تونس دفاتر حزب مخالف النهضه را می بندد: تونس دفاتر حزب مخالف النهضه را می بندد.

تونس: مقامات تونس دفاتر حزب مخالف اسلام گرا را بستند النهضه روز سه شنبه، یک روز پس از دستگیری رهبر آن راچد غنوشییک مقام ارشد حزب گفت.
ریاض چایبی گفت: «یک واحد پلیس در مقر اصلی حزب (در تونس) حاضر شد و به همه دستور داد که قبل از بستن آن آنجا را ترک کنند.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: «پلیس همچنین دفاتر دیگر حزب را در سایر نقاط کشور بست و هرگونه ملاقات در این محل را ممنوع کرد.
این اقدام پس از آن صورت گرفت که غنوشی، رهبر کهنه کار النهضه، در خانه خود در پایتخت تونس، آخرین مورد از یک سری از چهره های مخالف بازداشت شد.
النهضه بزرگترین حزب در پارلمان تونس بود تا اینکه رئیس جمهور قیس سعید مجلس را در جولای 2021 منحل کرد.
از اوایل فوریه، مقامات این کشور شمال آفریقا بیش از 20 مخالف و شخصیت سیاسی را دستگیر کرده اند.
آنها شامل سیاستمداران، وزرای سابق، بازرگانان، اتحادیه های کارگری و صاحب محبوب ترین ایستگاه رادیویی تونس، Mosaique FM هستند.
سعید، 65 ساله، مدعی است که افراد بازداشت شده “تروریست هایی” بودند که در “توطئه علیه امنیت دولتی” شرکت داشتند.
مندر لونیسی، معاون رئیس جمهور النهضه، اواخر روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که غنوشی برای بازجویی به پادگان پلیس منتقل شده است و وکلایش اجازه حضور ندارند.
دستگیری وی پس از گزارش رسانه‌ها صورت گرفت که در آنها گفته می‌شد اگر اسلام سیاسی، که حزبش از آن سرچشمه گرفته، در این کشور ریشه کن شود، تونس به “جنگ داخلی” تهدید خواهد شد.
یک منبع در وزارت کشور به نقل از رسانه های تونس تایید کرد که دستگیری غنوشی با این اظهارات مرتبط است.
مرحله جدید بحران
غنوشی رئیس پارلمان تونس بود قبل از اینکه سعید آن را منحل کند و از طریق مجموعه‌ای از اقداماتی که مخالفان آن را «کودتا» نامیده‌اند، قدرت‌های گسترده‌ای را به دست آورد.
مخالفان سعید او را متهم می‌کنند که حکومت استبدادی در تونس را که بیش از یک دهه پیش تنها دموکراسی برآمده از خیزش‌های بهار عربی در منطقه خاورمیانه بود، بازگرداند.
پس از تصاحب قدرت دراماتیک خود، او با فرمانی حکومت کرد و سال گذشته قانون اساسی را که به دفتر او اختیارات نامحدود می داد و مجلس را خنثی می کرد، رد کرد.
گروه های حقوق بشر از این دستگیری ها انتقاد کرده اند که چهره های برجسته جبهه نجات ملی (FSN)، ائتلاف اصلی اپوزیسیون، شامل النهضه را هدف قرار داده است.
احمد نجیب چبی، رئیس FSN، اواخر روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «دستگیری رهبر مهم ترین حزب سیاسی در کشور و که همواره تعهد خود را به اقدامات سیاسی مسالمت آمیز نشان داده است، مرحله جدیدی از بحران را نشان می دهد.
وی افزود: این انتقام کور از مخالفان است.
غنوشی در پایان ماه فوریه به اتهامات مرتبط با ترور پس از متهم شدن به «ظالم» خواندن افسران پلیس در دادگاه حاضر شد.
او پیش از این در نوامبر گذشته به دلیل ادعاهایی که حزبش به جهادگران سفر به عراق و سوریه کمک کرده بود، در دادگاه حضور داشت.
قبل از آن، او به اتهام پولشویی در رابطه با کمک های خارجی برای یک موسسه خیریه مرتبط با النهضه مورد بازجویی قرار گرفت.
غنوشی برای بیش از دو دهه در زمان زین العابدین علی، دیکتاتور فقید تبعید شد، اما پس از قیام سال 2011 کشور بازگشت تا به یک چهره مسلط در سیاست تونس تبدیل شود.
اما ستاره او به تدریج محو شده است و مخالفانش او را متهم می کنند که یک عملگرای چیره دست است که برای ماندن در قدرت دست به هر کاری می زند.
در حالی که قادر به جمع آوری اکثریت مطلق نبود، او همیشه موفق شده است اطمینان حاصل کند که النهضه در ائتلاف های مختلف از زمان قیام تاکنون ضروری باقی مانده است.