سانسور شده ترین غول رسانه های اجتماعی چین به دلیل عدم سانسور کافی جریمه می شود

اما از نظر حزب کمونیست چین، این حزب به اندازه کافی سانسور نمی کند – و به معنای واقعی کلمه باید بهایی را بپردازد.

این دور از اولین باری است که دولت Weibo با چنین جریمه سنگینی مواجه می شود. به گفته اداره فضای سایبری چین (CAC)، یک سازمان دولتی تحت کنترل این حزب، در 11 ماه اول سال جاری، این غول رسانه های اجتماعی به دلیل تخلفاتی که در مجموع 2.2 میلیون دلار هزینه داشته است، 44 بار جریمه شده است.

Weibo در بیانیه ای اعلام کرد که “صادقانه انتقادات” تنظیم کننده را می پذیرد و کارگروهی را در پاسخ به این مجازات تشکیل داده است.

غول رسانه های اجتماعی چینی Weibo توسط رگولاتوری به دلیل انتشار اطلاعات غیرقانونی جریمه شد

آخرین مجازات در Weibo تنها دو هفته پس از آن صادر شد که Douban، یک سایت محبوب برای بررسی فیلم، کتاب و موسیقی، به دلایل مشابه 236000 دلار جریمه شد – که به جریمه های 1.4 میلیون دلاری که امسال تا نوامبر به دلیل نقض آشکار محتوا تعلق گرفته است، اضافه شد.

شرکت‌های اینترنتی چینی مدت‌هاست که در معرض سرکوب‌های دولتی قرار گرفته‌اند و مدیران آن‌ها اغلب توسط CAC برای «انتقاد و اصلاح» احضار می‌شوند. تحلیلگران می‌گویند، اما به ندرت پیش می‌آید که تنظیم‌کننده‌های دولتی علناً پلتفرم‌هایی را برای انجام کارهای نادرست در زمینه سانسور توصیه کنند.

اولین قدم در سانسور این است که شما نمی توانید در مورد سانسور صحبت کنید. شما مجاز به افشای آن نیستید مگر اینکه به شما گفته شود. [by the government]اریک لیو، تحلیلگر China Digital Times، یک وب سایت خبری مستقر در ایالات متحده که سانسور در چین را دنبال می کند، گفت.

لیو در اعلام مجازات‌ها علیه ویبو و دوبان گفت که حزب کمونیست عمداً موضوع را به سطح می‌آورد – که نشان می‌دهد چنین مجازات‌های سختی می‌تواند به یک اتفاق عادی تبدیل شود.

علاوه بر سانسورگران دولتی، شرکت‌های اینترنتی چینی نیز ناظران اختصاصی را برای نظارت بر پلتفرم‌های خود استخدام می‌کنند و محتوایی را که حزب غیرقانونی یا مضر تشخیص می‌دهد، از هرزه‌نگاری، خشونت و تقلب گرفته تا انتقاد از دولت و سایر اطلاعاتی که حزب «از نظر سیاسی» در نظر می‌گیرد، حذف می‌کند. حساس» یا «از نظر اخلاقی منحط»، مانند محتوای LGBTQ.

لیو، تحلیلگر، قبلاً از سال 2011 تا 2013 به عنوان سانسور محتوا در Weibo کار می کرد. در این مدت، او بیش از 800 پرونده از دستورات سانسور صادر شده به شرکت را جمع آوری کرد. اما امروزه، او می‌گوید، دستورات تنظیم‌کننده‌های اینترنت با احتیاط بیشتری از طریق کانال‌های امن‌تر صادر می‌شوند و افشای آن‌ها را برای کارمندان دشوارتر می‌کند.

او گفت: “الان، سانسور سانسور است. سانسورها هم تحت نظر هستند.”

