تورم پاکستان به عنوان سریعترین تورم در آسیا از سریلانکا پیشی گرفته است

پاکستان تاج سریع ترین تورم آسیا را از سریلانکا به عنوان ارز ضعیف تر گرفت و افزایش هزینه های غذا و انرژی باعث شد افزایش قیمت در آوریل به رکورد بی سابقه ای برسد.
بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار در روز سه‌شنبه، قیمت‌های مصرف‌کننده در آوریل نسبت به سال قبل 36.4 درصد افزایش یافت که بالاترین رقم از سال 1964 بود. این در مقایسه با تخمین میانگین رشد 37.2 درصدی در نظرسنجی بلومبرگ و افزایش 35.4 درصدی در ماه مارس است. داده ها نشان می دهد تورم پاکستان افزایش قیمت در سریلانکا پیشی گرفت که در ماه آوریل به 35.3 درصد کاهش یافت و شروع به نشان دادن نشانه هایی از بهبود پس از یک بحران اقتصادی کرد.
را روپیه پاکستان یکی از بدترین ارزهای جهان تا کنون در سال 2023 است که 20 درصد نسبت به دلار کاهش یافته و کالاهای وارداتی گرانتر شده است. داده ها نشان می دهد که قیمت حمل و نقل 56.8 درصد افزایش یافته در حالی که تورم مواد غذایی در آوریل 48.1 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. قیمت پوشاک و کفش 21.6 درصد و هزینه مسکن، آب و برق 16.9 درصد افزایش یافت.
انتظار می رود تورم پاکستان پس از افزایش مالیات ها و قیمت سوخت برای برآوردن شرایط صندوق بین المللی پول برای احیای برنامه وام 6.5 میلیارد دلاری، بیشتر شود. برای مهار فشارهای قیمتی، بانک دولتی پاکستان نرخ بهره معیار خود را در ماه گذشته به 21 درصد افزایش داد – بالاترین نرخ بهره از سال 1956 تا کنون. بهبود پس از سیل سال گذشته قیمت های بالا فشار بیشتری را بر نخست وزیر شهباز شریف که با بحران سیاسی دست و پنجه نرم می کند، می افزاید. رقیب او عمران خان به دنبال انتخابات زودهنگام است و تهدید کرده است که به اعتراضات خیابانی بازخواهد گشت.