فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن می‌گوید تعادل امنیتی پس از حمله «مشکل» است

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز پنجشنبه، چند روز پس از اینکه در حین مبارزات انتخاباتی از یک حمله جان سالم به در برد، در مصاحبه ای گفت: ایجاد تعادل مناسب در مورد امنیت برای سیاستمداران “بسیار دشوار” است.
پس از ترور نخست وزیر سابق شینزو آبه در سال گذشته، تدابیر امنیتی در اطراف مقامات تشدید شد، اما مردی همچنان توانست یک بمب لوله ای ظاهری را به سمت پرتاب کند. به صورت حضوری در روز شنبه.
کیشیدا در مصاحبه با رسانه های خارجی از جمله خبرگزاری فرانسه گفت، این حادثه “چالشی را نشان می دهد که سیاستمداران، نامزدها و رای دهندگان چقدر باید فاصله خود را حفظ کنند.”
وی گفت: این سوالی است که این حادثه ایجاد کرده است. ایجاد تعادل مناسب بسیار دشوار است.»
کیشیدا پس از آنکه مردی به نام ریوجی کیمورا 24 ساله که ظاهراً بمب دست ساز را پرتاب کرد، به سرعت از محل حادثه در بندری در واکایاما در غرب ژاپن خارج شد.
شی لوله مانند مدت کوتاهی پس از آن منفجر شد و صدای بلندی ایجاد کرد و دود غلیظ سفید را بیرون فرستاد.
این حادثه که کمتر از یک سال پس از تیراندازی یک مرد رخ داد، کشور را به وحشت انداخت آبه در حین مبارزات انتخاباتی مرده بود.
کیشیدا از شهروندان ژاپنی خواست تا در انتخابات میان‌دوره‌ای که برای روز یکشنبه برنامه‌ریزی شده است، رای دهند تا نشانی از «نگرش قاطعانه» خود باشند و به جهانیان نشان دهند «دموکراسی ژاپن چگونه کار می‌کند».
وی افزود: “هیچ دلیلی نباید تلاش برای استفاده از خشونت برای خفه کردن گفتار را توجیه کند.”
«انتخابات در هسته دموکراسی هرگز نباید تسلیم خشونت شوند، و من با این باور که باید از آن پیروی کنیم، کارزار را ادامه دادم.»
او همچنین درخواست از ژاپن را برای افزایش امنیت در حالی که این کشور میزبان نشست‌های وزیران گروه هفت در ماه آینده است، تکرار کرد تا مهمانان بتوانند با خیال راحت از ژاپن دیدن کنند.
اوایل پنجشنبه، رئیس پلیس ژاپن از پرسنل امنیتی و مردم عادی که مهاجم مظنون کیشیدا را روی زمین کشتی‌اند، تمجید کرد.
یاسوهیرو تسویوکی، رئیس آژانس پلیس ملی گفت: «به دلیل اقداماتی مانند اقدامات حفاظتی توسط پرسنل امنیتی و کمک شهروندان عادی، از آسیب مستقیم به نخست وزیر کیشیدا جلوگیری شد.
اما او گفت که نیروی پلیس محلی “روش های امنیتی خود را از نقطه نظر اینکه چه کارهای بیشتری می توانست انجام داد” بررسی خواهد کرد.
پلیس در حال بررسی است که آیا این ماده منفجره دارای قدرت کشنده بوده است یا خیر، و رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که ممکن است حاوی مهره‌های فلزی بوده و احتمالاً ترکش‌هایی را در یک ظرف فلزی در حدود 60 متری (200 فوت) جاسازی کرده باشد.
کیمورا در بازداشت است اما بنا به گزارش ها از افشای انگیزه این حمله خودداری کرده است.
او سال گذشته شکایتی را علیه دولت تنظیم کرد که طبق گزارش ها شکایتی در مورد قوانین انتخاباتی بود که کاندیداها را ملزم می کرد 30 سال یا بیشتر برای کسب کرسی های مجلس علیا یا حداقل 25 سال برای کرسی های مجلس پایین باشند.
بر اساس گزارش ها، کیمورا به دلیل این قوانین و به دلیل ناتوانی در ارائه سپرده اجباری سه میلیون ین (22000 دلار) در تابستان گذشته نتوانست در انتخابات مجلس علیا شرکت کند.
شکایت او این بود که محدودیت های سنی خلاف قانون اساسی است.
بنا بر گزارش ها، تتسویا یاماگامی، قاتل ادعایی آبه، این سیاستمدار را به دلیل ارتباطش با کلیسای وحدت هدف قرار داده است.
رسانه‌های محلی گفتند کیمورا همچنین از روابط آبه با این فرقه انتقاد کرده بود و با برگزاری جنجال جنازه‌ای که به رهبر فقید برگزار شد، مخالف بود.