سوریه: با حمله اسرائیل به اهدافی در سوریه، تنش در نزدیکی حرم اورشلیم بالا گرفته است

اورشلیم: هواپیماهای جنگی و توپخانه اسرائیل به دنبال شلیک موشک‌های نادر از همسایه شمال شرقی به اهدافی در سوریه حمله کردند، در حالی که تنش‌های یهودی و مسلمانان در روز یکشنبه در یک زیارتگاه ناآرام اورشلیم با مراسم مذهبی همزمان به اوج خود رسید.
هزاران عبادت کننده یهودی در دیوار غربی شهر، مقدس ترین مکانی که یهودیان می توانند در آن دعا کنند، گرد هم آمدند تا برای عید فصح، مراسم دعای خجسته کشیشی را برگزار کنند. در محوطه مسجد الاقصی، پلکانی محصور شده بر فراز دیوار غربی، صدها فلسطینی به عنوان بخشی از مراسم ماه مبارک رمضان، نماز خواندند.
صدها یهودی نیز روز یکشنبه تحت نظارت شدید پلیس از مجتمع الاقصی بازدید کردند و با سوت و شعارهای مذهبی فلسطینی ها به حضور آنها اعتراض کردند.
چنین تورهایی توسط یهودیان مذهبی و ملی‌گرا در طول سال‌ها حجم و تعداد دفعات آن افزایش یافته است و بسیاری از فلسطینی‌ها با تردید به آن‌ها نگاه می‌کنند که می‌ترسند روزی اسرائیل قصد دارد این مکان را تصرف کند یا آن را تقسیم کند. مقامات اسرائیلی می گویند که آنها قصدی برای تغییر ترتیبات دیرینه ای که به یهودیان اجازه ملاقات می دهد، اما در سایت تحت کنترل مسلمانان نمی خوانند، ندارند. با این حال، این کشور اکنون توسط راست‌گراترین دولت تاریخ خود اداره می‌شود که ملی‌گرایان افراطی در مناصب ارشد هستند.
تنش ها در هفته گذشته پس از حمله پلیس اسرائیل به این مسجد در حرم نقطه عطف افزایش یافته است. در موارد متعدد، فلسطینی ها خود را در داخل مسجد الاقصی با سنگ و ترقه محاصره کرده اند و خواستار حق نماز شبانه در مسجد الاقصی شده اند، چیزی که اسرائیل در گذشته تنها در 10 روز آخر ماه مبارک رمضان مجاز بوده است. پلیس آنها را با زور از بین برد و صدها نفر را بازداشت و ده ها نفر را مجروح کرد.
خشونت در حرم باعث شلیک موشک توسط شبه نظامیان فلسطینی از نوار غزه و جنوب لبنان شد که از چهارشنبه آغاز شد و حملات هوایی اسرائیل هر دو منطقه را هدف قرار داد.
اواخر روز شنبه و اوایل یکشنبه، شبه‌نظامیان در سوریه دو موشک به سمت اسرائیل و بلندی‌های جولان ضمیمه شده توسط اسرائیل شلیک کردند. یک گروه فلسطینی وفادار به دولت سوریه مستقر در دمشق مسئولیت اولین دور شلیک موشک‌ها را بر عهده گرفت و گفت که در حال تلافی حملات الاقصی است.
در اولین حمله، یک موشک در مزرعه ای در بلندی های جولان فرود آمد. ارتش اردن گزارش داد که قطعاتی از موشک منهدم شده دیگر به داخل خاک اردن در نزدیکی مرز سوریه سقوط کرد. ارتش اسرائیل گفت که در دور دوم، دو راکت از مرز اسرائیل عبور کرد که یکی رهگیری شد و دومی در یک منطقه باز فرود آمد.
اسرائیل با شلیک توپخانه به منطقه ای در سوریه که از آنجا راکت ها شلیک شد، پاسخ داد. بعداً، ارتش گفت که جنگنده‌های اسرائیلی به سایت‌های ارتش سوریه، از جمله مجموعه‌ای از لشکر چهارم سوریه و پست‌های راداری و توپخانه حمله کردند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تماسی تلفنی با همتای اسرائیلی خود درباره خشونت ها گفتگو کرد آیزاک هرتزوگ اواخر روز شنبه، به هرتزوگ گفت که مسلمانان نمی توانند در برابر “تحریک ها و تهدیدها” علیه مسجد الاقصی سکوت کنند و گفت نباید اجازه داد خصومت هایی که به غزه و لبنان سرایت کرده است بیشتر شود.
علاوه بر درگیری های مرزی، سه نفر در روزهای آخر هفته در حملات فلسطینیان در اسرائیل و کرانه باختری اشغالی کشته شدند.
مراسم تشییع جنازه دو خواهر بریتانیایی-اسرائیلی به نام های مایا و رینا دی که در تیراندازی کشته شدند، قرار بود روز یکشنبه در گورستانی در شهرک یهودی نشین کفار اتزیون در کرانه باختری اشغالی برگزار شود.
یک گردشگر ایتالیایی به نام الساندرو پارینی، 35 ساله، وکیلی از رم، چند ساعت قبل به همراه چند تن از دوستانش برای تعطیلات عید پاک به این شهر آمده بود. او روز جمعه در یک تصادف مشکوک خودرو در تفرجگاه ساحلی تل آویو کشته شد.
طبق آمار آسوشیتدپرس، بیش از 90 فلسطینی در سال جاری تاکنون در اثر تیراندازی اسرائیل کشته شده اند که حداقل نیمی از آنها وابسته به گروه های شبه نظامی هستند. حملات فلسطینیان به اسرائیلی ها در این مدت 19 کشته برجای گذاشته است. همه غیرنظامی بودند جز یک نفر.