در بحبوحه گروه 7، چین میزبان نشست سران خود با آسیای مرکزی است

شی جین پینگ، رهبر چین، روز پنجشنبه نشستی را آغاز می کند که این کشور به عنوان یک نقطه عطف تاریخی، فرش قرمز را برای پنج کشور آسیای مرکزی پهن می کند که برای جاه طلبی های منطقه ای چین حیاتی هستند.
نشست افتتاحیه چین و آسیای مرکزی بخشی از هدف گسترده‌تر چین برای تقویت شراکت‌های اقتصادی و سیاسی با کشورهای همفکر، برای مقابله با آنچه که به‌عنوان نظم جهانی تحت سلطه ایالات متحده می‌بیند، در تلاش برای مهار و سرکوب چین است. سران کشورهای آسیای مرکزی روز پنجشنبه در شهر تاریخی شیان چین با رئیس جمهور چین دیدار کردند تا به تعهدات خود مبنی بر دوستی “پایدار” بپردازند. وزارت خارجه چین اعلام کرد که در جریان این نشست یک سند سیاسی “مهم” امضا خواهد شد. شایان ذکر است، نشست شی جینپینگ در آستانه اجلاس سالانه G7 در هیروشیما ژاپن که از روز جمعه آغاز می شود، برنامه ریزی شده بود.
در سراسر شهر Xian، جایی که جاده ابریشم باستانی چین امپراتوری را با تمدن‌های غرب در هزاره پیش پیوند می‌داد، بنرها، بیلبوردها و حتی تابلوهای تاکسی برای تبلیغ این اجلاس نصب شد.
چین در حال تشدید تعامل اقتصادی و سیاسی خود با کشورهای شوروی سابق است زیرا روسیه منابع باقیمانده خود را به جنگ اوکراین هدایت می کند. برخی از کشورهای آسیای مرکزی به طور فزاینده ای در برابر مسکو می ایستند و قزاقستان مناطق تحت کنترل روسیه در شرق اوکراین را به رسمیت نمی شناسد و تاجیکستان خواستار “احترام” بیشتر از سوی روسیه است. کرملین.