بایدن به رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید اگر روسیه بیشتر حمله کند، ایالات متحده قاطعانه پاسخ خواهد داد.

زلنسکی در یک گفت توییت عصر یکشنبه که تماس با بایدن بر «ماهیت ویژه روابط ما» تأکید کرد. وی افزود: اقدامات مشترک اوکراین، ایالات متحده و شرکا در حفظ صلح در اروپا، جلوگیری از تشدید بیشتر، اصلاحات، انحصار طلبی مورد بحث قرار گرفت.
با وجود هشدار بایدن و رهبران اروپایی در مورد عواقب جدی در صورت تهاجم پوتین، حدود 100000 سرباز روسی در مرز اوکراین تجمع کرده اند. و یافته های اطلاعاتی ایالات متحده تخمین زده است که روسیه می تواند “در اوایل سال 2022” یک حمله نظامی به اوکراین را آغاز کند.

بایدن روز جمعه گفت که در تماس خود با پوتین به صراحت اعلام کرده است که اگر روسیه به اوکراین حمله کند و تحریم های اقتصادی سنگینی را تهدید کند، «بهای سنگینی باید پرداخت». یکی از دستیاران کرملین گفت که پوتین به بایدن گفته بود که اعمال دور جدید تحریم ها علیه روسیه یک “اشتباه بزرگ” است که می تواند منجر به فروپاشی کامل روابط بین دو کشور شود.

روسیه خواستار تضمین های امنیتی از ایالات متحده و ناتو شده است، از جمله تعهد الزام آور مبنی بر عدم گسترش بیشتر ناتو به شرق و اجازه نخواهد داد اوکراین به ائتلاف نظامی بپیوندد. بایدن، با این حال، نشان داده است که ایالات متحده هیچ امتیازی در مورد آینده ناتو و اوکراین نخواهد داد.

ما به رئیس جمهور پوتین اعلام کردیم که اگر حرکت بیشتری انجام دهد و به اوکراین برود، تحریم های شدیدی خواهیم داشت. ما حضور خود را در اروپا با متحدان ناتوی خود افزایش خواهیم داد و هزینه سنگینی برای پرداخت آن خواهد بود. رئیس جمهور پس از یک ناهار شب سال نو در ویلمینگتون، دلاور گفت.

بایدن گفت که پوتین با سه کنفرانس آتی در اروپا، از جمله مذاکرات دیپلماتیک آمریکا و روسیه به رهبری معاون وزیر امور خارجه آمریکا وندی شرمن در 10 ژانویه در ژنو و مذاکرات روسیه و ناتو در 12 ژانویه موافقت کرده است.

این داستان با اطلاعات تکمیلی یکشنبه به روز شده است.

بتسی کلاین از CNN در این گزارش مشارکت داشت.