راسموسن: بایدن و پوتین باید تنش های آمریکا و روسیه را در گفتگوهای تلفنی آتی کاهش دهند

ارل راسموسن، معاون رئیس مرکز اوراسیا، به اسپوتنیک گفت: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور آمریکا باید از مذاکرات آتی خود در روز سه‌شنبه برای کاهش تنش‌ها و روی آوردن به راه‌حل‌های دیپلماتیک استفاده کنند، نه اینکه واشنگتن به لفاظی‌های تهاجمی خود ادامه دهد.
انتظار می‌رود که بایدن و پوتین در گفت‌وگوهای مجازی در اواخر روز درباره بحران اوکراین در میان موضوعات دیگری مانند ثبات استراتژیک گفتگو کنند. این کنفرانس ویدئویی امن شش ماه پس از ملاقات حضوری آنها در ژنو انجام می شود. علاوه بر این، این تماس در حالی صورت می‌گیرد که دو طرف در مورد فعالیت‌های نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین تهدیدهایی را مبادله می‌کنند.
راسموسن گفت: «امیدوارم که این دو تنش‌ها را کاهش دهند و یکی از منظر دیپلماتیک در مقابل لفاظی‌های تهاجمی مستمری که با تیم سیاست خارجی کنونی ایالات متحده رایج بوده است.»
راسموسن گفت که نشست مجازی پوتین و بایدن در میان چالش‌هایی در سراسر جهان از جمله در اوکراین، بلاروس، افغانستان، سوریه و همچنین با توجه به توافق هسته‌ای ایران و واکسن‌های کووید-19 برگزار می‌شود.
راسموسن در صحبت از اوکراین خاطرنشان کرد که دیدارهای اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با همتایان خود از کی یف و کشورهای بالتیک، به جای آرام کردن اوضاع در منطقه، تشدید شد.
راسموسن افزود: “من معتقدم که دیدگاه های متفاوتی در داخل دولت بایدن وجود دارد که برخی از آنها خواهان یک جلسه موفق نیستند. بیایید امیدوار باشیم که ذهن های آرام تر موفق شوند.”
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت که پوتین با علاقه زیاد به پیشنهادات بایدن درباره اوکراین گوش دهد.
روسیه بارها گفته است که بر حق خود برای جابجایی آزادانه نیروهای مسلح در داخل خاک خود می ایستد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در 23 نوامبر تکرار کرد که روسیه هیچ برنامه تهاجمی در رابطه با اوکراین ندارد. کرملین همچنین درباره اینکه کی یف تقریبا نیمی از نیروهای مسلح خود را در خط تماس با منطقه دونباس در شرق کشور جمع کرده است، ابراز نگرانی کرده است.