روسیه: G7 «یکپارچه» روسیه را با تحریم‌های جدید مورد حمله قرار داد

هیروشیما: ایالات متحده و متحدان G7 آن روز جمعه تحریم‌های جدیدی را علیه «ماشین جنگی» روسیه وضع کردند که تجارت پرسود الماس مسکو و نهادهای مرتبط با تهاجم به اوکراین را هدف قرار می‌دهد.
رهبران از گروه هفت دموکراسی های ثروتمند در هیروشیما، ژاپن، با تجارت سالانه 4 تا 5 میلیارد دلاری الماس روسیه در حال نشست هستند.
تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین در 15 ماه پیش موجی از تحریم ها را برانگیخت که به فرو بردن کشورش در رکود کمک کرد و سینه جنگ کرملین را خالی کرد.
G7 اکنون به دنبال سفت کردن بیشتر پیچ ها، تقویت تحریم های موجود، بستن روزنه ها و قرار دادن بیشتر شرکت های روسی و شرکای بین المللی آنها در معرض محدودیت های تنبیهی است.
انتظار می‌رود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در آخر هفته از طریق پیوند ویدیویی در نشست سران سخنرانی کند و ژاپن میزبان گمانه‌زنی‌ها را که او می‌تواند در آخرین لحظه حضور داشته باشد را خنثی می‌کند.
واشنگتن در اوایل روز جمعه توپ تحریم های بیشتر را در دست گرفت و یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت 70 نهاد دیگر از روسیه و “سایر کشورها” در لیست سیاه ایالات متحده قرار خواهند گرفت.
این مقام گفت: بیش از 300 تحریم جدید علیه افراد، نهادها، کشتی ها و هواپیماها اعمال خواهد شد.
در حالی که G7 در حال بررسی چگونگی خفه کردن تجارت روسیه در الماس – از جمله روش‌های پیشرفته ردیابی – است، بریتانیا “ممنوعیت الماس روسیه” خود را اعلام کرد.
لندن اعلام کرد که واردات آلومینیوم، مس و نیکل را نیز هدف قرار داده است.
ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور گفت: همانطور که اعلامیه های تحریمی امروز نشان می دهد، گروه 7 در برابر تهدید روسیه متحد و در حمایت ما از اوکراین ثابت قدم می ماند.
احتمالاً G7 حداقل فعلاً از ممنوعیت کامل الماس روسی جلوگیری خواهد کرد. اما به گفته مقامات، این نشست نشانه عزم برای اقدام خواهد بود.
چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت: الماس های روسیه برای همیشه نیستند. ما تجارت الماس روسیه را محدود خواهیم کرد.
کشور عضو اتحادیه اروپا، بلژیک، در کنار هند و امارات متحده عربی، یکی از بزرگترین خریداران عمده الماس روسیه است.
ایالات متحده یک بازار نهایی عمده برای محصول نهایی است.
اقتصاددانان در مورد اینکه G7 و سایر تحریم‌ها چقدر به تلاش‌های جنگی روسیه لطمه زده است، اختلاف نظر دارند.
اقتصاد روسیه در سال 2022 2.1 درصد کاهش یافت، روندی که در اوایل سال جاری ادامه یافت.
اما مسکو به سرعت خود را انطباق داد و کنترل های سرمایه ای شدیدی را اعمال کرد، تجارت را به متحدانی مانند چین منحرف کرد و طبق گزارش ها تکنیک های فرار از کشورهای تحت تحریم مانند کوبا، ایران و کره شمالی را قرض گرفت.
صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که در سال 2023 رشد اقتصادی 0.7 درصدی داشته باشد.
رهبران گروه 7 همچنین از این اجلاس برای جلب نظر رهبران دعوت شده از هند و برزیل، دو قدرت منطقه ای که گاها تمایلی به انتقاد از مسکو یا چین ندارند، استفاده خواهند کرد.
مذاکرات بعد از ظهر جمعه پس از اینکه نخست وزیر فومیو کیشیدا رهبران را به یادبودها و موزه پارک صلح هیروشیما برد، رسماً آغاز خواهد شد، جایی که آنها شواهدی از رنج و ویرانی ناشی از بمباران اتمی شهر در سال 1945 را مشاهده خواهند کرد.
در لحظه‌ای که مملو از نمادگرایی است، تاج گل‌هایی را بر روی قنوتاف هیروشیما که یادبود 140000 نفری است که در این حمله و پیامدهای آن کشته شدند، خواهند گذاشت.
کیشیدا که اهل هیروشیما است، سعی کرده خلع سلاح هسته ای را در دستور کار قرار دهد.
او روز پنجشنبه گفت: “امیدوارم اینجا در هیروشیما، G7 و رهبران کشورهای دیگر تعهد خود را به صلح نشان دهند که در تاریخ به یادگار خواهد ماند.”
با این حال، در زمانی که مسکو تهدیدهای پنهانی برای استفاده از این تسلیحات کرده است، و در حالی که کره شمالی با رگبار پرتاب موشک، ترس از آزمایش هسته ای جدید را دامن می زند، اشتهای کمی برای کاهش ذخایر وجود دارد.
ماسائو ایتو هشتاد و دو ساله در کودکی از بمباران جان سالم به در برد. او گفت که اگر فرصت داده شود، به رهبران هشدار می دهد: “تا زمانی که سلاح های هسته ای در جهان وجود دارد، این احتمال وجود دارد که شهر شما مانند هیروشیما شود.”
آیا واقعاً این چیزی است که شما مایل به پذیرش آن هستید؟
به غیر از اوکراین، چین در سه روز این دیدارها تسلط خواهد داشت.
در آنجا تمرکز بر تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تامین حیاتی به دور از چین و عایق‌سازی بخش‌ها از “اجبار اقتصادی” خواهد بود.
اما کشورهای اروپایی اصرار دارند که این به معنای قطع روابط با چین، یکی از بزرگترین بازارهای جهان نیست.
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان به خبرنگاران در هیروشیما گفت: «هیچ کشوری به دنبال «جداسازی» نیست.
وی گفت: با این حال ما می خواهیم روابط جهانی عرضه، روابط تجاری و سرمایه گذاری را به گونه ای سازماندهی کنیم که با وابستگی به کشورها، خطرات افزایش نیابد.