دادگاه عالی: دادگاه عالی ایالات متحده تصمیم گیری در مورد قرص سقط جنین را به تعویق می اندازد و دسترسی را فعلا حفظ می کند

واشنگتن: دادگاه عالی روز چهارشنبه یک مکث در مورد حکم دادگاه بدوی که به دنبال محدود کردن دسترسی به قرص سقط جنین میفپریستون بود، به مدت دو روز تمدید کرد تا اطمینان حاصل شود که این دارو در حال حاضر به طور گسترده در دسترس خواهد بود.
در یک دستور کوتاه، قاضی ساموئل آلیتو اعلام کرد که مکث روز جمعه در نیمه شب به پایان می رسد و به دادگاه فرصت بیشتری برای بررسی پرونده می دهد، اگرچه می تواند قبل از آن اقدام کند.
این که دادگاه مهلت قبلی را رعایت نکرد، نشان می‌دهد که ممکن است در اولین پرونده اصلی آن درباره دسترسی به سقط جنین، از زمانی که اکثریت محافظه‌کار در ژوئن حق سقط جنین را بر اساس قانون اساسی لغو کردند، اختلاف نظر وجود داشته باشد. همچنین می تواند نشان دهد که ممکن است در این مورد اختلاف نظر وجود داشته باشد.
موضوع، حکم قاضی است متیو کاکسماریک از ناحیه شمالی تگزاس، که در هفته‌های اخیر تاییدیه سازمان غذا و داروی میفپریستون را که بخشی از متداول‌ترین روش برای پایان دادن به بارداری در ایالات متحده است، نامعتبر اعلام کرده بود.
حکم دادگاه، چشم‌اندازی درهم‌آلود و سریع برای میفپریستون را کاهش می‌دهد که با تصمیم‌های متضاد دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده و رای هیئت تجدیدنظر که وضعیت قانونی دارو را پیچیده‌تر می‌کند، مشخص شده است.
پس از اینکه دادگاه عالی Roe v. Wade، پرونده تاریخی 1973 را در ژوئن ابطال کرد، مبارزات سیاسی و حقوقی بر روی داروهای مورد استفاده برای سقط جنین متمرکز شد. در برخی از ایالت های محافظه کار، قانونگذاران قرص ها را هدف قرار داده اند.
سقط دارویی، یک رژیم دو دارویی، معمولا در 12 هفته اول بارداری استفاده می شود. داروی اول، میفپریستون، پروژسترون را مسدود می کند، هورمونی که به بارداری اجازه رشد می دهد، و داروی دوم، میزوپروستول، که یک یا دو روز بعد مصرف می شود، باعث انقباضات می شود و به رحم کمک می کند محتویات آن را دفع کند.
این اختلاف در ماه نوامبر در تگزاس آغاز شد، زمانی که گروهی از سازمان‌های پزشکی و چند پزشک که مخالف سقط جنین بودند، از FDA شکایت کردند و بیش از دو دهه پیش تایید این قرص را به چالش کشیدند.
در شکایت خود، گروه های ضد سقط جنین ادعا کردند که FDA در زمان تایید دارو در سال 2000 از پروتکل های مناسب پیروی نکرد. این گروه ها گفتند که آژانس همچنین خطرات این دارو را در سال های پس از آن نادیده گرفته است.
FDA، به شدت با این ادعاها مقابله می کند، گفته است که این دارو بیش از 20 سال پیش به درستی تایید شده است و بسیار ایمن است.