این تصویر از حمله به بیمارستان ماریوپل برنده ورلدپرس فوتو شد

آمستردام: عکاس آسوشیتدپرس اوگنی مالولتکا برنده شد عکس ورلد پرس روز پنجشنبه به خاطر تصویر دلخراش او از کارگران اورژانس که یک زن باردار را از میان محوطه ویران شده یک بیمارستان زایشگاهی در شهر ماریوپول اوکراین، در پی هرج و مرج پس از حمله روسیه حمل می کنند.
تصویر 9 مارس 2022 عکاس اوکراینی از زن مجروح مرگبار که دست چپش روی شکم خون آلود پایین چپش بود، وحشت حمله وحشیانه روسیه به شهر بندری شرقی را در اوایل جنگ به خانه برد.
ایرینا کالینینا، زن 32 ساله، نیم ساعت پس از به دنیا آوردن جسد بی جان نوزادش به نام میرون، بر اثر جراحات وارده جان باخت.
برای من، این لحظه ای است که همیشه می خواهم آن را فراموش کنم، اما نمی توانم. مالولتکا در مصاحبه ای پیش از اعلام این خبر گفت: داستان همیشه با من خواهد ماند.
اوگنی مالولتکا یکی از تعیین کننده ترین تصاویر جنگ روسیه و اوکراین را در میان شرایط فوق العاده چالش برانگیز ثبت کرد. بدون شجاعت تسلیم ناپذیر او، اطلاعات کمی در مورد یکی از وحشیانه ترین حملات روسیه وجود داشت. جولی پیس، معاون ارشد و سردبیر AP گفت: ما بسیار به او افتخار می کنیم.
جی دیوید آکه، مدیر عکاسی AP اضافه کرد: «اغلب اتفاق نمی‌افتد که یک عکس در حافظه جمعی جهان ثبت شود. Evgeniy Maloletka با ثبت “لحظه تعیین کننده” به بالاترین استانداردهای عکاسی خبری عمل کرد و در عین حال از سنت خبرنگاران AP در سراسر جهان برای روشن کردن آنچه در غیر این صورت نادیده می ماند، دفاع کرد.
Maloletka و AP روزنامه نگار ویدئویی Mystyslav Chernov، که او نیز اوکراینی است، درست زمانی وارد ماریوپل شدند که حمله روسیه در 24 فوریه 2022 باعث بزرگ ترین درگیری اروپا از زمان جنگ جهانی دوم شد. آن‌ها بیش از دو هفته در آنجا ماندند و حملات ارتش روسیه به شهر و ضربه زدن به بیمارستان‌ها و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی را شرح می‌دهند. تحقیقات آسوشیتدپرس نشان داد که احتمالاً 600 نفر در اثر اصابت یک سالن تئاتر ماریوپل که به عنوان پناهگاه بمب در 16 مارس سال گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، کشته شده‌اند.
این زوج تنها روزنامه نگاران بین المللی بودند که در شهر باقی ماندند که سرانجام موفق به فرار خطرناک شدند.
مالولتکا گفت که او و چرنوف معتقدند که مهم است که علیرغم خطر، در ماریوپل باقی بمانند، “برای جمع آوری صدای مردم و جمع آوری احساسات آنها و نشان دادن آنها در سراسر جهان.”
مجموعه‌ای از عکس‌های Maloletka از ماریوپل محاصره‌شده نیز برنده جایزه منطقه‌ای اروپایی World Press Photo Stories که در ماه مارس اعلام شد، شد. تصاویر Maloletka از Mariupol همچنین با جوایزی از جمله جایزه بین المللی روزنامه نگاری نایت، جایزه Visa d’or News و جایزه Bayeux Calvados-Normandie مفتخر شده اند.
او گفت: «فکر می‌کنم واقعاً مهم است که یک اوکراینی برنده مسابقه‌ای باشد که جنایات نیروهای روسی در اوکراین علیه غیرنظامیان را نشان می‌دهد.» مهم این است که تمام تصاویری که ما در ماریوپل می‌کشیدیم، شاهد جنایت جنگی علیه اوکراینی‌ها باشد.»
در سه دسته جهانی دیگر که روز پنجشنبه اعلام شد، مدس نیسن از دانمارک، برنده دو بار World Press Photo، جایزه بهترین داستان عکس سال را برای مجموعه‌های خود برای سیاستکن و پانوس پیکچرز با عنوان “بهای صلح در افغانستان” درباره زندگی روزمره در افغانستان دریافت کرد. در سال 2022
انوش باباجانیان از ارمنستان جایزه پروژه بلندمدت «آب‌های کوبیده» را برای انجمن عکس و نشنال جئوگرافیک VII و عکاس مصری محمد مهدی برای «اینجا، درها مرا نمی‌شناسند» برنده جایزه فرمت باز شد.
چهار برنده جهانی از بین بیش از 60000 اثر ارسال شده توسط 3752 شرکت کننده از 127 کشور انتخاب شدند.
برندگان منطقه‌ای که قبلا اعلام شده بودند شامل مایا لوین برای تصویر او برای AP از ضرب و شتم پلیس اسرائیل عزادارانی بودند که تابوت روزنامه‌نگار الجزیره شیرین ابواکله را حمل می‌کردند که هنگام پوشش یک حمله نظامی اسرائیل در کرانه باختری به ضرب گلوله کشته شد. به دنبال فشارهای بین المللی، نیروهای دفاعی اسرائیل اعتراف کردند که احتمالاً یکی از سربازان آنها خبرنگار برجسته را هدف گلوله قرار داده است. ارتش اسرائیل عمدی بودن تیراندازی را رد کرد و پرونده را مختومه اعلام کرد.
امیلیو مورناتی، عکاس برنده جایزه پولیتزر AP، که پای خود را در حین گزارش در افغانستان از دست داد، برای مجموعه ای از تصاویر افرادی که در اوکراین در نتیجه حمله روسیه دچار قطع عضو شده اند، جایزه افتخاری دریافت کرد.