اوکراین: در صورت حمله روسیه به اوکراین، ایالات متحده در نظر دارد از شورش حمایت کند

واشنگتن: سال‌هاست که مقامات ایالات متحده از ترس تحریک روسیه، این سوال را مطرح می‌کنند که چه مقدار از حمایت نظامی به اوکراین ارائه شود.
اکنون، در یک چرخش بزرگ، مقامات ارشد دولت بایدن هشدار می‌دهند که اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین حمله کند، ایالات متحده می‌تواند از شورش اوکراین حمایت کند.
اینکه چگونه ایالات متحده، که به تازگی از دو دهه جنگ در افغانستان خارج شده است، ممکن است به کمک مالی و حمایت از یک شورش از جنگ با یک شورش متمرکز شود، هنوز در حال بررسی است. اما حتی گفتگو در مورد اینکه ایالات متحده تا چه حد برای براندازی اهداف روسیه در صورت تهاجم پیش خواهد رفت، شبح یک جنگ سرد جدید را زنده کرد و ناگهان چشم انداز آغاز یک درگیری به اصطلاح قدرت های بزرگ را واقعی کرد.
در افغانستان، ایالات متحده خود را در مبارزه با شورش‌ها ناامید نشان داد. اما وقتی نوبت به تامین مالی آنها می رسد، کارشناسان نظامی می گویند که این یک بازی توپ متفاوت است.
پرزیدنت جو بایدن مشخص نکرده است که ایالات متحده چگونه می تواند شورشیان اوکراین را مسلح کند که به معنای جنگ چریکی علیه اشغال نظامی روسیه است. همچنین مشخص نیست اقدام بعدی روسیه چه خواهد بود یا پوتین قصد دارد یک حمله سایبری انجام دهد. روز جمعه، هکرها پس از چند روز گفتگو بین روسیه و غرب درباره این بحران، چندین وب سایت دولتی اوکراین را تخریب کردند.
اما مقامات دولت بایدن به روسیه که حدود 100000 سرباز را در مرزهای خود با اوکراین جمع آوری کرده است، شروع کرده اند که حتی اگر بتواند به سرعت قلمرو را تصرف کند، پوتین در نهایت هزینه های تهاجم را از نظر خسارات نظامی گران تمام می کند.
جیمز استاوریدیس، نیروی دریایی چهار ستاره بازنشسته، گفت: «اگر پوتین با یک نیروی نظامی بزرگ به اوکراین حمله کند، کمک نظامی ایالات متحده و ناتو – اطلاعات، سایبری، سلاح‌های ضد زرهی و ضد هوایی، موشک‌های دریایی تهاجمی – به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.» دریاسالار که فرمانده عالی متحدین در ناتو بود. و اگر به شورش اوکراین تبدیل شود، پوتین باید بفهمد که پس از دو دهه مبارزه با شورش‌ها، ما می‌دانیم چگونه آنها را مسلح کنیم، آموزش دهیم و انرژی بدهیم.»
وی به حمایت ایالات متحده از مجاهدین در افغانستان در برابر تهاجم شوروی به آنجا در اواخر دهه 1970 و 1980، قبل از ظهور طالبان اشاره کرد. استاوریدیس گفت: «سطح حمایت نظامی» از شورش اوکراینی، «در مقایسه تلاش‌های ما در افغانستان علیه اتحاد جماهیر شوروی ضعیف به نظر می‌رسد».
لوید آستین، وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، در تماس‌های تلفنی اخیر به همتایان روسی خود هشدار داده‌اند که هر پیروزی سریع روسیه در اوکراین احتمالاً با شورش خونینی مشابه آنچه رانده شد به دنبال خواهد داشت. اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان در گفتگو با متحدان، مقامات ارشد بایدن همچنین به صراحت گفته اند که سیا (پنهان) و پنتاگون (علنا) هر دو به دنبال کمک به هر شورشی در اوکراین هستند.
مقامات دولتی که این هفته با آنها مصاحبه شد، گفتند که برنامه های کمک به شورشیان اوکراینی می تواند شامل ارائه آموزش در کشورهای مجاور که بخشی از جناح شرقی ناتو هستند باشد: لهستان، رومانی و اسلواکی، که می تواند شورشیان را قادر به لغزش به داخل و خارج اوکراین کند. فراتر از حمایت لجستیکی و تسلیحات، ایالات متحده و متحدان ناتو همچنین می توانند تجهیزات پزشکی، خدمات و حتی پناهگاه را در طول حملات روسیه فراهم کنند. مقامات گفتند که ایالات متحده تقریباً به طور قطع تسلیحات تامین خواهد کرد.
از زمانی که روسیه در سال 2014 به کریمه حمله کرد، دولت های متوالی ایالات متحده تلاش کردند تا حمایت نظامی از اوکراین را تا حد زیادی به تسلیحات دفاعی محدود کنند. ایالات متحده حدود 2.5 میلیارد دلار کمک نظامی به کیف ارائه کرده است، از جمله موشک های ضد تانک و رادار که به ارتش اوکراین امکان می دهد منابع آتش توپخانه را بهتر شناسایی کند. این کمک ها همچنین شامل قایق های گشتی و تجهیزات ارتباطی نیز می شود.
مقامات ارشد دولت گفتند که ایالات متحده همچنین در حال حرکت به سمت ارائه اطلاعات در میدان جنگ به اوکراین است که می تواند به این کشور کمک کند سریعتر به تهاجم واکنش نشان دهد.
مقامات گفتند اما تمام این کمک‌ها طوری تنظیم شده است که پوتین را تحریک نکند. به گفته مقامات، اگر نیروهای روسیه از مرز عبور کنند، ایالات متحده می تواند تسلیحات تهاجمی و آموزش ارائه دهد.
آندری زاگورودنیوک، وزیر دفاع سابق اوکراین، روز یکشنبه در مقاله ای برای شورای آتلانتیک نوشت: با توجه به تجهیزات و تاکتیک های مناسب، اوکراین می تواند به طور چشمگیری شانس تهاجم موفق را کاهش دهد. ایالات متحده می تواند از یک شورش حمایت کند. اوکراین می‌تواند با ترکیب یگان‌های نظامی با کهنه‌سربازان، نیروهای ذخیره، واحدهای دفاع سرزمینی و تعداد زیادی داوطلب، ده‌ها هزار گروه کوچک و بسیار متحرک ایجاد کند که قادر به حمله به نیروهای روسیه هستند. این امر عملاً امکان ایجاد هر نوع مدیریتی را برای کرملین بر مناطق اشغالی یا تامین امنیت خطوط تدارکاتی خود غیرممکن خواهد کرد.
اما دشوار است بدانیم که آیا اوکراینی ها مایل به آغاز یک کارزار شورشی هستند که می تواند سال ها یا حتی دهه ها به طول انجامد. برخی از کارشناسان اوکراین به کریمه اشاره می کنند، جایی که از زمان تهاجم روسیه در آن مقاومت مسلحانه کمی وجود داشته است. پوتین می‌تواند محاصره خود را به بخش‌های شرقی اوکراین محدود کند، مناطقی که بیشتر طرفدار روسیه هستند تا غرب.
یکی از مشاوران نظامی غربی اوکراینی ها گفت که جزئیات یک مقاومت خاص در آنجا به صورت یک راز محرمانه باقی مانده است. اما در حال حاضر، به ویژه در غرب، اوکراینی ها در حال پیوستن به نیروهای دفاع سرزمینی هستند که در تاکتیک های چریکی آموزش می بینند.