سودان: نیروهای مسلح آتش بس را 72 ساعت دیگر تمدید می کنند

واشنگتن [US]: سازوکار سه جانبه چهارجانبه در سودان بیانیه مشترکی درباره سودان منتشر کرد و از اعلامیه سودانی ها استقبال کرد. نیروهای مسلح و نیروهای پشتیبانی سریع برای گسترش جریان آتش بس برای 72 ساعت بیشتر
سازوکار سه جانبه که شامل اتحادیه آفریقا، مرجع بین دولتی توسعه، سازمان ملل متحد و چهارجانبه شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بریتانیا و ایالات متحده است، بیانیه مشترکی منتشر کرده اند که در آن استقبال کرده اند. آتش بس 72 ساعته اعلام و خواستار اجرای کامل آن شد.
در بیانیه مشترک وزارت خارجه آمریکا آمده است: «اعضای سازوکار سه جانبه و چهارجانبه از اعلام نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع مبنی بر تمدید آتش‌بس فعلی به مدت 72 ساعت دیگر و خواستار اجرای کامل آن استقبال می‌کنند». خواندن.
“ما همچنین از آمادگی آنها برای مشارکت در گفتگو به منظور ایجاد یک توقف پایدارتر خصومت ها و تضمین دسترسی بدون مانع به کمک های بشردوستانه استقبال می کنیم. این مرحله اولیه دیپلماسی برای ایجاد فرآیندی برای دستیابی به توقف دائمی خصومت ها و ترتیبات بشردوستانه به اقدام در توسعه کمک خواهد کرد. در بیانیه 20 آوریل اتحادیه آفریقا که توسط اتحادیه کشورهای عربی، اتحادیه اروپا، تروئیکا و سایر شرکای دوجانبه تایید شد، طرح کاهش تنش مشخص شده است.
ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) با تمدید آتش‌بس خود در بحبوحه خشونت‌های جاری در خارطوم پایتخت و منطقه غرب دارفور موافقت کردند.
در ساعات پایانی آتش بس سه روزه مکرر شکسته شده، که قرار بود در نیمه شب (22:00 به وقت گرینویچ) روز پنجشنبه به پایان برسد، ارتش اعلام کرد که پس از تلاش های میانجیگری عربستان سعودی و ارتش، آتش بس را «به مدت 72 ساعت دیگر» تمدید خواهد کرد. الجزیره نوشت ایالات متحده آمریکا.
RSF همچنین اعلام کرد که آتش‌بس تمدید شده را تایید کرده است و افزود که این پیشنهاد از سوی دو گروه دیپلماتیک شامل ایالات متحده، عربستان سعودی، نروژ، بریتانیا و امارات متحده عربی ارائه شده است.
آتش‌بس قبلی نبرد را متوقف نکرده است، اما فضای کافی برای فرار صدها نفر از مردم عادی به مناطق امن‌تر و برای کشورهای خارجی برای تخلیه صدها شهروند خود از طریق خشکی و دریا ایجاد کرده است.
با این حال، هند با بهره‌گیری از آتش‌بس، تاکنون هشت دسته از گیرافتادگان را تخلیه کرده است. هندی ها که از طریق جده به هند آورده می شوند.
ارتش و RSF با هم یک دولت غیرنظامی را در یک کودتای اکتبر 2021 سرنگون کردند، اما اکنون درگیر یک جنگ قدرت هستند که گذار مورد حمایت بین المللی به دموکراسی را از مسیر خود خارج کرده است و تهدیدی برای بی ثبات کردن منطقه شکننده است.
ارتش مدعی است که کنترل بیشتر مناطق سودان را در اختیار دارد و در حال شکست استقرار گسترده نیروهای RSF در خارطوم است، جایی که برخی از مناطق مسکونی به مناطق جنگی تبدیل شده اند.