بانک مرکزی انگلیس برای مقابله با تورم فزاینده نرخ بهره را افزایش داد

کمیته سیاست پولی بانک مرکزی روز پنجشنبه اعلام کرد که نرخ بهره را از پایین ترین نرخ یعنی 0.1 درصد افزایش خواهد داد. به 0.25٪ اولین اقدام از این دست توسط هر بانک مرکزی بزرگ از زمان شروع همه گیری.

تورم قیمت مصرف کننده بریتانیا در ماه نوامبر به 5.1 درصد رسید که بالاترین سطح در بیش از یک دهه گذشته بود و اقتصاد را در معرض خطر رکود تورمی، ترکیب سمی رشد ضعیف و افزایش قیمت ها قرار داد. بر اساس برآوردی از فعالیت های تجاری که روز پنجشنبه منتشر شد، دسامبر ضعیف ترین ماه برای اقتصاد از فوریه تاکنون است.

بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که انتظار دارد قیمت ها بیشتر افزایش یابد.

بانک مرکزی روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: کارکنان بانک انتظار دارند تورم در اکثر دوره زمستان حدود 5 درصد باقی بماند و در آوریل 2022 به حدود 6 درصد برسد. هزینه انرژی و افزایش دستمزدها نقش مهمی در افزایش تورم در سال آینده خواهد داشت.

اقتصاددانان و سرمایه گذاران انتظار داشتند که بانک انگلستان در ماه نوامبر نرخ بهره را افزایش دهد تا با افزایش قیمت ها مبارزه کند. اما بانک مرکزی ناظران را با حفظ آتش خود غافلگیر کرد و افزایش ماه دسامبر را تا روزهای اخیر که Omicron به سرعت شروع به گسترش کرد کاملاً قطعی کرد.

نرخ های بهره رسمی بالاتر می تواند هزینه استقراض را برای مشاغل و خانوارها افزایش دهد و همچنین مردم را به پس انداز بیشتر تشویق کند و در نتیجه به کاهش تقاضا و تورم کمک کند. اما آنها همچنین می توانند بخشی از گرما را از اقتصاد خارج کنند.

در شرایطی که تورم دو و نیم برابر بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی بود، نگرانی های قیمتی نگرانی ها در مورد پتانسیل نوع Omicron برای آسیب رساندن به اقتصاد را تحت الشعاع قرار داد.

بانک مرکزی انگلیس گفت: «اگرچه نوع Omicron احتمالاً بر فعالیت های کوتاه مدت تأثیر می گذارد، تأثیر آن بر فشارهای تورمی میان مدت در این مرحله نامشخص است».

هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان در برنبرگ، گفت که ممکن است یک سال و نیم طول بکشد تا افزایش نرخ ها بر تورم تأثیر بگذارد. تا آن زمان، هرگونه آسیب اقتصادی ناشی از Omicron از بین خواهد رفت.

“به تعویق انداختن افزایش در میان عدم اطمینان بالا، همانطور که اکثر کارشناسان انتظار داشتند، قابل درک بود. اما واقعا منطقی نبود. فشارهای تورمی افزایش یافته است و به نظر می رسد که در بریتانیا همچنان ادامه خواهد داشت، تا حدی به دلیل کمبود شدید نیروی کار و میراث آن او در یادداشتی تحقیقاتی گفت: پنج سال سرمایه‌گذاری کم از زمان رفراندوم برگزیت در سال 2016.

بانک مرکزی اروپا پیش بینی رشد را کاهش داد

تأثیرگذارترین بانک‌های مرکزی جهان با تلاش‌های محرک گسترده به همه‌گیری واکنش نشان دادند. اما رویکردهای آنها در حال حاضر متفاوت است، به طوری که فدرال رزرو ایالات متحده در سال آینده سه افزایش نرخ را نشان می دهد در حالی که بانک مرکزی اروپا سیاست سست تری را حفظ می کند.

بانک مرکزی اروپا در حالی که پیش بینی رشد اقتصاد منطقه یورو در سال 2022 را کاهش داد، نرخ بهره را در روز پنجشنبه ثابت نگه داشت. بانک مرکزی اعلام کرد که به خرید دارایی تحت برنامه محرک همه گیر 1.85 تریلیون یورویی (2.1 تریلیون دلاری) خود در مارس 2022 پایان می دهد، اما همچنین گفت: این امر خرید اوراق قرضه را تحت یک برنامه جداگانه افزایش می دهد.

بزرگترین اقتصاد اروپا در آستانه رکود زمستانی است

بر اساس گزارش کپیتال اکونومیکس، نتیجه نهایی این است که بانک مرکزی اروپا مقدار پولی را که به اقتصاد وارد می‌کند از میانگین 92 میلیارد یورو (104 میلیارد دلار) در ماه در سال جاری به تقریباً نصف این میزان در آوریل 2022 کاهش می‌دهد. علیرغم پیش‌بینی‌های بانک مرکزی اروپا که نشان می‌دهد احتمالاً تورم در سال آینده به طور متوسط ​​3.2 درصد خواهد بود، در حال حاضر افزایش نرخ بهره در افق نیست.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا به خبرنگاران گفت: «فعالیت های اقتصادی در سه ماهه پایانی سال تعدیل شده است و این رشد کندتر احتمالاً تا اوایل سال آینده ادامه خواهد داشت.»

فدرال رزرو ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که برنامه محرک خود را سریعتر از آنچه در ابتدا اعلام شده بود به پایان می رساند و پیش بینی های اقتصادی به روز شده آن افزایش چند برابری نرخ بهره را در سال 2022 نشان می دهد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اذعان کرد که این خطر وجود دارد که تورم دوران همه‌گیری برای مدت طولانی‌تر از انتظار اولیه باقی بماند.

پاول گفت: «یکی از دلایلی که امروز ما را پشت سر گذاشته است، قرار دادن ما در موقعیتی برای مقابله با تورم است.