شهباز شریف: شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان پس از انتقام گیری از سوی دادگاه عالی برنده رأی اعتماد شد.

اسلام‌آباد: شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، روز پنج‌شنبه در میان 342 عضو رای اعتماد به دست آورد. گردهمایی ملیبا 180 قانونگذار که “اعتماد کامل” به او به عنوان رهبر مجلس داشتند، در مقابل 174 قانونگذار که در آوریل سال گذشته به عنوان نخست وزیر انتخاب شد.
بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه، قطعنامه را برای آزمون کف به داخل منتقل کرد مجلس پس از رد لایحه پولی که توسط دولت ائتلافی برای اعطای بودجه به کمیسیون انتخابات برای انتخابات در استان های پنجاب و خیبر پختونخوا به دستور دادگاه عالی.
وقتی این لایحه رد شد، دادگاه عالی این سوال را مطرح کرد که آیا مجلس به شریف اعتماد دارد یا خیر.
پس از ارائه این قطعنامه، رای گیری با نمایندگان موافق تصویب آن از کرسی های خود انجام شد. رجا پرویز اشرف رئیس مجلس اعلام کرد که 180 نماینده از صندلی های خود برخاستند.
نخست وزیر شریف به دستورات اخیر دادگاه عالی، گفت که احکامی که اعتماد پارلمان به او را زیر سوال می برد، می تواند به “عواقب جدی” منجر شود.
وی با اشاره به حکم دیگری از دیوان عالی کشور که دولت خود را از اجرای قانون جدیدی که موجب کاهش رئیس دیوان عالی کشور می‌شود، منع می‌کند، گفت: «ممکن نیست مجلس قانونی وضع کند و قوه قضائیه حکم توقف آن را حتی قبل از اجرای آن صادر کند». اختیارات عدالت
او گفت فقط مجلس حق دارد قانون اساسی را تنظیم و اصلاح کند. قوه قضاییه حق بازنویسی قانون اساسی را ندارد.
پس از آن که حزب مخالف حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، مجامع منطقه ای این دو استان را در اوایل سال جاری در تلاشی ناموفق برای اجبار به برگزاری انتخابات زودهنگام ملی، منحل کرد، دادگاه عالی دستور برگزاری انتخابات در پنجاب و خیبر پختونخوا را صادر کرد. از زمان برکناری خود در آوریل گذشته در یک رأی عدم اعتماد در پارلمان، خان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام بوده است.
اما شریف و حزب مسلم لیگ پاکستان (N) بارها این خواسته‌ها را رد کرده‌اند و گفته‌اند که انتخابات طبق برنامه – در اواخر سال 2023 – با پایان دوره پنج ساله مجلس ملی فعلی برگزار خواهد شد.