سودانی ها به یکدیگر کمک می کنند تا دارو پیدا کنند، آب در حالی که دولت به جنگ فرو می ریزد

قاهره: در حالی که سودان هفته گذشته وارد درگیری شد که غیرنظامیان را در محله‌های شهر خود به دام انداخته و دسترسی به آب، غذا و مراقبت‌های بهداشتی را قطع کرده است، گروه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها برای بسیج کمک‌های پزشکی و یافتن لوازم اولیه به وجود آمده‌اند.
جنگ خشونت آمیز قدرت بین سران ارتش و یک نیروی شبه نظامی بزرگ که قبلاً با هم حکومت می کردند، صدها غیرنظامی را کشته و سودان را در یک فاجعه انسانی فرو برد و جنگ را به پایتخت خارطوم کشاند که از چنین خشونتی استفاده نمی کند.
یک گروه موجود، یک کمیته اعتراضی که تظاهراتی را علیه شورای نظامی حاکم سازماندهی کرده بود، به نوعی خدمات بهداشتی مردمی تبدیل شده است. در جاهای دیگر، افراد از فناوری برای تطبیق ذخایر محلی غذا، آب شیرین و دارو با محله های نیازمند استفاده کرده اند.
آزا سورکتی، بخشی از کمیته مقاومت Maamoura که در جریان یک قیام توده ای در سال 2019 تشکیل شد و به سازماندهی امداد در منطقه Maamoura در پایتخت کمک کرد، گفت: «زمانی که جنگ شروع شد، همان عصر دور هم جمع شدیم تا شروع کنیم به نحوه داوطلب شدن. همه گیری کووید و سیل های گسترده
تیمی از جراحان و سایر پزشکان را بسیج کرد، یک مرکز بهداشتی محلی را برای موارد فوری بازگشایی کرد و یک خط تلفن برای موارد کمتر فوری ایجاد کرد. سورکتی گفت که از زمان شروع جنگ حداقل 25 مورد پزشکی را رسیدگی کرده است.
او گفت: “پزشکان به ما کمک می کنند تا بسیاری از موارد از جمله شلیک گلوله را درمان کنیم. اما زمانی که خونریزی زیادی داریم که نیاز به بیمارستان دارد، کار دشوار می شود.” وی افزود که دو بیمار به دلیل نبود وسایل کافی جان باخته اند.
از خانه اش در مرکز عربستان سعودی، توسعه دهنده وب Freed عادل30 ساله، وب سایت شخصی خود را به بستری تبدیل کرده است که افراد می توانند بر اساس موقعیت مکانی خود درخواست یا ارائه کمک کنند.
او گفت: “مردم شروع کردند به اشتراک گذاری آنچه نیاز دارند در شبکه های رسانه های اجتماعی و دیگرانی هم هستند که منابع در دسترس دارند که آنها نیز به اشتراک می گذارند. من این ایده را داشتم که همه این موارد را در یک مکان گروه بندی کنم.”
سایت او بیشتر به مردم در خارطوم کمک کرده است، جایی که شدیدترین جنگ ها در آنجا اتفاق افتاده است.
عادل گفت: به دلیل کمبود خدمات بیمارستانی، کادر درمانی و عدم دسترسی مردم به بیمارستان ها، بیشتر نیازها درمانی است.
داوطلبان
در جای دیگری در خارطوم، دکتر مکرم ولید 25 ساله یک انجمن واتس اپ با 1200 نفر ایجاد کرده است که به گروه‌هایی برای مناطق مختلف پایتخت تقسیم شده است تا مردم اطلاعاتی در مورد لوازم اولیه به اشتراک بگذارند.
ولید گفت: “هرگاه به منطقه خاصی نگاه می کنم، متوجه می شوم که مردم در واقع در حال ارتباط هستند و ما موفق شدیم برای برخی افراد دارو و غذا تهیه کنیم.”
او گفت که بزرگترین نیاز بیشتر مردم آب آشامیدنی بود، اما درخواست های زیادی برای داروها به ویژه برای دیابت و فشار خون وجود داشت.
گفت: “ما پول یا کمک مالی نداریم. ما فقط سعی می کنیم ارتباط بین مردم را آسان کنیم.”
با تعطیلی اکثر بیمارستان‌های خارطوم، و تعداد معدودی از بیمارستان‌هایی که هنوز باز هستند و خدمات محدودی ارائه می‌کنند، نیازهای پزشکی شدید بوده است.
Doctorbase، یک اپلیکیشن بهداشتی که توسط احمد مجتبی اداره می‌شد و قبلاً شبکه‌ای متشکل از 30 پزشک داشت، از کمک به سودانی‌ها برای مقابله با مشکلات موجود مرتبط با فقر به کمک به افرادی که تحت تأثیر خشونت قرار گرفته‌اند تغییر کرده است.
مجتبی که در کانادا زندگی می کند، گفت: از زمان شروع جنگ در 15 آوریل، ده ها پزشک از سراسر جهان ثبت نام کرده اند تا داوطلبانه به سودانیانی که نیاز فوری به کمک پزشکی دارند با استفاده از این برنامه مشاوره دهند.
“متاسفانه در دو روز گذشته ما شاهد چند مورد فوری بودیم. قرار نیست با استفاده از آنها درمان شوند. بهداشت از راه دورمجتبی گفت، آنها در واقع باید به بیمارستان بروند.