خبرنگار آمریکایی در اولین جلسه دادگاه علنی روسیه وثیقه را رد کرد

مسکو: خبرنگار آمریکایی ایوان گرشکویچ در مسکو ظاهر شد دادگاه روز سه‌شنبه، در اولین جلسه دادرسی نیمه علنی پس از بازداشت وی به اتهام جاسوسی، در پرونده‌ای که محکومیت بین‌المللی را برانگیخت.
گرشکویچ با پوشیدن یک شلوار جین و یک پیراهن چکش آبی، قبل از شروع جلسه تجدیدنظر علیه بازداشت موقت خود، دستانش را روی هم گذاشت و لبخند زد.
اما پس از یک جلسه کوتاه، درخواست او برای آزادی با وثیقه رد شد و قاضی گفت که بازداشت وی “بدون هیچ تغییری به جای خود باقی خواهد ماند”.
شنیده شد که گرشکویچ از داخل قفس شیشه ای متهم به قاضی می گوید: “همه فهمیدند. خیلی ممنون.”
آثار دستبند روی دستانش نمایان بود.
ماریا کورچاژینا، یکی از وکلای او پس از جلسه دادگاه به خبرگزاری فرانسه گفت: “او روحیه جنگندگی دارد. او در حال تمرین است و می داند که مردم از او حمایت می کنند.”
او همچنین به گروهی از خبرنگاران گفت که گرشکویچ “می‌خواهد ثابت کند که گناهی ندارد، او می‌خواهد ثابت کند جایی برای آزادی روزنامه‌نگاری وجود دارد”.
وکیل دیگر او، تاتیانا نوژکینا، گفت که گرشکویچ در زندان زیاد مطالعه می کرد و در حال حاضر مشغول کار بر روی فیلم کلاسیک لئو تولستوی “جنگ و صلح” بود.
وکلای دادگستری گفتند که درخواست آزادی او را در حبس خانگی کرده اند و پیشنهاد پرداخت وثیقه 50 میلیون روبلی (613000 دلاری) کرده اند.
لین تریسی، سفیر ایالات متحده در مسکو نیز در دادگاه حضور داشت، اگرچه او در بیشتر جلسه به همراه مطبوعات حضور داشت.
خبرنگار وال استریت ژورنال، پسر مهاجران یهودی شوروی متولد آمریکا، ماه گذشته توسط سرویس امنیتی FSB روسیه در جریان یک سفر گزارش در شهر اورال یکاترینبورگ دستگیر شد.
FSB گفت که این مرد 31 ساله تلاش کرد تا اطلاعات محرمانه دفاعی را برای دولت ایالات متحده به دست آورد، اما جزئیات این پرونده کاملاً محرمانه نگه داشته شده است.
گرشکویچ قاطعانه این اتهامات را که حداکثر 20 سال حبس دارد، رد کرده است.
هر محاکمه ای ممکن است ماه ها طول بکشد.
قوی باقی می ماند
گرشکویچ که برای خبرگزاری فرانسه نیز کار کرده است، اولین خارجی است روزنامه نگار به اتهام جاسوسی از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دستگیر شد.
گرشکویچ از زمان دستگیری خود در 29 مارس، تنها یک بار پیش از این در دادگاه حضور یافته است – در یک جلسه بازداشت غیرعلنی در 30 مارس.
او تا 29 مه در بازداشت به سر می برد و در زندان لفورتوو در مسکو نگهداری می شود، جایی که بسیاری از زندانیان برجسته متهم به خیانت و جاسوسی در آن نگهداری می شوند.
سفارت آمریکا به نقل از سفارت آمریکا روز دوشنبه پس از دیدار با تریسی گفت: “او در سلامت کامل است و همچنان قوی است.”
گرشکویچ در اولین تماس خود با دنیای خارج، نامه ای دست نویس به والدینش به زبان روسی نوشت. در آن نوشته شده بود: “من امیدم را از دست نمی دهم.”
مادر او الا میلمن گفت که او “احساس می کند وظیفه اش گزارش” از روسیه است.
او در یک مصاحبه ویدیویی با وال استریت ژورنال گفت: «او عاشق مردم روسیه است.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، زندانی شدن وی را “کاملاً غیرقانونی” خوانده است.
بیش از سه ده سازمان خبری نیز نامه ای به سفیر روسیه در ایالات متحده امضا کرده اند که در آن “اتهامات بی اساس جاسوسی” را محکوم کرده اند.
در نامه منتشر شده توسط کمیته حمایت از خبرنگاران آمده است: «دستگیری غیرقانونی و ناعادلانه گرشکویچ تشدید قابل توجهی در اقدامات ضد مطبوعاتی دولت شما است.
گرشکویچ یک روزنامه نگار است نه جاسوس و باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.
این دستگیری این گمانه زنی را ایجاد کرده است که روسیه ممکن است خواهان مبادله زندانیان باشد مانند آنچه در سال گذشته روسیه بریتنی گرینر ستاره بسکتبال آمریکایی را که به دلیل ردیابی حشیش در اختیارش دستگیر شده بود، آزاد کرد.
او با ویکتور بوت، دلال اسلحه روسی زندانی در ایالات متحده مبادله شد.