رهبر شبه نظامیان سوگند به توطئه فتنه انگیز در شورش کنگره آمریکا متهم شد

واشنگتن: دادستان های ایالات متحده روز پنجشنبه استوارت رودز، بنیانگذار شبه نظامیان راست افراطی سوگند، و 10 نفر دیگر را به دلیل نقش داشتن در حمله مرگبار 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره، به توطئه فتنه انگیز متهم کردند.
این اولین باری بود که دادستان ها این اتهام را علیه متهمان این حمله مطرح کردند. این جرم به عنوان تلاش برای “سرنگونی، سرنگونی یا نابودی با زور دولت ایالات متحده” تعریف شده است.
حامیان رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ در آن روز در تلاشی ناموفق برای جلوگیری از تایید شکست وی در انتخابات به رئیس جمهور جو بایدن، به ساختمان کنگره یورش بردند. این حمله اندکی پس از آن رخ داد که ترامپ در یک سخنرانی ادعاهای دروغین خود را تکرار کرد که از دست دادن او نتیجه تقلب گسترده در رای است و از حامیانش خواست به ساختمان کنگره بروند و “مثل جهنم بجنگند” تا از دزدیده شدن انتخابات جلوگیری کنند.
نگهبانان سوگند، گروهی از فعالان سازمان‌یافته هستند که معتقدند دولت فدرال حقوق آنها را زیر پا گذاشته است و بر جذب نیروهای پلیس فعلی و سابق، خدمات اضطراری و ارتش تمرکز می‌کنند.
دادستان ها گفتند که از اواخر دسامبر 2020، رودز از ارتباطات رمزگذاری شده خصوصی برای برنامه ریزی برای سفر به واشنگتن در 6 ژانویه استفاده کرد. آنها گفتند که او و دیگران قصد داشتند برای کمک به عملیات، سلاح به منطقه بیاورند.
دادستان گفت در حالی که برخی از اعضای سوگند با پوشیدن تجهیزات تاکتیکی به داخل ساختمان هجوم آوردند، برخی دیگر در خارج از ساختمان در تیم هایی که آنها را “نیروی واکنش سریع” می دانستند، مستقر شدند که آماده انتقال سریع اسلحه به شهر بودند.
در کیفرخواست ادعا شده است که توماس کالدول، متهم قبلی این پرونده، و ادوارد والجو از آریزونا، متهم جدید پرونده، مسئول هماهنگی این تیم‌های نیروی واکنش سریع بودند.
توطئه فتنه انگیز جرمی است که حداکثر 20 سال حبس دارد. 9 نفر از 11 متهم قبلا با اتهامات دیگری روبرو بودند.
مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، یک روز قبل از سالگرد حمله هفته گذشته، قول داد که هر کسی را که در این شورش دخیل باشد، بازخواست کند. این وزارت بیش از 725 نفر را به جرایم ناشی از این حمله متهم کرده است. از این افراد، حدود 165 نفر به جرم خود اعتراف کرده اند و حداقل 70 نفر محکوم شده اند. گارلند گفت که وزارت دادگستری “واقعیت ها را به هر کجا که منجر شود دنبال خواهد کرد.”
طی سال‌ها، وزارت دادگستری محکومیت‌های فتنه‌انگیز توطئه‌ای علیه ناسیونالیست‌های پورتوریکویی و شبه‌نظامیان ادعایی اسلام‌گرا از جمله شیخ عمر عبدالرحمن، روحانی اسلامی تندرو معروف به “شیخ کور” به دست آورد.
اتهامات توطئه فتنه انگیز در پرونده ای که مقامات فدرال در سال 1987 علیه رهبران و اعضای یک گروه نئونازی موسوم به The Order مطرح کردند، برجسته شد. چهارده عضو یا هوادار مظنون به اتهام توطئه فتنه انگیز متهم شدند.
پس از دو ماه محاکمه، هیئت منصفه همه متهمان را تبرئه کرد.