سازمان ملل از «آوارگی» بیشتر سودان با وجود آتش بس می ترسد

ژنو: آژانس پناهندگان سازمان ملل روز سه‌شنبه نسبت به «آوارگی بیشتر» مردم از سودان پس از ورود هزاران نفر به کشورهای همسایه چاد و سودان جنوبی با وجود یک وضعیت ضعیف هشدار داد. آتش بس بین دو ژنرال متخاصم سودانی که برای کنترل کشور می جنگند.
این جنگ سودان را در هرج و مرج فرو برده است و این کشور آفریقایی که از قبل به شدت وابسته به کمک است را به مرز فروپاشی سوق داده است.
اولگا سارادو، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) روز سه شنبه گفت که از زمان آغاز درگیری ها در 15 آوریل، حداقل 20000 سودانی به چاد گریخته اند و حدود 4000 پناهجوی سودان جنوبی – که در سودان زندگی می کردند – به کشور خود بازگشته اند.
او هشدار داد که ارقام ممکن است افزایش یابد. سارادو آماری از پنج کشور دیگر همسایه سودان در اختیار نداشت، اما کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به تعداد نامشخصی از کسانی که از سودان فرار کرده اند و وارد مصر شده اند، اشاره کرده است.
او که در یک نشست توجیهی سازمان ملل در ژنو صحبت می کرد، گفت: «به نظر می رسد جنگ باعث آوارگی بیشتر در داخل و خارج از کشور شود.
او گفت که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در حال تشدید عملیات خود بود، حتی در حالی که دولت های خارجی برای تخلیه کارکنان سفارت و شهروندان خود از سودان تلاش می کنند. بسیاری از سودانی‌ها به شدت به دنبال راه‌هایی برای فرار از هرج و مرج هستند، زیرا می‌ترسند که پس از اتمام تخلیه، نبرد همه جانبه‌شان برای قدرت دیر شود.
چندین آتش‌بس قبلی شکست خورده است، اگرچه آرامش‌های متناوب در طول تعطیلات مهم مسلمانان آخر هفته باعث تخلیه چشمگیر صدها دیپلمات، امدادگران و سایر خارجی‌ها از طریق هوا و زمین شد.
بیش از 800000 پناهجوی سودان جنوبی در سودان زندگی می‌کنند که یک چهارم آنها در پایتخت خارطوم هستند، جایی که مستقیماً تحت تأثیر جنگ قرار دارند.
ماری هلن ورنی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در سودان جنوبی، از جوبا، پایتخت آن کشور، گفت: «تعداد برنامه‌ریزی‌ای که ما برای محتمل‌ترین سناریو داریم، بازگشت 125000 پناهجوی سودان جنوبی به سودان جنوبی و 45000 پناهجوی سودانی است. دعوا کردن.
صندوق جمعیت سازمان ملل متحد گفته است که جنگ ده ها هزار زن باردار را تهدید می کند، از جمله 24000 زن که انتظار می رود در هفته های آینده زایمان کنند. این آژانس گفت که برای 219,000 زن باردار در سراسر کشور، در بحبوحه درگیری‌ها، بیرون رفتن از خانه برای جستجوی مراقبت‌های فوری در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها بسیار خطرناک است.
به گفته سندیکای پزشکان سودان، ده‌ها بیمارستان در خارطوم و سایر نقاط در سراسر کشور به دلیل درگیری‌ها و کاهش منابع پزشکی و سوخت بسته شده‌اند.
آژانس سازمان ملل جمعه گذشته هشدار داد: «اگر خشونت متوقف نشود، خطر فروپاشی سیستم بهداشتی وجود دارد.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از آتش‌بس اعلام‌شده به‌عنوان یک «نجات بالقوه برای غیرنظامیان» که در خانه‌هایشان در مناطق آسیب‌دیده در جنگ گیر افتاده‌اند، استقبال کرد.
پاتریک یوسف، مدیر منطقه ای صلیب سرخ در آفریقا، گفت: «روشن است که این آتش بس باید بالا و پایین در زنجیره فرماندهی اجرا شود و باید برای آرامش واقعی به غیرنظامیانی که از جنگ رنج می برند، ادامه یابد. او از جامعه بین المللی خواست تا برای یافتن یک “راه حل سیاسی بادوام برای پایان دادن به خونریزی” کمک کند.
ینس لرکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، گفت که به دلیل جنگ مجبور شده است “جای پای ما را کاهش دهد”. وی به «کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت و محدودیت ارتباطات و برق» و گزارش های جدید از غارت انبارهای بشردوستانه و ذخایر کمک اشاره کرد.
او گفت: «نیازهای بشردوستانه در سودان پیش از این فوران جنگ اخیر در سطح بی سابقه بود… حدود 15.8 میلیون نفر – که حدود یک سوم جمعیت است – به کمک های بشردوستانه نیاز داشتند.
لایرکه با تکرار این تماس ها افزود: “این (مبارزه) که در بالای آن قرار می گیرد، می توانم بگویم، چیزی بیش از یک سیلی به صورت است. برای “نبرد برای توقف.”