دبیرکل سازمان ملل خواستار تحقیقات بی طرفانه درباره انفجار بندر بیروت شد

بیروت: دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه پس از ادای احترام به قربانیان این انفجار، خواستار تحقیقات بی طرفانه و شفاف در مورد انفجار عظیم بندر بیروت در سال گذشته شد تا عدالت را تضمین کند.
انفجار 4 اوت 2020 به عنوان یکی از بزرگترین انفجارهای غیرهسته ای در جهان توصیف شده است. پایتخت لبنان را ویران کرد و حداقل 216 نفر را کشت و هزاران نفر را زخمی کرد.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد که در حال بازدید از لبنان است، زیر باران ایستاده، تاج گلی را بر یادبودی که نام قربانیان آن در بندر بیروت، محل انفجار، درج شده بود، گذاشت.
این انفجار به دلیل انفجار صدها تن نیترات آمونیوم که سال ها در انباری در بندر ذخیره شده بود، ظاهراً با اطلاع سیاستمداران ارشد و مقامات امنیتی که هیچ کاری در مورد آن انجام ندادند، رخ داد.
بیش از 16 ماه پس از آغاز تحقیقات قضایی توسط دولت، تقریباً همه چیز ناشناخته باقی مانده است – از اینکه چه کسی این محموله را سفارش داده تا چرا مقامات هشدارهای مکرر در مورد خطر را نادیده گرفته اند. خانواده‌های قربانیان به دنبال پاسخگویی هستند و احزاب سیاسی را به ممانعت از تحقیقات ملی متهم می‌کنند.
اواخر روز دوشنبه، گوترش در توئیتی خواستار انجام تحقیقات بی طرفانه و شفاف شد: «مردم لبنان سزاوار حقیقت هستند». و پس از دیدار با نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، او بر حمایت خود از عدالتخواهی خانواده ها تاکید کرد.
او گفت: «من از بسیاری از قربانیان پیام‌هایی دریافت کرده‌ام که ادعا می‌کنند نیاز به اثبات حقیقت است، برای نیاز به تحقیقات مستقلی که بتواند حقیقت را تولید کند. من نگرانی های آنها را کاملا درک می کنم و امیدوارم که نهادها بتوانند آن را تضمین کنند.»
تحقیقات محلی، به رهبری قاضی تارک بیتر، با چالش های متعددی از جمله انتقاد سیاستمداران قدرتمند و شکایت متهمانی که انصاف آن را زیر سوال برده اند، مواجه بوده است.
اختلافات بر سر کار قاضی، دولت را فلج کرده است که از 12 اکتبر با وجود مشکلات عظیم اقتصادی، مالی و سیاسی کشور جلسه ای برگزار نکرده است. گروه شبه نظامی قدرتمند حزب الله لبنان و دو گروه همپیمان خواستار جایگزینی بیتار شده اند.
گوترش از رهبران سیاسی لبنان خواست برای غلبه بر بحران‌های متعدد این کشور، به‌ویژه فروپاشی اقتصادی که این کشور زمانی با درآمد متوسط ​​را در فقر فرو برده است، گرد هم آیند.
دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه برای یک سفر سه روزه وارد لبنان شد. وی گفت که اینجا برای ابراز همبستگی با مردم لبنان آمده است و از جامعه جهانی خواست کمک های مالی بیشتری را به کشور نیازمند کمک های بشردوستانه ارائه دهد.