سه نفر در سودان در تظاهرات هزاران نفری علیه ارتش کشته شدند

خارطوم: به گفته پزشکان سودان، نیروهای امنیتی سودان روز پنجشنبه سه معترض را در جریان تظاهرات گسترده اخیر که خواستار انتقال به حکومت غیرنظامی پس از کودتا بودند، به ضرب گلوله کشتند.
کمیته مرکزی پزشکان سودان که بخشی از جنبش طرفدار دموکراسی است، گفت که قتل های اخیر تعداد کشته شدگان را در سرکوب امنیتی از زمان تسلط ارتش در 25 اکتبر به 60 نفر رسانده است.
به گفته پزشکان، یکی از تظاهرکنندگان کشته شده هنگام شرکت در تظاهرات در شهر دوقلوی اومدورمان پایتخت “یک گلوله واقعی توسط نیروهای کودتاچی به سرش خورد”.
آنها افزودند که نفر دوم، که هویت او نیز مشخص نشده است، در تظاهرات اومدورمن “با گلوله واقعی به لگن مورد اصابت قرار گرفت” و نفر سوم در خارطوم شمالی به دلیل “گلوله های واقعی به قفسه سینه” کشته شد.
پزشکان همچنین بیش از 300 مجروح شامل گلوله های واقعی، گلوله های لاستیکی و سایر جراحات ناشی از شلیک مداوم گاز اشک آور را شمارش کردند.
مرگ آنها یک روز پس از آن اتفاق افتاد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتر از نیروهای امنیتی سودان درخواست کرد که «استفاده از نیروی مرگبار علیه تظاهرکنندگان را متوقف کنند».
مقامات مرتباً استفاده از راندهای زنده در مقابله با اعتراضات را رد کرده اند.
معترضان در خارطوم، پایتخت، با آواز خواندن، زدن بر طبل و در دست داشتن پوسترهای دیگر کشته شده در تظاهرات از زمان تسلط ارتش، شعارهای سرکشی علیه ارتش سر دادند.
به گفته شاهدان، بسیاری از معترضان در خارطوم به دلیل شلیک شدید گاز اشک آور زخمی شده و با مشکلات تنفسی دست و پنجه نرم می کنند.
تظاهرکنندگان همچنان از خطراتی که در 17 نوامبر شاهد تیراندازی 15 معترض در خونین‌ترین روز تاکنون بودند، ناامیدند.
یکی از معترضان به نام ثمر الطیب 22 ساله فریاد می زد: «تا زمانی که کشورمان را پس نگیریم متوقف نمی شویم».
سایر تظاهرکنندگان برای ایجاد موانع سوزان در خیابان ها لاستیک ها را آتش زدند.
شاهدان گفتند که جمعیت به سمت کاخ ریاست جمهوری در خارطوم حرکت می کردند که نیروهای امنیتی با شلیک رگبار گاز اشک آور ابرهای غلیظ و خفه کننده ای را تشکیل دادند.
آنها افزودند که معترضان به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند.
مجتبی حسین، یک معترض 23 ساله گفت: «راهپیمایی های ما تا زمانی که انقلاب و حکومت غیرنظامی خود را بازگردانیم، ادامه خواهد داشت، حتی اگر شهدا در میان ما بیفتند».
تصاحب قدرت توسط ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش، یکی از چندین مورد در تاریخ سودان پس از استقلال بود. این توافقنامه تقسیم قدرت نامطمئن بین ارتش و غیرنظامیان را که پس از برکناری عمر البشیر، مستبد دیرینه در آوریل 2019 ایجاد شده بود، از بین برد.
اعتراضات روز پنجشنبه چند روز پس از استعفای نخست وزیر عبدالله حمدوک و سپردن مسئولیت کامل ارتش به این کشور صورت گرفت. حمدوک پس از کودتا هفته‌ها در حبس خانگی به سر می‌برد و پس از فشارهای بین‌المللی در قرارداد 21 نوامبر دوباره به کار خود بازگردانده شد.
جنبش اعتراضی پیمان نوامبر را به دلیل ارائه آنچه که به گفته آنها پوشش مشروعیت کودتای برهان بود، “خیانت” خواند و به تجمعات خود ادامه داد.
زمانی که حمدوک روز یکشنبه از سمت خود کناره گیری کرد، گفت که سودان در یک دوراهی خطرناک قرار دارد که بقای آن را تهدید می کند.
کشورهای غربی می گویند راه حل گفتگو است، نکته ای که در روز چهارشنبه در توییتی توسط بلینکن مطرح شد و خواستار “گفتگوی فوری، به رهبری سودان و تسهیل بین المللی شد.”
شاهدان گفتند که تظاهرات روز پنجشنبه دوباره در شهرهای دیگر و همچنین پایتخت برگزار شد.
معترضان در واد مدنی شعار می دادند که «اقتدار از آن مردم است» و از سربازان خواستند «به پادگان ها برگردند».
شاهدان گفتند که در اتباره، معترضان از برهان خواستند «کلیدهای کشور را تحویل دهد و برود».
جمعیت در ایالت کردفان شمالی در حالی که پرچم ملی را تکان می‌دادند، شعار «نه، نه به حکومت نظامی» سر دادند.
به گفته شاهدان، برخی دیگر در ایالت های دارفور مرکزی و جنوبی به خیابان ها ریختند.
روز سه‌شنبه، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و نروژ به ارتش نسبت به نام‌گذاری جانشین خود به نام حمدوک هشدار دادند و گفتند که بدون دخالت طیف گسترده‌ای از سهامداران غیرنظامی، چنین اقدامی می‌تواند کشور را وارد درگیری کند.
روز پنجشنبه، رسانه های دولتی به نقل از طاهر ابوهاگا، مشاور رسانه ای برهان، در اشاره ای آشکار به غیبت دولت گفت: “خلأ باید در کمترین زمان ممکن پر شود.”
گروه نظارت بر وب NetBlocks گفت که اینترنت تلفن همراه از اواسط صبح پنجشنبه قطع شد و دسترسی گسترده تر به اینترنت و خطوط تلفن نیز مختل شد، تاکتیکی که مکرراً در تلاش برای ایجاد اختلال در فعالان استفاده می شود.