کشورهای حوزه بالتیک مواضع نماینده چین در مورد عدم حاکمیت کشورهای شوروی سابق را محکوم کردند

هلسینکی: سه کشور بالتیک اظهارات نماینده چین در فرانسه را که به نظر می‌رسد در مصاحبه اخیر تلویزیونی فرانسه نشان می‌دهد که جمهوری‌های شوروی سابق کشورهای مستقلی نیستند را به شدت محکوم کرده‌اند.
وزرای خارجه استونی، لتونی و لیتوانی در اطلاعیه های جداگانه اواخر روز شنبه اظهارات لو شای، سفیر چین در فرانسه را غیرقابل قبول دانستند.
در مصاحبه اخیر با شبکه خبری فرانسوی LCI از وی پرسیده شد که آیا فکر می کند شبه جزیره کریمه متعلق به اوکراین است؟ روسیه در سال 2014 کریمه را از اوکراین ضمیمه کرد، اقدامی که بیشتر جهان آن را غیرقانونی خواند.
این نماینده به پخش کننده گفت: «این بستگی به این دارد که فرد چگونه این مشکل را درک کند. “تاریخ وجود دارد. کریمه در آغاز روسیه بود، نه؟ این (رهبر شوروی نیکیتا) خروشچف بود که کریمه را در دوره اتحاد جماهیر شوروی به اوکراین داد.”
زمانی که مجری این کانال خاطرنشان کرد که بر اساس قوانین بین‌المللی، کریمه بخشی از اوکراین است، سفیر چین شباهتی را با جمهوری‌های شوروی سابق – از جمله سه کشور بالتیک – که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 آزاد شدند، ترسیم کرد.
در مورد حقوق بین الملل، حتی این کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، آنها ندارند، آنها وضعیتی ندارند – چگونه می توان گفت؟ – این در حقوق بین الملل مؤثر است، زیرا هیچ توافق بین المللی برای تحکیم وضعیت آنها به عنوان یک کشور وجود ندارد. کشور مستقل» او گفت.
گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی در توئیتی نوشت: «اگر کسی هنوز نمی‌پرسد چرا کشورهای بالتیک به چین برای «میانجی صلح در اوکراین» اعتماد ندارند، اینجاست که یک سفیر چین استدلال می‌کند که کریمه روسیه است و مرزهای کشورهای ما مبنای قانونی ندارد.
مارگوس تساهکنا، همتای استونیایی وی، اظهارات سفیر چین را “کاذب و تفسیر نادرست از تاریخ” دانست، در حالی که ادگار رینکوویچ، وزیر امور خارجه لتونی گفت که این اظهارات “کاملا غیرقابل قبول” است.
تالین، ریگا و ویلنیوس سه کشور بالتیک گفتند که هر کدام سفیر یا نماینده چین را برای توضیح در مورد اظهارات سفیر احضار خواهند کرد. اعضای اتحادیه اروپا و ناتو، استونی، لتونی و لیتوانی در سال 1991 در بحبوحه سقوط اتحاد جماهیر شوروی پس از نزدیک به پنج دهه حکومت مسکو، استقلال خود را بازیافتند.
وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای جداگانه نسبت به اظهارات سفیر فرانسه درباره کشورهای شوروی سابق ابراز نگرانی کرد و گفت: این وظیفه چین است که بگوید آیا این اظهارات منعکس کننده موضع این کشور است یا خیر، که امیدواریم اینطور نباشد.
وزارت فرانسه گفت که این کشورها «پس از دهه‌ها سرکوب» به استقلال دست یافتند و در مورد خاص اوکراین، «تمام جامعه بین‌المللی از جمله چین» مرزهای این کشور از جمله کریمه را به رسمیت شناختند که در سال 1991 اعلام استقلال کرد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، که متحد چین است، چندین بار گفته است که حاکمیت اوکراین را به رسمیت نمی شناسد. کرملین همچنین تصریح کرده است که استقلال کشورهای بالتیک و نقش فعال آنها در ناتو و اتحادیه اروپا را تهدیدی برای امنیت روسیه می داند.