مناقشه قره باغ کوهستانی: آذربایجان می گوید در مسیر کلیدی ارمنستان ایست بازرسی ایجاد کرده است

مسکو: جمهوری آذربایجان اعلام کرد که روز یکشنبه یک ایست بازرسی در کریدور لاچین، تنها راه ارتباطی زمینی بین ارمنستان و ارمنستان ایجاد کرده است. منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی.
این دو کشورهای قفقاز شوروی سابق دو جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی آذربایجان با اکثریت ارامنه جنگیده است.
پست بازرسی یکشنبه اولین ایست بازرسی است که آذربایجان از زمان پایان جنگ اخیر در سال 2020 با آتش بس با میانجیگری روسیه ایجاد کرده است.
سرویس مرزبانی آذربایجان با بیان اینکه یگان‌های سرویس مرزی آذربایجان در ورودی جاده لاچین-خانکندی یک ایست بازرسی مرزی در قلمرو مستقل آذربایجان ایجاد کردند، گفت: این در واکنشی به اقدام مشابه ارمنستان است.
باکو و ایروان در سال 2020 و در دهه 1990 بر سر قره باغ کوهستانی وارد جنگ شدند.
بر اساس آتش‌بسی که به درگیری‌های 2020 پایان داد، آذربایجان موظف است عبور امن در کریدور لاچین را که توسط نیروهای حافظ صلح روسی انجام می‌شود، تضمین کند.
آذربایجان اما اعلام کرد که این ایست بازرسی را در ساعت 12:00 (08:00 GMT) روز یکشنبه «برای جلوگیری از حمل و نقل غیرقانونی نیروی انسانی، سلاح و مین» ایجاد کرده است.
وزارت خارجه ایروان را به استفاده از کریدور برای چرخش کارکنان ارتش، “انتقال سلاح و مهمات، ورود تروریست ها و همچنین قاچاق غیرقانونی منابع طبیعی و اموال فرهنگی” متهم کرد.
این سازمان روز شنبه گفت که ورود کاروان های نظامی به خاک آذربایجان و «ساخت زیرساخت های نظامی… در نزدیک ترین نقطه به خاک آذربایجان» را ثبت کرده است.
این ایست بازرسی «در پرتو این تهدیدها و تحریکات» ساخته شده و «باید در تعامل با نیروهای حافظ صلح روسیه اجرا شود».
از سال گذشته تنش ها در اطراف دالان لاچین شکل گرفته بود.
در ماه دسامبر، فعالان آذربایجانی در اعتراض به آنچه که به ادعای آنها استخراج غیرقانونی معدن است، کریدور لاچین را مسدود کردند.
ایروان باکو را به برگزاری تظاهرات و ایجاد یک بحران انسانی در منطقه کوهستانی متهم کرد.
ارمنستان همچنین روسیه را که درگیر حمله به اوکراین است، متهم کرده است که در جلوگیری از محاصره شکست خورده است.