دولت بورکینافاسو تسلط ارتش را پس از تیراندازی در پادگان ها رد کرد

اواگادوگو: دولت بورکینافاسو تسلط ارتش بر کشور را در روز یکشنبه پس از تبادل آتش در چندین پادگان ارتش، از جمله دو پادگان در پایتخت، رد کرد.
آلکاسوم مایگا، سخنگوی دولت در بیانیه‌ای گفت: «اطلاعات در رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود مردم باور کنند که یک ارتش در دست گرفته است.»
دولت ضمن تشخیص صحت تیراندازی در برخی پادگان ها، این اطلاعات را تکذیب کرده و از مردم می خواهد که آرامش خود را حفظ کنند.»
این تیراندازی پس از یک روز پس از درگیری بین پلیس و تظاهرکنندگان در جریان تظاهرات ممنوعه علیه شکست مقامات در جلوگیری از خشونت جهادی‌ها که کشور غرب آفریقا را ویران کرده بود، رخ داد.
این همچنین پس از دستگیری تعداد زیادی از سربازان در اوایل ماه جاری به دلیل توطئه مشکوک برای “بی ثبات کردن موسسات” در این کشور غرب آفریقا، که سابقه طولانی کودتا دارد، رخ می دهد.
یک سرباز در منطقه در حومه غربی اواگادوگو روز یکشنبه گفت: «از ساعت 1 بامداد، صدای تیراندازی اینجا در گونگین از اردوگاه Sangoule Lamizana شنیده می شود.
ساکنان آنجا همچنین از “آتش سوزی شدید” صحبت کردند.
منابع نظامی گفتند که تیراندازی در یکی دیگر از کمپ های نظامی به نام بیبی سی در جنوب پایتخت و یک پایگاه هوایی در نزدیکی فرودگاه نیز شنیده شد.
ساکنان آنجا به خبرگزاری فرانسه گفتند که در پادگان ها در شهرهای شمالی کایا و اواهیگویا نیز تیراندازی شد.
این تیراندازی در پی اعتراضات اخیر کشور علیه خونریزی غیرقابل حل جهادی ها صورت می گیرد.
پلیس روز شنبه برای متفرق کردن معترضان در سراسر کشور از گاز اشک آور استفاده کرد و ده ها نفر را دستگیر کرد. مقامات اوایل هفته اعلام کردند که اعتراضات را به دلایل امنیتی ممنوع کرده اند.
منابع امنیتی گزارش دادند که دو سرباز روز شنبه بر اثر برخورد خودروی آنها بر روی یک بمب موقت در شمال کشته شدند.
در کایا، ساکنان به خبرگزاری فرانسه گفتند که معترضان به مقر حزب حاکم یورش بردند.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه‌های مرتبط با القاعده و گروه دولت اسلامی از سال 2015 این کشور محصور در خشکی ساحل را گرفتار کرده‌اند و حدود 2000 نفر را کشته‌اند.
حملاتی که غیرنظامیان و سربازان را هدف قرار می دهند، مکرر شده اند — و عمدتاً در شمال و شرق کشور متمرکز شده اند.
آژانس اورژانس ملی می‌گوید خشونت‌های جهادی در سال‌های اخیر حدود 1.5 میلیون نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است و بسیاری در منطقه اطراف کایا ساکن شده‌اند.
در 27 نوامبر، صدها نفر علیه شکست رئیس جمهور روچ مارک کریستین کابوره در فرونشاندن خشونت های جهادی تظاهرات کردند که جرقه درگیری با نیروهای امنیتی را برانگیخت که ده ها نفر را زخمی کردند.
این تظاهرات چند روز پس از کمین مظنونان جهادی که غیرنظامیان و VDP، یک نیروی رسمی دفاع از خود را هدف قرار دادند، در منطقه شمالی یو، 41 کشته برجای گذاشت، از جمله لاجی یورو، که یکی از رهبران VDP محسوب می‌شود.
در میان سربازانی که در این ماه به دلیل توطئه برای “بی ثبات کردن موسسات” دستگیر شدند، سرهنگ امانوئل زونگرانا بود که فرماندهی عملیات ضد جهادی در منطقه به شدت آسیب دیده غربی کشور را بر عهده داشت.