تایلند: هر نفس یک مبارزه است، زیرا آلودگی هوا به سلامتی در تایلند آسیب می رساند

بانکوک: در حالی که تایلند با “افزایش شدید” مشکلات تنفسی ناشی از افزایش آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند، بیمار سالخورده ای که به مجموعه ای از لوله ها وصل شده است، در حال مبارزه برای نفس کشیدن در بیمارستانی در بانکوک است.
همسرش دست او را می گیرد و صورتش را نوازش می کند، پرستاری با لباس های آبی که از طریق گوشی پزشکی به صدای قفسه سینه او گوش می دهد.
هر نفس یک تلاش است.
به گفته مقامات بهداشتی، حدود 2.4 میلیون نفر در تایلند از ابتدای سال جاری به دلیل مشکلات پزشکی مرتبط با آلودگی هوا نیاز به درمان داشته اند، از جمله نزدیک به 200000 نفر تنها در این هفته.
بانکوک و شهر شمالی چیانگ مای در بین 10 شهر آلوده جهان در روز جمعه بر اساس شرکت نظارت بر کیفیت هوا IQAir قرار گرفتند.
Piamlarp Sangsayunh، متخصص بیماری های تنفسی در موسسه مرکزی سینه تایلند در Nonthaburi، می گوید که از فوریه شاهد افزایش شدید بیماران بوده است.
او روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت: “بیماران معمولاً مشکلات تنفسی مانند سرفه و گلودرد دارند.” وی افزود که سوزش چشم نیز شایع است.
او گفت که سالمندان از آسیب پذیرترین افراد در برابر آلودگی هوا هستند که می تواند شرایط موجود را تشدید کند و گاهی اوقات باید آنها را روی دستگاه های اکسیژن قرار داد.
اما او گفت کسانی که در خارج از منزل کار می کنند – مانند ارتش عظیم فروشندگان خیابانی و رانندگان تاکسی موتور سیکلت بانکوک – کسانی بودند که در “خط مقدم” بحران بودند.
– هوای سمی – اورایوانی چانتانا، که توپ های ماهی را در خیابان در منطقه خرید مرکزی بانکوک می فروشد، گفت که نفس کشیدن در هوای سمی هر روز او را خسته می کند، اما او نمی تواند دکه اش را ببندد زیرا راه دیگری برای کسب درآمد نداشت.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: «درد سوزشی در داخل بینی ام احساس می کنم و مرتب سرفه می کنم.
وقتی از پله‌ها بالا می‌روم، در حالی که معمولاً این کار را نمی‌کردم، احساس تنگی نفس می‌کنم.»
نماینده سازمان بهداشت جهانی به تایلند Jos Vandelaer گفت: آلودگی هوا تنها یک مسئله بهداشتی نیست، بلکه باعث کاهش بهره وری اقتصادی می شود.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر مردم بیمار باشند، نمی توانند سر کار بروند، فعالیت اقتصادی کاهش می یابد.
به گفته اقتصاددان محیط زیست دانشگاه Kasetsart، هزینه اقتصادی آلودگی هوا در تایلند در سال 2019 معادل 63.1 میلیارد دلار یا 11 درصد از تولید ناخالص داخلی بوده است. ویتسانو آتاوانیچ.
یکی از بزرگترین نگرانی ها ذرات ریز PM2.5 هستند که کوچکتر از قطر مو هستند و می توانند به عمق ریه ها نفوذ کنند و حتی به جریان خون برسند.
بر اساس گزارش IQAir، در سال 2022 میانگین غلظت PM2.5 در تایلند 3.6 برابر محدودیت های سالانه دستورالعمل کیفیت هوای سازمان جهانی بهداشت بود.
“در دراز مدت، خطرات بیشتری برای عفونت های تنفسی وجود دارد… اگر افراد آسم داشته باشند که می تواند بدتر شود، افراد می توانند به بیماری های مزمن ریوی، حتی سرطان ریه مبتلا شوند.” واندلر گفت.
چیزی که کمتر شناخته شده است این است که این PM2.5 می تواند باعث بیماری های قلبی عروقی شود… خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش می دهد.
طبق داده های سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا عامل مرگ حدود 31000 نفر در سال 2019 در تایلند بوده است.
دود ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها، سوزاندن کلش توسط کشاورزان، و همچنین انتشار گازهای گلخانه‌ای وسایل نقلیه و دودهای تولید شده توسط صنایع سنگین، از دلایل اصلی مه دود سمی در پادشاهی هستند.
کارشناسان می گویند الگوی آب و هوای ال نینو نیز مشکل مه در جنوب شرقی آسیا را تشدید می کند.
تایلند بیش از 70 میلیون نفر را در خود جای داده است و کیفیت هوای نامناسب آن در آستانه انتخابات 14 ماه مه این کشور یک مشکل رو به رشد است و دولت فعلی متهم به انجام ندادن کافی است.
پیاملارپ می‌گوید: «ما باید مشکل را ریشه‌ای حل کنیم، من به‌عنوان یک پزشک در حال رسیدگی به عواقب آن هستم.
واندلر گفت که مقررات بیشتری برای رسیدگی به آتش سوزی ها و آلاینده ها مورد نیاز است و افزود که افراد باید به این فکر کنند که چگونه انتخاب های حمل و نقل و سبک زندگی آنها بر کیفیت هوا تأثیر می گذارد.
تیپ پانیانگام، راننده تاکسی موتورسیکلت بانکوک، 59 ساله، گفت که با وجود پوشیدن ماسک دوتایی، اغلب از مه دود احساس ناراحتی می کند.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: “من از افراد در قدرت می خواهم که آن را کاهش دهند زیرا نگران سلامتی خود هستم.”