دادگاه مالزی حکم مجرمیت نخست وزیر سابق نجیب را برای محکومیت 1MDB تایید کرد

نجیب برای 12 سال زندان و 50 میلیون دلار جریمه نقدی که سال گذشته توسط دادگاه عالی کوالالامپور برای نقض اعتماد جنایی، سوء استفاده از قدرت و پولشویی تعیین شده بود، درخواست تجدید نظر کرده بود، یکی از پنج محاکمه ای که او به دلیل اتهامات فساد با آن روبرو است.

دادگاه متوجه شد که او به طور غیرقانونی حدود 10 میلیون دلار از SRC International، واحد سابق 1MDB منقرض شده، دریافت کرده است، اگرچه نجیب خود را بی گناه دانسته و به طور مداوم تخلف را رد کرده است.

درخواست تجدیدنظر در میان ترس از اینکه رهبران حزب حاکم که با اتهامات جنایی روبرو هستند، پس از بازگشت حزب نجیب، سازمان ملی مالایی متحد (UMNO) به قدرت در ماه اوت، به دقت مورد توجه قرار گرفت.

وانگ چن، قانونگذار مخالف دولت در توییتر گفت: «این یک تصمیم مهم است که پیامدهای سیاسی مستقیم دارد. این حکم بدین معناست که نجیب نمی تواند در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام در اوایل سال آینده، به عنوان نامزد نامزد شود.

عبدالکریم عبدالجلیل، قاضی دادگاه استیناف گفت که با دادگاه عالی در مورد محکومیت و صدور حکم موافق است.

قاضی گفت: ما درخواست تجدیدنظر در مورد هر هفت اتهام را رد می کنیم و محکومیت هر هفت اتهام را تأیید می کنیم.

چگونه 1MDB سرانجام به نجیب رزاق رسید

نجیب با قرار وثیقه آزاد شده است و قاضی عبدالکریم با درخواست وی مبنی بر آزادی مجدد با قرار وثیقه موافقت کرد و حکم را متوقف کرد.

شافعی عبدالله، وکیل نجیب، به دادگاه گفت که نخست‌وزیر سابق این حکم را در دادگاه فدرال، دادگاه عالی مالزی تجدیدنظر خواهد کرد.

V. Sithambaram معاون دادستان پس از صدور حکم به خبرنگاران گفت که روند استیناف نجیب در دادگاه عالی ممکن است تا 9 ماه طول بکشد.

نجیب با پوشیدن کت و شلوار مشکی، هنگام خواندن حکم هیچ احساسی از خود نشان نداد و در طول جلسه گاهگاهی یادداشت برداری می کرد.

مقامات ایالات متحده و مالزی می گویند که تصور می شود 4.5 میلیارد دلار از 1MDB به سرقت رفته است و بیش از یک میلیارد دلار به حساب های شخصی نجیب راه یافته است.

نجیب در مجموع با 42 اتهام جنایی و پنج محاکمه از جمله پرونده SRC مواجه است.

او همچنان در درون حزب خود که سه سال قبل در میان اتهامات فساد گسترده رای داده بود، با نفوذ باقی می ماند.

او همچنین به بازگشت سیاسی چشم دوخته است و در ماه سپتامبر به رویترز گفت که احتمال انتخاب مجدد در پارلمان را رد نکرده است، اقدامی که مستلزم لغو محکومیت او است.