طالبان عامل حمله انتحاری را در میدان هوایی کابل کشتند

واشنگتن: یک حمله زمینی توسط طالبان کشته شد دولت اسلامی مقامات آمریکایی روز سه شنبه گفتند که ستیزه جوی که بمب گذاری انتحاری اوت 2021 در فرودگاه کابل را رهبری کرد که در آن 13 سرباز آمریکایی و حدود 170 افغان در جریان خروج بی نظم ایالات متحده از افغانستان کشته شدند.
در ابتدا، نه ایالات متحده – و نه ظاهراً طالبان – از مرگ مغز متفکر آگاه نبودند. به گفته چندین مقام، او در جریان یک رشته نبرد در اوایل ماه جاری در جنوب افغانستان بین طالبان و گروه وابسته به دولت اسلامی کشته شد.
یک مقام ارشد دولت گفت، اما در چند روز گذشته، اطلاعات آمریکا “با اطمینان بالا” کشته شدن رهبر داعش را تایید کرد. این مقامات به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا در مورد مسائل اطلاعاتی صحبت کنند.
در آخر هفته، ارتش ایالات متحده شروع به اطلاع رسانی به والدین 11 تفنگدار دریایی، ملوان و سربازی کرد که در انفجار در دروازه ابی کشته شدند و آنها این اطلاعات را در یک چت پیام گروهی خصوصی به اشتراک گذاشتند. پدر یکی از تفنگداران دریایی گفت که مرگ قاتل پسرش آرامش کمی به همراه دارد.
دارین هوور، پدر گروهبان کارکنان، “هر اتفاقی بیفتد، تیلور را برنمی‌گرداند و من این را درک می‌کنم.” دارین تیلور هوور، در تماس تلفنی با آسوشیتدپرس گفت. تنها کاری که من و مادرش اکنون می توانیم انجام دهیم این است که مدافع او باشیم. تنها چیزی که ما می خواهیم حقیقت است. و ما آن را دریافت نمی کنیم. این بخش ناامید کننده است.»
هوور گفت که او و مادر پسرش، کلی هنسون، یک سال و نیم گذشته را در غم مرگ او گذرانده اند و از دولت بایدن برای رسیدگی به خروج بایدن پاسخگویی خواسته اند.
وی افزود که تفنگداران دریایی تنها اطلاعات محدودی در اختیار او قرار دادند و رهبر داعش را شناسایی نکردند و شرایط مرگ او را بیان نکردند. مقامات آمریکایی به دلیل حساسیت هایی که در جمع آوری اطلاعات وجود داشت از ارائه بسیاری از جزئیات خودداری کردند.
این مقام دولت گفت که این “مسئولیت اخلاقی” آنها بود که به خانواده قربانیان اطلاع دهند که “متفکر” و “مسئول ترین فرد حمله به فرودگاه” از میدان جنگ خارج شده است. این مقام افزود که مقامات اطلاعاتی به این نتیجه رسیده اند که رهبر “یک طراح و ناظر کلیدی” برای گروه باقی مانده است.
چندین مقام گفتند که ایالات متحده هیچ نقشی در این کشتار نداشته و اصلاً با طالبان هماهنگی نکرده است. این مقام دولت، اقدام طالبان را «مهم» خواند و گفت که ایالات متحده تنها از طریق قابلیت‌های اطلاعاتی «بر فراز افق» از این عملیات مطلع شده است.
هوور در میان گروهی متشکل از 12 خانواده ستاره طلایی است که از زمان بمباران با یکدیگر در تماس بوده اند، از یکدیگر حمایت می کنند و اطلاعات را از طریق چت پیام رسانی به اشتراک می گذارند. چت توسط شریل رکس، مادر Marine Lance Cpl ایجاد شده است. دیلن مرولا که در انفجار جان باخت.
رکس که از منتقدان سرسخت عملکرد دولت بایدن در مورد عقب نشینی بوده است، به آسوشیتدپرس گفت که از طریق گروه چت بود که اواخر روز دوشنبه در حالی که منتظر تایید رسمی مقامات نظامی ایالات متحده بودند، از قتل مطلع شدند.
