جنگ اوکراین باعث افزایش بی سابقه هزینه های نظامی در اروپا از زمان جنگ سرد شده است.

استکهلم: هزینه‌های نظامی اروپا در سال 2022 با سرعتی بی‌سابقه رشد کرد و به سطحی رسید که از زمان جنگ سرد پس از حمله روسیه به اوکراین، محققان امنیت جهانی روز دوشنبه گفتند.
افزایش در اروپا کمک کرد هزینه‌های نظامی جهان به هشتمین رکورد متوالی با 2.24 تریلیون دلار یا 2.2 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان برسد. موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI).
نان تیان، محقق، یکی از نویسندگان این مطالعه، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این جنگ در اوکراین به پیش می‌رود، (که) هزینه‌های بودجه اروپا را به سمت بالا هدایت می‌کند، اما همچنین تنش‌های حل‌نشده و تشدید نشده در شرق آسیا بین ایالات متحده و چین. .
اروپا در سال 2022، 13 درصد بیشتر از 12 ماه گذشته، در سالی که با تهاجم روسیه به اوکراین مشخص شد، برای ارتش خود هزینه کرد.
اتاق فکر گفت که این رقم نرخ تورم شدید را در نظر نمی گیرد، که به این معنی است که هزینه های واقعی حتی بالاتر بوده است.
این قوی‌ترین افزایش در بیش از 30 سال گذشته و بازگشت به دلار ثابت به سطح هزینه‌ها در سال 1989 بود که دیوار برلین سقوط کرد.
تیان گفت: «در اروپا، از زمان پایان جنگ سرد در بالاترین سطح خود قرار دارد.
اوکراین به تنهایی هزینه های خود را هفت برابر کرده و به 44 میلیارد دلار یا یک سوم تولید ناخالص داخلی خود رسانده است. SIPRI خاطرنشان کرد که این کشور علاوه بر این از میلیاردها دلار کمک های تسلیحاتی از خارج سود برده است.
برآوردها نشان می دهد که در همان زمان، هزینه های روسیه در سال گذشته 9.2 درصد افزایش یافته است.
تیان گفت: صرف نظر از اینکه دو کشور متخاصم را حذف کنید، هزینه های اروپا هنوز بسیار افزایش یافته است.
هزینه در اروپا که در سال 2022 بالغ بر 480 میلیارد دلار بود، در دهه گذشته یک سوم افزایش یافته است و انتظار می‌رود این روند در دهه آینده ادامه یابد و تسریع شود.
به گفته تیان، این قاره می‌تواند «به طور بالقوه» شاهد سطوح رشدی مشابه سال 2022 برای چندین سال باشد.
پس از کاهش شدید در دهه 1990، هزینه های نظامی جهانی از دهه 2000 در حال افزایش بوده است.
این روند صعودی در ابتدا نتیجه سرمایه‌گذاری‌های عظیم چین در ارتش این کشور بود که پس از الحاق کریمه به روسیه در سال 2014، تنش‌های جدیدی با روسیه به دنبال داشت.
ایالات متحده به تنهایی 39 درصد از هزینه های نظامی جهان را به خود اختصاص داده است. این دو کشور همراه با چین که با ۱۳ درصد در رتبه دوم قرار گرفت، بیش از نیمی از هزینه های نظامی جهان را به خود اختصاص دادند.
در ردیف بعدی، روسیه با 3.9 درصد، هند با 3.6 درصد و عربستان سعودی با 3.3 درصد بسیار عقب مانده اند.
تیان گفت: «چین به طور فزاینده‌ای روی نیروهای دریایی خود سرمایه‌گذاری می‌کند تا راهی برای گسترش دامنه دسترسی خود به تایوان البته بیشتر از دریای چین جنوبی باشد.»
ژاپن و همچنین اندونزی، مالزی، ویتنام و استرالیا همگی از این روند پیروی می کنند.
بریتانیا بزرگترین خرج کننده اروپا است و در مجموع در جایگاه ششم قرار دارد و 3.1 درصد از هزینه های جهانی را به خود اختصاص داده است، بالاتر از آلمان با 2.5 درصد و فرانسه با 2.4 درصد – ارقامی که شامل کمک های مالی به اوکراین است.
تیان گفت که بریتانیا، دومین کمک کننده بزرگ اوکراین پس از ایالات متحده، “بیش از فرانسه و آلمان هزینه می کند. همچنین کمک های نظامی بیشتری نسبت به فرانسه و آلمان ارائه کرد.”
کشورهایی مانند لهستان، هلند و سوئد از جمله کشورهای اروپایی بودند که بیشترین میزان سرمایه گذاری نظامی خود را در دهه گذشته افزایش دادند.
تسلیحات مدرن و پرهزینه نیز برخی افزایش هزینه ها را توضیح می دهد، مانند مورد فنلاند که سال گذشته 64 جت جنگنده F-35 ایالات متحده خریداری کرد.