سیل هفت ایالت مالزی را درنوردید و هزاران نفر دیگر را تخلیه کردند

کوالالامپور: آژانس ملی مدیریت بلایای مالزی اعلام کرد که هفت ایالت مالزی روز یکشنبه تحت تاثیر سیل قرار گرفتند و هزاران نفر تخلیه شدند و مجموع آسیب‌دیدگان از باران شدید در دو هفته گذشته به بیش از 125000 نفر رسید.
این آژانس در بیانیه ای اعلام کرد که کلانتان، ترنگانو، پاهانگ، جوهور، مالاکا، نگری سمبیلان و صباح همچنان تحت تاثیر سیل قرار دارند و 8727 نفر در 128 مرکز امدادی پناه گرفته اند.
در مجموع 125490 نفر در سراسر کشور تحت تاثیر سیل قرار گرفته اند که از این تعداد 117700 نفر به خانه های خود بازگشته اند.
سیل در سواحل شرقی مالزی در طول فصل سالانه باران های موسمی بین اکتبر و مارس رایج است، اما بارندگی شدید غیرمعمولی که از 17 دسامبر آغاز شد هزاران نفر را آواره کرد و خدمات اورژانس را تحت فشار قرار داد.
بر اساس توئیت پلیس به نقل از بازرس کل آکریل سانی عبدالله سانی، 50 نفر در سیل جان خود را از دست داده اند و دو نفر ناپدید هستند.
در پی هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید مستمر، مرکز کنترل بلایای کشور اطلاعیه آمادگی عملیات در برابر بلایا را صادر کرد.
در این بیانیه آمده است که وزارت آبیاری و زهکشی همچنین در مورد جزر و مد بین 2 تا 5 ژانویه هشدار داد و به ساکنان ساحل غربی در شبه جزیره مالزی هشدار داد.
مالزی اعلام کرد که 1.4 میلیارد رینگیت (336.22 میلیون دلار) کمک نقدی و سایر اشکال امدادی برای آسیب دیدگان سیل شدید در این ماه ارائه خواهد کرد.
این کشور همچنین به دنبال 3 میلیون دلار از صندوق آب و هوای سبز سازمان ملل برای توسعه یک طرح ملی برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی است.