سربازان کشته شده از جمله کسانی بودند که هزاران افغان را که دیوانه وار در 26 اوت 2021 تلاش می کردند تا پس از تسلط وحشیانه طالبان به یکی از پروازهای شلوغ خارج از کشور بروند را بررسی کردند. با حمله یک بمب گذار انتحاری صحنه ناامیدی به سرعت به صحنه ای از وحشت تبدیل شد. گروه دولت اسلامی مسئولیت آن را بر عهده گرفت.
انفجار در دروازه ابی ساعاتی پس از آن رخ داد که مقامات غربی درباره یک حمله بزرگ هشدار دادند و از مردم خواستند فرودگاه را ترک کنند. اما این توصیه برای افغان‌هایی که ناامید برای فرار از کشور در چند روز گذشته تخلیه به رهبری آمریکا قبل از پایان رسمی حضور 20 ساله ایالات متحده به سر می‌بردند، تا حد زیادی مورد توجه قرار نگرفت.
شاخه مستقر در افغانستان از دولت اسلامی – به نام دولت اسلامی – خراسان – دارای بیش از 4000 عضو است و سرسخت ترین دشمن و بزرگترین تهدید نظامی طالبان است. این گروه از زمان تسلط طالبان به افغانستان به حملات خود به ویژه علیه گروه های اقلیت این کشور ادامه داده است.
پس از اینکه دولت ترامپ در سال 2020 به توافقی با طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دست یافت و دولت بایدن این توافق را در سال 2021 اجرا کرد، در واشنگتن امیدوار بود که تمایل طالبان برای به رسمیت شناختن بین المللی و کمک به جمعیت فقیر کشور ممکن است. رفتار آنها را تعدیل کند.
اما روابط بین ایالات متحده و طالبان پس از اعمال تدابیر سختگیرانه جدید مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران در مدرسه و محرومیت زنان از کار برای آژانس های بین المللی کمک رسانی و بهداشت، بدتر شده است.
با این حال، هنوز یک خط ارتباطی بین دو طرف به رهبری تام وست، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان وجود دارد. تماس غرب در درجه اول با مقامات طالبان در کابل است و نه با شاخه ایدئولوژیک این گروه مستقر در قندهار.
تصمیم ایالات متحده برای خروج همه نیروها به فروپاشی سریع دولت و ارتش افغانستان، که ایالات متحده برای نزدیک به دو دهه از آن حمایت کرده بود، و بازگشت طالبان به قدرت دامن زد. پس از آن، پرزیدنت جو بایدن دستور داد که یک بررسی گسترده “هر جنبه ای از این موضوع را از بالا به پایین” بررسی کند و اوایل این ماه منتشر شد.
دولت بایدن در نسخه علنی این بازبینی عمدتاً دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را به دلیل خروج مرگبار و پر هرج و مرج سال 2021 که با بمب گذاری انتحاری در ابی گیت مشخص شد، مقصر دانست.
خبر این قتل در همان روزی منتشر شد که بایدن رسماً اعلام کرد که برای بار دوم به عنوان رئیس جمهور انتخاب خواهد شد و یادآور یکی از سخت ترین فصل های ریاست جمهوری او بود. خروج فاجعه بار، در آن زمان، بزرگترین بحرانی بود که دولت نسبتاً جدید با آن مواجه بود. این پرسش‌های شدیدی در مورد شایستگی و تجربه بایدن و تیمش ایجاد کرد – دو ستون اصلی کمپین او برای کاخ سفید.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده «به طالبان روشن کرده است که این مسئولیت آنهاست که اطمینان حاصل کنند که هیچ پناهگاه امنی برای تروریست‌ها اعم از القاعده یا دولت اسلامی فراهم نمی‌کنند».
کربی گفت: «ما به قول رئیس جمهور مبنی بر ایجاد ظرفیتی فراتر از افق برای نظارت بر تهدیدهای تروریستی بالقوه، نه تنها از افغانستان، بلکه در سایر نقاط جهان که این تهدید متاستاز شده است، عمل کردیم، همانطور که در سومالی و سوریه انجام دادیم. در بیانیه ای گفت.
با این حال رکس گفت که دولت به اندازه کافی برای قبول مسئولیت آنچه در ابی گیت رخ داده است، انجام نداده است.
«من احساس می‌کنم که دولت تلاش می‌کند با گفتن این که ما این فشار را برای پاسخ‌گویی از روی آنها برداشته‌ایم داعش رکس گفت که مسئول مرگ بچه هایمان است.