جانسون: دولت بریتانیا از ملکه به خاطر مهمانی ها در آستانه تشییع جنازه شاهزاده عذرخواهی می کند

لندن: دولت بریتانیا روز جمعه از ملکه الیزابت دوم عذرخواهی کرد، پس از افشای افشاگری‌هایی که کارکنان بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با برگزاری مهمانی در آستانه تشییع جنازه شاهزاده فیلیپ، محدودیت‌های ویروس کرونا را شکستند.
سخنگوی جانسون به خبرنگاران گفت: «مایه تاسف عمیق است که این اتفاق در زمان عزای ملی رخ داد و شماره 10 (دانینگ استریت) از کاخ عذرخواهی کرد.
گفته می شود که پیام به رئیس دولت 95 ساله از طریق کانال های رسمی از طریق تلفن ارسال شده است و شخصاً توسط جانسون که تحت فشار فزاینده ای برای کناره گیری پس از یک سری اتهامات مشابه قرار دارد، ارسال نشده است.
او تاکنون سعی کرده طوفان خشم عمومی و سیاسی را پشت سر بگذارد و این هفته در پارلمان به دلیل حضور در یکی از گردهمایی های ماه مه 2020 عذرخواهی کرد اما اصرار داشت که این یک رویداد کاری بوده است.
اگرچه جانسون تقریباً یک سال بعد در هیچ یک از دو مهمانی داونینگ استریت حضور نداشت – در 16 آوریل 2021، زمانی که ملکه آماده دفن شوهر 73 ساله خود بود – این رسوایی را به سطح دیگری می برد.
تشییع جنازه شاهزاده فیلیپ در قلعه ویندزور به دلیل قوانین دولتی کووید به 30 مهمان محدود شد و ملکه مجبور شد به تنهایی در یک تخته کلیسا بنشیند و عزاداری کند.
تعداد مشابهی از کارکنان جانسون ساعاتی قبل با موسیقی، رقص و مشروبات الکلی که ظاهراً از یک سوپرمارکت خریداری شده و در یک چمدان به داونینگ استریت قاچاق می‌شدند، دشنام‌های مجزا برگزار کردند.
سخنگوی جانسون گفت که جانسون که در حال حاضر به دلیل ابتلای یکی از اعضای نزدیک خانواده به ویروس کرونا در انزوا است، در آن زمان در اقامتگاه رسمی کشورش بود.
او از گفتن اینکه آیا جانسون از احزاب مطلع بوده است یا نه، اصرار داشت که یک تحقیق داخلی باید تمام حقایق را در مورد ادعاهای مختلف «پارتی گیت» ثابت کند.
هر سه حزب اصلی مخالف خواستار استعفای جانسون شده‌اند. پنج تن از نمایندگان محافظه‌کار او علناً خواستار کناره‌گیری او شده‌اند.
اندرو بریجن، که قبلاً از حامیان وفادارش بود، روز جمعه آخرین نماینده حزب محافظه‌کار شد که تایید کرد نامه عدم اعتماد جانسون را به کمیته قدرتمندی از نمایندگان محافظه‌کار رده‌بندی کرده است.
اگر 15 درصد یا 54 نماینده از 360 نماینده محافظه کار در پارلمان همین کار را انجام دهند، یک رقابت داخلی برای رهبری ایجاد می شود – اگر جانسون تصمیم به استعفا ندهد.
روزنامه دیلی تلگراف، که او قبلاً برای او کار می کرد و برای اولین بار آخرین افشاگری های حزب را فاش کرد، گزارش داد که 30 نماینده قبلا نامه ارسال کرده بودند.
بریجن – یکی از حامیان سرسخت برگزیت، که جانسون را در سال 2019 به قدرت رساند – در روزنامه نوشت: در حال حاضر “یک خلاء اخلاقی در قلب دولت ما وجود دارد”.
اکثر اعضای کابینه حول نخست‌وزیر تجمع کرده‌اند، اما حمایت جانشینان احتمالی مانند وزیر دارایی ریشی سوناک به‌طور مشخصی بی‌سابقه بوده است.
جیمز اسلک، مدیر سابق ارتباطات جانسون، به دلیل «خشم و صدمه‌ای که» در حزب ترک او در 16 آوریل ایجاد کرده بود، عذرخواهی کرد.
اسلک که اکنون معاون سردبیر روزنامه سان است، گفت که “مسئولیت کامل” را بر عهده گرفته و “عمیقا متاسفم”.
طبق گزارش ها، این حزب با رویداد دیگری ادغام شد که نشانه خروج یکی از عکاسان شخصی جانسون بود.
رهنمودهای دولتی در آن زمان، معاشرت را غیرقانونی می دانست، مگر با خانواده یا حباب حمایتی. این باعث شد که هزاران خانواده قادر به دیدار عزیزانشان که مبتلا به کووید هستند یا در حال مرگ هستند، یا حتی در مراسم خاکسپاری آنها شرکت کنند.
آنجلا راینر، معاون رهبر اصلی حزب اپوزیسیون کارگر، و دیگران از افشاگری‌ها استفاده کردند و استدلال کردند که فرهنگ استانداردهای دوگانه را در قلب دولت نشان می‌دهند.
راینر گفت: “ملکه مانند بسیاری از افراد در آن زمان با آسیب های شخصی و فداکاری برای رعایت قوانین در جهت منافع ملی، تنها در سوگ نشست.”
من هیچ حرفی برای فرهنگ و رفتارهای شماره 10 ندارم و پول با نخست وزیر متوقف می شود.
فران هال، از گروه خانواده‌های داغدار کووید-۱۹ برای عدالت، گفت: «اینکه افرادی که کشور را اداره می‌کنند و سپس در مورد آن دروغ می‌گویند، نشان دهنده بی‌اعتنایی کامل برای عموم مردم است».
رای دهندگان در حوزه انتخابیه شمال غربی جانسون در لندن عمدتاً ناهمدل بودند.
جان تیلور 80 ساله که در سال 2019 به جانسون رای داد، به خبرگزاری فرانسه گفت: “من فکر می کنم او باید استعفا دهد.”
او مردم را ناامید کرد، به ویژه افرادی که به نوعی از این کووید رنج برده‌اند.»
ورونیکا ماچو، یکی دیگر از رای دهندگان سنتی حزب محافظه کار، موافق بود که “مردم در سطح محلی عصبانی هستند”، اما پیش بینی کرد که جانسون “به عذرخواهی ادامه خواهد داد” و تلاش خواهد کرد که به آن پایبند باشد.
با این حال، از زمانی که ادعاهای «پارتی گیت» در ماه گذشته مطرح شد، رتبه‌بندی نظرسنجی او در سراسر کشور کاهش یافته است.
نظرسنجی YouGov در روزنامه تایمز به حزب کارگر 10 امتیاز برتری نسبت به محافظه‌کاران را نشان داد که بیشترین اختلاف آنها از سال 2013 است و گفت که از هر 10 رأی‌دهنده 6 نفر معتقدند جانسون باید استعفا دهد.