شده محل قرارگیری صدها خانه در Apiate، سکونتگاهی در حدود 200 کیلومتری (130 مایل) غرب پایتخت آکرا، را مشخص کرده است. انفجار روز پنجشنبه دهانه ای به عرض تقریباً 20 متر (66 فوت) بر جای گذاشت. خبرنگار رویترز در محل حادثه گفت که درها و سقف های ساختمان های دیگر منفجر شده است.
نیروهای امداد در حالی که بیل مکانیکی در انبوه بزرگتر خاک و آوار حفر می کردند، محل را شانه زدند.
دانیل آدو گیامفی، دانشجوی یک کالج معدنی در مجاورت که برای داوطلب شدن با تیم پاسخ آمده بود، گفت: «ما در اینجا خسارتی به جان و اموال دیده‌ایم که غیرقابل توصیف است.
“دیروز… شما می توانستید بقایای انسان را در همه جا ببینید.”
به گفته پلیس حدود 180 نفر بر اثر این انفجار زخمی شدند.
در ویدئویی که ظاهراً توسط یکی از تماشاچیان در Apiate فیلم‌برداری شده است، افرادی را می‌توان دید که به سمت آتش‌سوزی در کنار جاده می‌روند که انفجاری قوی در شهرک رخ داد.
هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث این حادثه شده است. پلیس گفت یک موتور سیکلت با کامیون برخورد کرد، سپس آتش گرفت و بیانیه دولت نشان داد که یک ترانسفورماتور برق کنار جاده می‌توانست نقش داشته باشد.
پلیس گفت که این کامیون متعلق به یک شرکت اسپانیایی به نام Maxam بود که مواد منفجره را به معدن طلای چیرانو که توسط شرکت Kinross Gold Corporation مستقر در تورنتو اداره می شود، حمل می کرد.
وزارت اراضی و منابع طبیعی در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت ماکسام از ساخت، حمل و یا تامین مواد منفجره برای عملیات معدنی تا نتیجه بررسی‌ها در این حادثه تعلیق می‌شود.
این وزارتخانه همچنین دستور تعلیق بازرس ارشد معادن غنا را صادر کرد که مسئول نظارت بر استفاده از مواد منفجره در این بخش است.
Maxam که دارای 140 شرکت تابعه در بیش از 50 کشور جهان است، به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداده است.
Kinross گفت که قصد دارد از تلاش‌های واکنش و اقلام امدادی به افراد آسیب‌دیده حمایت کند.
کوسی افوری، مدیر امور عمومی سرویس پلیس غنا، اوایل روز جمعه به خبرنگاران گفت که حمل و نقل مواد منفجره از روال درست پیروی کرده است و کامیون دارای اسکورت پلیس است.
او گفت که پلیس بدون ارائه جزئیات، در حالی که در حال بررسی است، با این محل به عنوان صحنه جنایت برخورد می کند.
تخلیه سریع
تعداد کشته شدگان می توانست خیلی بدتر باشد.
افوری سخنگوی پلیس گفت که بین برخورد و انفجار یک مکث وجود داشت که به راننده فرصت داد تا به جامعه بگوید که در خطر هستند.
معلمان یک مدرسه مجاور جزو اولین کسانی بودند که مطلع شدند و بچه ها را تخلیه کردند.
افوری گفت: «(راننده) همچنین به اکثر اعضای جامعه از جمله موتورسوار اعلام کرد که خارج شوند.
افوری گفت که دولت اوایل روز جمعه اعلام کرد که تعداد کشته شدگان 17 نفر بوده است و به اشتباه چهار نفر را که زنده هستند اما در وضعیت وخیم هستند، شمارش کرده است.
معاون رئیس جمهور ماهامودو باومیا در بازدید از Apiate، در نزدیکی شهرهای Bawdie و Bogoso، تلاش های امداد و نجات را تحسین کرد و گفت که دولت در حال کار برای ایجاد مسکن موقت برای کسانی است که خانه های خود را از دست داده اند.
او گفت: «ما درس‌هایی خواهیم آموخت و این درس‌ها بعداً خواهد آمد. در حال حاضر، ما بسیار نگران این هستیم که چگونه این تلاش نجات را تکمیل کنیم.