چگونه سانسور چینی بی سر و صدا داستان کووید را بازنویسی می کند

در اوایل سال 2020، در همان روزی که یک بیماری ترسناک جدید رسماً نام کووید-19 را گرفت، تیمی از دانشمندان از ایالات متحده و چین داده‌های مهمی را منتشر کردند که نشان می‌داد با چه سرعتی ویروس در حال گسترش است و چه کسی در حال مرگ است. با این حال، در عرض چند روز، محققان بی سر و صدا مقاله را پس گرفتند، که به صورت آنلاین با پیامی جایگزین شد که به دانشمندان می گفت از آن استناد نکنند.
آنچه اکنون مشخص است این است که مطالعه به دلیل تحقیقات معیوب حذف نشده است. در عوض، به دستور مقامات بهداشتی چین در میان سرکوب علم پس گرفته شد. یکی از نویسندگان، ایرا لونگینی، از دانشگاه فلوریدا، که برای اولین بار در مصاحبه ای اخیر، داستان پشتی را توصیف کرد، گفت: «به دست آوردن اطلاعات از چین بسیار سخت بود. «خیلی چیزهای پنهان و خیلی پنهان بود. ”
این که دولت چین دانشمندان را خفه کرد، مانع از تحقیقات بین‌المللی شد و بحث آنلاین درباره همه‌گیری را سانسور کرد، به خوبی مستند شده است. اما تحقیقات NYT نشان داد که اختناق پکن در اطلاعات بسیار عمیق تر از آن چیزی است که حتی بسیاری از محققان از آن آگاه هستند.
دانشمندان چینی تحت فشار دولت خود، داده‌ها را پنهان کرده، توالی‌های ژنتیکی را از پایگاه‌های داده عمومی خارج کرده و جزئیات ارسالی مجلات را تغییر داده‌اند. ویراستاران مجلات غربی این تلاش ها را با موافقت با آن ویرایش ها فعال کردند، بررسی بیش از ده ها مقاله پس گرفته شده یافت شد. گروه ها، از جمله سازمان بهداشت جهانی، به داده های درهم و جدول زمانی نادرست اعتبار داده اند.
نسخه اصلی کاغذ 2020 را هنوز می توان با کمی حفاری به صورت آنلاین پیدا کرد. اما این کمپین پزشکان و سیاستگذاران را از دریافت اطلاعات مهم در مورد ویروس محروم کرد. این امر باعث بی اعتمادی به علم در اروپا و ایالات متحده شد، زیرا مقامات بهداشتی به مقالاتی از چین اشاره کردند که پس از آن پس گرفته شد.
چنین سانسوری اخیراً زمانی که یک گروه بین‌المللی از دانشمندان داده‌های توالی ژنتیکی را که محققان چینی در ژانویه 2020 از بازار ووهان جمع‌آوری کرده بودند، کشف کردند، اما به مدت سه سال از آنها دریغ کردند، در معرض دید عموم قرار گرفت.
توالی ها نشان داد که راکون داگشاد امضاهای ژنتیکی را در همان مکانی که مواد ژنتیکی از ویروس باقی مانده بود، رسوب کرده است. در کنفرانس خبری این ماه، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چین چنین انتقادی را “غیر قابل تحمل” خواند. ”
پکن اطلاعات را به صورت طبیعی کنترل و شکل می دهد. اما برخی از سانسورها جدول زمانی عفونت‌های اولیه را تغییر دادند، زیرا دولت با انتقادهایی مبنی بر اینکه آیا به اندازه کافی به شیوع این بیماری واکنش نشان داده است یا خیر، مواجه شد.
در 6 فوریه 2020، اینترنت چین با مرگ لی ونلیانگ، پزشک ووهان که قبل از اینکه خودش بیمار شود به دلیل هشدار در مورد شیوع این بیماری مجازات شده بود، روشن شد. مردم احساس کردند که مقامات اطلاعات نجات دهنده را پنهان کرده اند. محققان تایید کردند که این ویروس هفته ها از انسان به انسان دیگر سرایت کرده است، واقعیتی که مقامات چینی آن را رد کرده بودند.
دولت چین با تشدید سانسور آنلاین و از بین بردن کنترل تحقیقات واکنش نشان داد. به زودی، محققان چینی از مجلات خواستند کار خود را پس بگیرند. در 9 مارس، دانشمندان از آزمایشگاه‌های برتر چین مقاله‌ای درباره چگونگی جهش ویروس کرونا منتشر کردند.
روز بعد، وزارت آموزش چین به دانشگاه‌ها دستور داد تا موضوعات تحقیقاتی را برای تصویب به کارگروه دولتی ارائه کنند. بازپس گیری های مجله ادامه یافت.
سانسور به دولت کمک کرد تا داستانی را بیان کند. یانژونگ هوانگ، کارشناس بهداشت جهانی گفت: «چین به عنوان یک برنده اولیه از همه‌گیری خارج شد. آنها شروع به ارائه یک روایت جدید، نه تنها از نظر منشأ، بلکه از نظر نقش دولت در واکنش به همه‌گیری کردند. ”
دانشمندان چینی سال ها درخواست ها برای انتشار اطلاعات مربوط به سواب های گرفته شده از سطوح در بازار ووهان را نادیده گرفتند. این امتناع تلاش‌ها برای تعیین چگونگی شروع همه‌گیری را مختل کرده است.
WHO فقط بر سردرگمی افزوده است. پس از یافتن اشتباهات در گزارش مارس 2021، یکی از سخنگویان آژانس قول داد که مقامات این اشتباهات را تصحیح خواهند کرد. دو سال بعد، آنها این کار را نکرده اند. گزارش ناقص آنلاین باقی می ماند و جدول زمانی نادرستی از اولین موارد شناخته شده را ترسیم می کند