بایدن: اگر روسیه به اوکراین حرکت کند، عواقب سختی برای روسیه خواهد داشت

واشنگتن: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه به روسیه درباره عواقب شدید در صورت ورود به اوکراین هشدار داد زیرا از هرگونه تلاش برای کاهش تنش‌ها در منطقه استقبال می‌کند.
من در همان ابتدا به رئیس جمهور (ولادیمیر) پوتین گفته‌ام که اگر او به اوکراین برود، عواقب شدیدی از جمله تحریم‌های اقتصادی قابل توجه در پی خواهد داشت، و همچنین احساس می‌کنم موظفم حضور خود را تقویت کنم – حضور ناتو. بایدن به خبرنگاران گفت: در جبهه شرقی: لهستان، رومانی و غیره.
بایدن پیش از این با تیم امنیت ملی خود دیدار کرد. وی گفت: “هیچ تغییری در وضعیت نیروهای روسی ایجاد نشده است. آنها در سراسر مرز بلاروس هستند.”
در عین حال، بایدن گفت که ایالات متحده قصد ندارد نیروهای آمریکایی یا نیروهای ناتو را در اوکراین مستقر کند. وی تاکید کرد: اما همانطور که گفتم، اگر او (پوتین) حرکت کند، عواقب اقتصادی جدی در پی خواهد داشت.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که یک میلیون سرباز روسیه در مرز حضور دارند، لفاظی‌های خصمانه و اقداماتی، از جمله عملیات‌های دروغین برای انتشار اطلاعات نادرست در سراسر منطقه و حتی جهان، که مقدمه‌ای برای تهاجم فراهم می‌کند. .
او گفت: «بنابراین، در حالی که البته، مسیر ترجیحی ما دیپلماسی است – و نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که ذهن رئیس‌جمهور پوتین کجاست – ما قطعا شاهد افزایش اقدامات و آمادگی‌های تهاجمی در مرز بوده‌ایم.
ساکی در پاسخ به سوالی از هرگونه تلاش برای کاهش تنش در منطقه استقبال کرد. او گفت: “ما قطعا از هر گونه تلاش برای کاهش تنش استقبال می کنیم و در این زمینه با طیفی از متحدان و شرکا در تماس هستیم. اما من هیچ گفتگوی خاصی برای خواندن که مربوط به مقامات هند باشد، ندارم.”
پنتاگون گفته است که برخی از نیروها را در داخل کشور در حالت آماده باش شدید قرار داده است.
نیروهای واکنش ناتو فعال نشده اند و ژنرال والترز منابعی در اختیار دارد، منظورم این است که ده ها هزار نیرو در اروپا مستقر کرده ایم، باز هم برخی به دستور چرخشی، که او می تواند حرکت کند. جان کربی، سخنگوی پنتاگون در یک کنفرانس خبری جداگانه به خبرنگاران گفت.
در اوایل روز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، با الیزابت تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا گفتگو کرد تا به بررسی تعاملات اخیر برای بازدارندگی روسیه از تشکل نظامی نگران‌کننده‌اش در اوکراین و نزدیکی آن بپردازد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده و بریتانیا با یکدیگر و همچنین با متحدان و شرکای ناتو و اروپایی برای تشویق روسیه به تنش‌زدایی و متعهد شدن به مسیر دیپلماسی در حال هماهنگی هستند.»
وزیر امور خارجه و تراس همچنین درباره هماهنگی برای ایستادگی قاطعانه در برابر اجبار اقتصادی جمهوری خلق چین و چگونگی رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز در مذاکرات با ایران در مورد بازگشت متقابل به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک گفت‌وگو کردند. .