بایدن «به زودی» تغییر در روابط با چین را می بیند، می گوید G7 می خواهد ریسک را کنار بگذارد، نه جدایی

هیروشیما: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه گفت که گروه هفت با رویکردی واحد در قبال چین موافقت کرده‌اند که خواستار تنوع زنجیره‌های تامین برای کاهش وابستگی به یک کشور است و اشاره کرد که او می‌تواند به زودی با رئیس‌جمهور چین صحبت کند.
بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “ما به دنبال جدا شدن از چین نیستیم. ما به دنبال کاهش ریسک و تنوع بخشیدن به روابط خود با چین هستیم.” G7 کشورها بیش از هر زمان دیگری از نظر “مقاومت در برابر اجبار اقتصادی و مقابله با اقدامات مضری که به کارگران ما آسیب می زند” متحد بودند.
اما رئیس جمهور ایالات متحده که پس از نشست سه روزه رهبران گروه 7 صحبت می کرد، گفت که انتظار دارد “بسیار کوتاه” پس از تنش های ناشی از حادثه ای که در اوایل سال جاری میلادی رخ داد، گرم شدن روابط سرد با چین را کاهش دهد. بادکنک چینی که بر فراز سایت های نظامی حساس پرواز کرد.
بایدن گفت: «ما باید یک خط تلفن باز داشته باشیم. او گفت که با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در خلال نشست گروه ۲۰ در بالی، اندونزی سال گذشته برای باز نگه داشتن ارتباطات به توافق رسیده است، اما همه چیز پس از «این بالون احمقانه که حامل دو واگن باری به ارزش تجهیزات جاسوسی بود، تغییر کرد».
بایدن پیشنهاد کرد که تغییری در روابط آمریکا و چین به زودی رخ خواهد داد و اظهارات خود را قبل از خروجش برای خبرنگاران تکرار کرد.
بایدن گفت: «از نظر گفت‌وگو با آنها، فکر می‌کنم شما به زودی شاهد گرم شدن آن خواهید بود.
بایدن در مورد موضوع تنش بین چین و تایوان گفت که درک روشنی در میان اکثر متحدان وجود دارد که اگر چین به طور یکجانبه علیه تایوان اقدام کند، پاسخی خواهد داشت.
او گفت: «ما به چین نمی‌گوییم چه زمانی می‌توانند این کار را انجام دهند، اما در این میان تایوان را در موقعیتی قرار خواهیم داد که بتواند از خود دفاع کند.»
تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان روز شنبه متعهد شد که وضعیت موجود صلح و ثبات را در سراسر تنگه تایوان در بحبوحه تنش‌های شدید با چین، که فشار نظامی بر این جزیره را که به‌طور دموکراتیک اداره می‌شود، افزایش داده است، حفظ کند.
بایدن بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده و متحدان G7 با موادی که به چین اجازه می دهد سلاح های کشتار جمعی بسازد، مبادله نمی کنند، اما این “اقدامی خصمانه” نیست.
او گفت که کاهش محدودیت‌های چین در مورد این مواد را در نظر نخواهد گرفت، اما در حال مذاکره برای کاهش تحریم‌ها علیه ژنرال چینی لی شانگفو است که در ماه مارس به عنوان وزیر دفاع جدید چین معرفی شد.