دادگاه پاکستان حکم آزادی بیش از 120 حامی نخست وزیر عمران خان را صادر کرد

لاهور: دادگاه پاکستان روز شنبه دستور آزادی بیش از 120 نفر از هواداران عمران خان را صادر کرد که در پی اعتراضات خشونت آمیزی که پس از دستگیری نخست وزیر سابق در 9 مه در استان پنجاب بازداشت شدند.
دادگاه عالی لاهور (LHC) به دولت دستور داد تا 123 کارگر خان را آزاد کند تحریک انصاف پاکستان (PTI) مهمانی بدون تاخیر.
این دستورات توسط قاضی انورالحق از LHC در جریان استماع دادخواستی که توسط رهبر حزب تحریک انصاف ارائه شده بود صادر شد. فرخ حبیب روزنامه داون گزارش داد که خواهان آزادی فعالان حزبی بازداشت شده بودند.
این کارگران دستگیر شدند فیصل آباد، در حال حاضر در زندان های مختلف پنجاب بازداشت هستند.
دستگیری خان در 9 می توسط تکاوران شبه نظامی پاکستان در یک پرونده فساد در ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) باعث ناآرامی در پاکستان شد. برای اولین بار در تاریخ پاکستان، معترضان به مقر ارتش (GHQ) در راولپندی یورش بردند و همچنین خانه فرمانده سپاه (خانه جناح) در لاهور را به آتش کشیدند.
پلیس تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های خشونت‌آمیز را به 10 نفر رساند، در حالی که حزب خان ادعا می‌کند که 40 نفر از کارگرانش در تیراندازی پرسنل امنیتی جان خود را از دست دادند.
روز دوشنبه، مقامات ارشد ارتش وعده دادند که آتش افروزان را که به تأسیسات نظامی و نظامی حمله کردند، از طریق محاکمه بر اساس قوانین مربوطه کشور، از جمله قانون ارتش پاکستان و قانون اسرار رسمی، به دست عدالت بسپارند.
سازمان های مجری قانون بیش از 7000 کارگر PTI را در سراسر پاکستان دستگیر کرده اند که 4000 نفر از آنها اهل پنجاب هستند.
محسن نقوی، وزیر موقت پنجاب، گفته است که در حال حاضر بیش از 500 زن در حدود 138 پرونده مربوط به خشونت 9 مه توسط پلیس تحت تعقیب هستند.
نقوی در بیانیه‌ای تاکید کرد که به افسران مرد دستور داده شده است که زنان را دستگیر نکنند، اما وی بر لزوم دستگیری عوامل تخریب تاسیسات ارتش به هر قیمتی تاکید کرد.
دیده بان حقوق بشر (HRW) از دولت خواسته است تا ضمن محاکمه “بیش از 4000 نفر” که در پی اعتراضات خشونت آمیز دستگیر شده اند، از حقوق بشر حمایت کند.
پاتریشیا گوسمن، مدیر بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای روز شنبه گفت: «مقامات پاکستان باید به دستگیری خودسرانه فعالان مخالف سیاسی و معترضان مسالمت‌آمیز پایان دهند.»
در این بیانیه آمده است: «در متفرق کردن اجتماعات خشونت‌آمیز، سلاح‌های گرم تنها زمانی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند که استفاده از وسایل کم‌ضرر عملی نباشد و تنها در حد حداقلی لازم باشد».
دادگاه ضد تروریسم در اینجا روز جمعه با وثیقه پیش از بازداشت تا 2 ژوئن برای خان در سه پرونده تروریستی، از جمله حمله به خانه جناح، که علیه نخست‌وزیر سابق در پی خشونت‌هایی که پس از دستگیری وی در ماه می آغاز شد، تشکیل شد، موافقت کرد. 9.
پیش از این، خان در یک آدرس ویدئویی از محل اقامت خود در پارک زمان در روز چهارشنبه در اینجا گفت که پاکستان به سمت یک فاجعه قریب الوقوع پیش می رود و ممکن است با تجزیه مواجه شود.
خان در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رای عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد، که به گفته وی بخشی از توطئه ای به رهبری ایالات متحده بود که وی را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه، چین و افغانستان هدف قرار داده بود.