ایالات متحده به دنبال تعادل با افزایش نگرانی ها از حمله روسیه به اوکراین است

یک ایست بازرسی نظامی در نزدیکی Hranitne، اوکراین، 4 نوامبر 2021. مقامات اطلاعاتی آمریکا به متحدان هشدار می دهند که فرصت کوتاهی برای جلوگیری از اقدام نظامی روسیه در اوکراین وجود دارد (NYT)

واشنگتن: تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی اوکراین مقامات آمریکایی را گیج کرده و واکنش دولت بایدن را سردرگم کرده است.
برخی از قانونگذاران جمهوری خواه آمریکا را برای افزایش حمایت نظامی از اوکراین تحت فشار قرار داده اند. اما این خطر تبدیل آنچه را که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه صرفاً عضله‌سازی می‌کند، به یک رویارویی تمام عیار تبدیل می‌کند که فقط به خطر اوکراین می‌افزاید و می‌تواند باعث ایجاد یک بحران انرژی در اروپا شود.
اما واکنش ضعیف ایالات متحده خطرات خاص خود را دارد. این امر می تواند پوتین را جرأت کند تا اقدامات تهاجمی تری علیه اوکراین بردارد، زیرا نگرانی ها بیشتر می شود که او ممکن است سعی کند بیشتر قلمرو این کشور را تصرف کند. و در زمانی که محبوبیت جو بایدن در حال کاهش است، ممکن است صدمات سیاسی بیشتری برای رئیس جمهور جو بایدن ایجاد کند.
اگر ایالات متحده درک بهتری از آنچه پوتین در تلاش است انجام دهد، دانستن چگونگی ایجاد تعادل مناسب آسان تر خواهد بود. اما مقامات ارشد اعتراف می کنند که نمی دانند.
لوید آستین، وزیر دفاع روز چهارشنبه گفت: «ما دقیقاً مطمئن نیستیم که آقای پوتین چه تصمیمی دارد. یک هفته پیش از آن، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: “ما شفافیت در مورد اهداف مسکو نداریم، اما کتاب بازی آن را می دانیم.”
مایک کویگلی، نماینده دموکرات ایلینوی و عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، گفت که درک بهتر مقاصد پوتین برای جلوگیری از اشتباهاتی که جنگ‌های بزرگ را آغاز کرده‌اند، حیاتی است.
او گفت که هرگونه واکنش ایالات متحده باید به گونه ای تنظیم شود که از «مماشات کننده یا تحریک کننده» جلوگیری شود.
او گفت: «این یک منطقه سخت و دشوار برای تلاش برای به دست آوردن اطلاعات است. “این چالشی است که به همان اندازه سخت یا سخت تر از همیشه است. تأثیر بسیار جدی بر توانایی ما برای تصمیم گیری صحیح دارد.”
روسیه شبه جزیره کریمه اوکراین را در سال 2014 تصرف کرد و درگیری مداوم در شرق اوکراین بین کیف و شورشیان مورد حمایت روسیه در منطقه موسوم به دونباس حدود 14000 کشته بر جای گذاشته است. اکنون، اوکراین می‌گوید که حدود 90000 سرباز روسی در نزدیکی مرز تجمع کرده‌اند.
این تجمع می تواند مقدمه ای برای تهاجم دیگر روسیه باشد. بلینکن در صحبت با وزیر امور خارجه اوکراین در این ماه گفت که “کتاب بازی” پوتین این بود که روسیه نیروهای خود را در نزدیکی مرز جمع کند و سپس به آن حمله کند و “به دروغ ادعا کرد که تحریک شده است.”
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه گفت که این ائتلاف شاهد «تمرکز غیرمعمول» نیروهای روسیه در امتداد مرز اوکراین است و هشدار داد که در گذشته از همین نوع نیروها توسط مسکو برای مداخله در کشورهای همسایه استفاده شده است.
اگرچه مقامات ایالات متحده اعتقاد ندارند که تهاجم قریب الوقوع است، پوتین همچنین اخراج اوکراین مستقل را تشدید کرده است. در مقاله ای طولانی که کرملین در ماه ژوئیه منتشر کرد، تصریح می کند که اوکراینی ها و روس ها “یک ملت” هستند و “حاکمیت واقعی اوکراین تنها در مشارکت با روسیه امکان پذیر است.”
اما این اقدامات همچنین می‌تواند برای جلوگیری از نزدیک‌تر شدن اوکراین به غرب یا پذیرفته شدن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، که پوتین به شدت با آن مخالف است، وحشتناک باشد. مشخص نیست که آیا روسیه خطر حمله به اوکراین، راه اندازی جنگی بسیار دشوارتر را دارد یا می خواهد سرزمین های متخاصم را اشغال کند.
افزایش نظامی مشابه روسیه در بهار به تهاجم منجر نشد، اگرچه قانونگذاران و مقامات می گویند که اکنون بیشتر نگران هستند و به استناد اطلاعات ایالات متحده که علنی نشده است.
