جیکوب زوما: دادگاه عالی آفریقای جنوبی به رئیس جمهور سابق دستور داد تا به زندان بازگردد

این مرد 79 ساله در ماه سپتامبر آزادی مشروط پزشکی را آغاز کرد و پس از نادیده گرفتن دستورالعمل‌ها برای شرکت در تحقیقات فساد اداری، در حال گذراندن محکومیت 15 ماهه خود به دلیل اهانت به دادگاه است.

در همان ماه، دادگاه عالی آفریقای جنوبی پیشنهاد زوما برای لغو حکم را رد کرد.

روندهای قانونی علیه او به دلیل فساد مالی در طول نه سال سلطنت او به طور گسترده به عنوان آزمونی برای توانایی آفریقای جنوبی پس از آپارتاید برای اجرای حاکمیت قانون، به ویژه علیه افراد قدرتمند و دارای ارتباط خوب در نظر گرفته می شود.

زوما در 7 ژوئیه خود را تسلیم کرد تا حکم زندان خود را آغاز کند، و بدترین خشونتی را که آفریقای جنوبی در سال‌های اخیر دیده بود، در حالی که حامیان خشمگین او به خیابان‌ها ریختند، آغاز کرد.

زوما رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی با آزادی مشروط پزشکی از زندان آزاد شد

این اعتراضات به غارت و طغیان خشم به دلیل سختی و نابرابری که 27 سال پس از پایان آپارتاید در آفریقای جنوبی ادامه دارد، گسترش یافت. بیش از 300 نفر کشته شدند و هزاران تجارت غارت و ویران شدند.

بنیاد او گفت که تیم حقوقی زوما در حال اعتراض به آخرین حکم دادگاه است.

این بنیاد در توییتر نوشت: «حکم به وضوح اشتباه است و چشم‌انداز قوی وجود دارد که دادگاه بالاتر به نتیجه‌ای کاملاً متفاوت خواهد رسید».

ارتش آفریقای جنوبی با زندانی شدن رهبر سابق زوما و گسترش غارت، مستقر شد

اداره خدمات اصلاحی گفت که در حال بررسی قضاوت است و در زمان بعدی هر گونه اطلاعیه ای را اعلام خواهد کرد.

ریاست‌جمهوری زوما بین سال‌های 2009 تا 2018 با اتهامات گسترده اختلاس و تخلفات مخدوش شد و او با یک محاکمه فساد جداگانه مرتبط با برکناری‌اش از معاونت رئیس‌جمهور در سال 2005، زمانی که در یک معامله تسلیحاتی 2 میلیارد دلاری دولتی دست داشت، مواجه شد.

انتظار می‌رود این محاکمه علیه زوما که سال‌ها به اتهامات متعدد از جمله فساد مالی، هتک حرمت و پولشویی برگزار شده بود، در سال آینده ادامه یابد.

او در همه موارد تخلف را رد می‌کند و می‌گوید قربانی یک شکار جادوگری سیاسی است که به منظور به حاشیه راندن جناح خود در کنگره ملی آفریقایی حاکم است. طرف فقط گفت که حکم را دریافت کرده است.