دیدار رئیس حکومت میانمار با رهبر حزب سوچی

یانگون: رئیس حکومت میانمار روز یکشنبه با یکی از اعضای برجسته حزب برکنار شده آنگ سان سوچی، اولین نشست مهم پس از کودتای فوریه، به گفتگو نشست.
ارتش سوچی و حزب لیگ ملی برای دموکراسی را از قدرت خلع کرد و بسیاری از نزدیکترین متحدان سیاسی او را به مخفی گذراند در حالی که دیگران دستگیر شدند.
حکومت نظامی در نظرسنجی سال گذشته تقلب در انتخابات را به عنوان توجیهی برای کودتا اعلام کرده است، اما بسیاری از کشور در شورش آشکار برای بازگشت به دموکراسی هستند.
مین اونگ هلائینگ، رئیس Junta، روز یکشنبه با تین او، سیاستمدار قدیمی و سرسخت NLD، که در سال‌های اخیر به دلیل کهولت سن و سلامت ضعیف از چشم‌انداز سیاسی دور شده است، دیدار کرد.
تیم اطلاعاتی حکومت نظامی اعلام کرد: “مین آنگ هلائینگ به یو تین اوو گفت که در صورت لزوم می توان درمان های بهداشتی ارائه کرد و بیمارستان ارتش او کمک خواهد کرد.”
تین او، ژنرال سابق ارتش 94 ساله و یکی از بنیانگذاران NLD، با سنجاق حزب خود – یک پرچم قرمز علامت تجاری با یک طاووس طلایی – در هنگام ملاقات با مین آنگ هلائینگ، که تماماً لبخند می زد، تصویر شد. لباس غیر نظامی
رئیس حکومت نظامی همچنین با خین نیونت، رئیس سابق جاسوسی که به نخست وزیری تبدیل شده بود، قبل از دستگیری در حکومت نظامی سابق، ملاقات کرد.
“مین آنگ هلائینگ نیز به ملاقات U Khin Nyunt رفت و از وضعیت سلامتی او پرسید.”
این مرد 82 ساله قبل از آزادی در سال 2012 سالها را در زندان گذراند.
در حالی که برخی در غرب او را به عنوان یک اصلاح طلب بالقوه می دیدند، دوران سلطنت خین نیونت به عنوان رئیس جاسوسی شاهد آزار و اذیت، دستگیری و شکنجه دسته جمعی فعالان بود.
ریچارد هورسی، مشاور ارشد گروه بین المللی بحران میانمار، گفت که دستگاه اطلاعاتی Khin Nyunt – که زمانی به همه محله های میانمار نفوذ می کرد – پس از برکناری او پاکسازی شد، در حالی که تین او دیگر نقش فعالی در امور حزب NLD بازی نمی کند.
هورسی به خبرگزاری فرانسه گفت: «بعید به نظر می رسد که این جلسه توسط NLD تحریم شده باشد.
“با توجه به اینکه به نظر می رسد مین آنگ هلائینگ مصمم به کنار گذاشتن آنگ سان سوچی است و با او ملاقات نخواهد کرد، شاید او به دنبال جلسات دیگری است که از نظر سیاسی بدون هزینه باشد.”
پس از کودتای فوریه، سوچی در حصر خانگی قرار گرفت. او در حال حاضر با انبوهی از اتهامات مواجه است که ممکن است او را برای چندین دهه زندانی کند.
جلسه روز یکشنبه در آستانه صدور حکم دادگاه حکومت نظامی در مورد اتهامات سوچی به تحریک و نقض محدودیت های کروناویروس برگزار شد.
این حکم قرار بود هفته گذشته اعلام شود اما دادگاه بدون ارائه دلیل آن را به ۱۵ آذرماه موکول کرد.