روسیه انگیزه های تهاجمی خود را رد می کند و اصرار دارد که به افزایش فعالیت ناتو در نزدیکی مرزهای خود و تقویت ارتش اوکراین پاسخ می دهد.
پوتین در سخنانی در روز پنجشنبه گفت: «باید در نظر گرفت که شرکای غربی با ارسال تسلیحات مرگبار مدرن به کیف و انجام مانورهای نظامی تحریک آمیز در دریای سیاه – و نه تنها در دریای سیاه بلکه در سایر کشورها، وضعیت را تشدید می کنند. مناطق نزدیک به مرزهای ما.”
ایالات متحده کشتی هایی را به عنوان بخشی از فعالیت ناتو در کنار اوکراین به دریای سیاه فرستاده است و در هفته های اخیر تجهیزات نظامی را به عنوان بخشی از بسته 60 میلیون دلاری که در سپتامبر اعلام شد، تحویل داده است. از سال 2014، ایالات متحده متعهد شده است که بیش از 2.5 میلیارد دلار برای کمک به اوکراین برای تقویت دفاعی خود هزینه کند.
کاخ سفید اعلام کرد که امیدوار است تنش ها را کاهش دهد. سخنگوی شورای امنیت ملی در بیانیه‌ای گفت: «همان‌طور که در گذشته مشخص کرده‌ایم، اقدامات تشدیدکننده یا تهاجمی روسیه باعث نگرانی شدید ایالات متحده خواهد شد».
در هفته‌های اخیر هجوم دیپلماسی وجود داشته است. رهبران ایالات متحده با همتایان روسی و اوکراینی خود دیدار کرده اند، از جمله دیدار ویلیام برنز، رئیس سیا از مسکو که طی آن وی تلفنی با پوتین صحبت کرد. آلمان و فرانسه با صدور بیانیه ای مشترک حمایت خود را از اوکراین تایید کردند.
در نهایت، ایالات متحده گزینه های ظاهری کمی برای متوقف کردن پوتین دارد، اگر او به جلو حرکت کند.
دولت بایدن در ماه آوریل تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه به دلیل نقش روسیه در درگیری اوکراین و همچنین ادعاهایی مبنی بر حمایت از حملات سایبری به زیرساخت‌های آمریکا و مداخله در انتخابات آمریکا اعمال کرد.
قانونگذاران و کارشناسان گفتند که اعمال تحریم های بیشتر بعید است بر رفتار پوتین تأثیر بگذارد. دولت بایدن در ماه مه تحریم‌های مربوط به خط لوله نورد استریم 2 را که گاز طبیعی روسیه را مستقیماً با دور زدن اوکراین به آلمان منتقل می‌کند، لغو کرد.
گروهی از قانونگذاران جمهوری خواه در این ماه از ایالات متحده خواستند که کمک های مرگبار بیشتری به ارتش اوکراین ارائه کند، اشتراک اطلاعاتی را افزایش دهد یا حضور گسترده تری از خود را در دریای سیاه مستقر کند. اما روسیه می تواند به سرعت با نیروهای بیشتری مقابله کند.
پوتین می تواند به هر اقدام غرب با محدود کردن صادرات انرژی به اروپا که به شدت به گاز طبیعی روسیه وابسته است، پاسخ دهد.
داگلاس وایز، معاون سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا گفت: «ابزارهای سنتی که دولت-ملت ها برای کنترل رفتار دولت-ملت های دیگر استفاده می کنند، در دسترس نیستند. روس‌ها در خطر بسیار کمی هستند.»
دو تحلیلگر در نوشتن برای بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی گفتند پوتین ممکن است بخواهد پیامی به واشنگتن بفرستد که باید با روسیه «به عنوان یک قدرت بزرگ که نمی تواند در دستور کار ایالات متحده به حاشیه رانده شود» رفتار کند. “کار ناتمام” پوتین
یوجین رومر و اندرو وایس نوشتند: «این کار ناتمام، بازگرداندن سلطه روسیه بر بخش‌های کلیدی امپراتوری تاریخی آن است. “هیچ موردی در آن دستور کار مهمتر یا اساسی تر از بازگشت اوکراین به جمع نیست.”
پل کولبه، افسر سابق سیا که پروژه اطلاعاتی در مرکز بلفر دانشگاه هاروارد را رهبری می کند، گفت که تلاش برای تصرف بیشتر اوکراین – یا حتی فشار به کیف – بسیار سخت تر از تصرف کریمه یا بخش هایی از شرق اوکراین است.
کولبه گفت که پوتین می تواند با اعمال فشار بر اوکراین و ناتو و ایجاد شکاف بین متحدان در مورد چگونگی واکنش، به بسیاری از اهداف خود بدون تهاجم دست یابد.
او گفت: «این با یک الگوی بزرگتر مطابقت دارد که از درک آنها اطمینان حاصل شود که در مرزهای نزدیک خود با تهدید مواجه نمی شوند.

فیس بوکتوییترلینکدینپست الکترونیک