تلاش ترامپ برای مسدود کردن شهادت پنس: دادگاه استیناف تلاش ترامپ برای مسدود کردن شهادت پنس را رد کرد

واشنگتن: یک دادگاه استیناف فدرال چهارشنبه شب مایک پنس، معاون رئیس جمهور سابق را به حضور در مقابل هیئت منصفه بزرگ که در حال تحقیق در مورد تلاش ها برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 بود، نزدیک کرد و پیشنهاد وکلای دونالد رئیس جمهور سابق را رد کرد. ترامپ برای جلوگیری از شهادت
هنوز مشخص نیست که پنس در چه روزی ممکن است در برابر هیئت منصفه حاضر شود، هیئتی که ماه هاست در حال بررسی وقایع قبل از قیام 6 ژانویه 2021 در ساختمان کنگره آمریکا و تلاش های ترامپ و متحدانش برای براندازی نتیجه انتخابات بوده است. اما شهادت پنس که در آستانه ورود احتمالی در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2024 قرار می گیرد، نقطه عطفی در تحقیقات خواهد بود و احتمالاً به دادستان ها یک روایت اول شخص کلیدی را در حالی که تحقیقات خود را ادامه می دهند، می دهد.
حکم هیئت سه قاضی دادگاه استیناف ناحیه کلمبیا در ایالات متحده مهر و موم شد و هیچ یک از طرفین به نام در سوابق دادگاه آنلاین ذکر نشده است. اما درخواست تجدیدنظر در این پرونده مهر و موم شده تنها چند روز پس از آن ثبت شد که یک قاضی دادگاه بدوی به پنس دستور داد تا در مورد اعتراضات تیم ترامپ شهادت دهد.
یک وکیل پنس و یک سخنگوی ترامپ بلافاصله ایمیل‌های درخواستی برای اظهار نظر را برنگرداندند و سخنگوی بازرس ویژه وزارت دادگستری که این تحقیقات را رهبری می‌کرد از اظهار نظر خودداری کرد.
درخواست تجدید نظر توسط قاضی گریگوری کاتساس، منصوب ترامپ و قضات پاتریشیا میلت و گریگوری ویلکینز، هر دو منصوبان رئیس جمهور سابق باراک اوباما. مشخص نیست که آیا وکلای ترامپ ممکن است از کل دادگاه تجدیدنظر بخواهند به این موضوع رسیدگی کنند.
پنس در اوایل سال جاری برای شهادت احضار شد، اما وکلای ترامپ با اشاره به نگرانی‌های مربوط به امتیازات اجرایی مخالفت کردند. یک قاضی در ماه مارس از ممانعت از حضور پنس امتناع کرد، اگرچه او با ادعاهای قانون اساسی معاون سابق رئیس جمهور مبنی بر اینکه نمی توان او را مجبور به پاسخگویی به سوالات مربوط به نقشش به عنوان ریاست بر صدور گواهینامه آرا در سنا در 6 ژانویه کرد، طرفداری کرد.
سخنگوی پنس متعاقباً گفت که معاون رئیس‌جمهور سابق درخواست تجدیدنظر نخواهد کرد و استدلال‌های وی در مورد سخنرانی یا بند بحث قانون اساسی، که هدف آن محافظت از اعضای کنگره در برابر بازجویی در مورد اقدامات قانونی رسمی است، اثبات شده است.
پنس در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس «Face the Nation» که یکشنبه پخش شد، گفت: «ما قانون را رعایت خواهیم کرد، حقیقت را خواهیم گفت. و داستانی که من در سرتاسر کشور برای مردم آمریکا تعریف کرده‌ام، داستانی که در صفحات خاطراتم نوشتم، این همان داستانی است که من در آن محیط تعریف می‌کنم.»
پنس به طور گسترده در مورد کمپین فشار ترامپ صحبت کرده و از او خواسته است که پیروزی بایدن را در روزهای منتهی به 6 ژانویه رد کند، از جمله در کتاب خود “پس خدایا به من کمک کن”. پنس به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور، نقش تشریفاتی را بر شمارش آرای کالج الکترال در کنگره نظارت داشت، اما علی‌رغم ادعای ترامپ، قدرت تأثیرگذاری بر نتایج را نداشت.
پنس گفته است که ترامپ خانواده‌اش و هر کس دیگری را که آن روز در کاپیتول بودند به خطر انداخت و تاریخ او را «مسئول» خواهد دانست.
پنس با خلاصه ای از دوران حضورشان در کاخ سفید نوشت: “به مدت چهار سال، ما یک رابطه کاری نزدیک داشتیم. پایان خوبی نداشت.”
جک اسمیت، بازپرس ویژه ای که این تحقیقات را رهبری می کند، شبکه گسترده ای را در مصاحبه ها ایجاد کرده و به دنبال شهادت لیست بلندبالایی از دستیاران سابق ترامپ، از جمله پت سیپولون، مشاور سابق کاخ سفید و استیون میلر، مشاور سابق کاخ سفید بوده است.
اسمیت به طور جداگانه درباره سوء استفاده از صدها سند طبقه بندی شده در ملک او در فلوریدا، مار-آ-لاگو، و همچنین تلاش های احتمالی برای ممانعت از این تحقیقات، ترامپ را به طور جداگانه بررسی می کند. روز چهارشنبه، وکلای ترامپ در آن تحقیقات، تحقیقات وزارت دادگستری را “به شدت ناکارآمد” و “عفونت سیاسی” خواندند و از کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان خواستند با برگزاری جلسات استماع و ارائه قانونی برای اصلاح رویه‌های رسیدگی به اسناد طبقه‌بندی شده در کاخ سفید و استانداردسازی رویه‌ها وارد عمل شود. برای روسای جمهور و معاونان رئیس جمهور برای زمانی که از سمت خود خارج می شوند.
وکلای دادگستری نوشتند: «به وزارت دادگستری باید دستور کناره‌گیری داده شود و جامعه اطلاعاتی باید در عوض تحقیقات مناسب را انجام دهد و گزارش کاملی را به این کمیته و همچنین همتایان شما در سنا ارائه کند».
مشخص نیست که تحقیقات بازپرس ویژه چه زمانی به پایان می رسد یا چه کسی متهم خواهد شد.