تحت ریاست جمهوری شی جین پینگ، این حزب کنترل خود را بر این حزب تشدید کرده است اینترنت، آن را مستعد نفوذ غرب می داند. کمی بیش از یک دهه پیش، Weibo میزبان مناظرات عمومی پر جنب و جوش در مورد موضوعات مختلف اجتماعی بود، و روشنفکران عمومی با گرایش لیبرال توانستند طرفداران زیادی ایجاد کنند.

Weibo چین 21 حساب طرفداران کی پاپ را به دلیل

اما در زمان شی تغییر کرد. امروزه اکثر صداهای لیبرال ساکت شده اند. موضوعاتی مانند فمینیسم، جنبش LGBTQ و حمایت از محیط زیست به طور فزاینده ای با سوء ظن به عنوان دستفروشان نفوذ غرب در نظر گرفته می شوند و سانسورچیان در تلاش هستند تا با فهرست روزافزون «کلمات حساس» یا اصطلاحات ممنوعه همراهی کنند.

او گفت، زمانی که لیو در Weibo کار می کرد، این شرکت حدود 200 ناظر محتوا را استخدام می کرد. لیو انتظار دارد که این تعداد چند برابر شود، با توجه به اینکه این پلتفرم اکنون بیش از نیم میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد.

او با اشاره به سیستم پیشرفته سانسور اینترنت در کشور گفت: “وقتی ترافیک شبکه افزایش می یابد، فشار بر سانسور نیز افزایش می یابد. در دیوار آتش بزرگ، همه با سانسور شدیدتر و شدیدتر روبرو هستند – این مانند تورم است.”

سانسور در همه جا در حال گسترش است، به این معنی که شرکت ها باید افراد بیشتری را استخدام کنند. لیو اضافه کرد که این می تواند به یک بار مالی بزرگ تبدیل شود، به خصوص برای شرکت های کوچکتر.

سارا کوک، مدیر تحقیقات چین در Freedom House غیرانتفاعی ایالات متحده، گفت که آخرین جریمه‌ها بخشی از کمپین جاری حزب کمونیست برای تحت فشار قرار دادن شرکت‌های فناوری برای کنترل دقیق‌تر محتوای روی پلتفرم‌هایشان است.

با توجه به گستردگی کاربران و تغییر مداوم خطوط قرمز، این کار تقریباً غیرممکن برای پلتفرم‌ها است، اما این نوع جریمه‌های دوره‌ای و تلاش‌های «تصحیح» آن‌ها را سرپا نگه می‌دارد و آنها را تشویق می‌کند تا سانسور حزب کمونیست را انجام دهند.»

در حالی که رگولاتور اینترنت مشخص نکرده است که چه محتوایی باعث جریمه‌های Weibo و Douban شده است، تحلیلگران معتقدند که آنها می‌توانند به رسوایی #MeToo پیرامون ستاره تنیس چینی پنگ شوآی مرتبط باشند.

پنگ، 35 ساله، ژانگ گائولی، معاون نخست وزیر سابق را در 2 نوامبر علنا ​​به تجاوز جنسی در Weibo متهم کرد. پست او در کمتر از 30 دقیقه حذف شد و حساب ویبو او از جستجوها مسدود شد، اما اسکرین شات های پست او همچنان به طور گسترده در رسانه های اجتماعی و به صورت خصوصی پخش می شود. گروه های چت قبل از اینکه سانسور شوند. و علی‌رغم تلاش‌های سانسورکننده برای پاک‌کردن همه بحث‌ها و حتی مبهم‌ترین ارجاع‌ها به ادعاهای او از اینترنت، اشارات و بحث‌های پنهان هنوز هم هر از گاهی – از جمله در Weibo و Douban- سر می‌زند.

لیو گفت: «به نظر می رسد که Weibo این بار به دلیل رسوایی پنگ شوآی، که بزرگترین کمپین سانسور سال است، مجازات شده است. او افزود، اما مقامات چینی هرگز نمی پذیرند که در وهله اول سانسور روی پنگ صورت گرفته است.

همه ما می دانیم که برخی از پست ها سانسور شده اند، اما هیچ کس دیگر جرأت نمی کند دلیل آن را بپرسد.