صندوق های سرمایه گذاری مشترک 1.82 میلیون روپیه در سهام در سال مالی 23 با فشار قوی سرمایه گذاران خرد سرمایه گذاری می کنند.

دهلی نو: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در سهام هند در سال‌های 2022-23 صعودی باقی ماندند و 1.82 میلیون کرور روپیه سرمایه‌گذاری کردند که عمدتاً به دلیل علاقه شدید سرمایه‌گذاران خرد و اصلاح بازار که منجر به ارزش‌گذاری معقول شد.
این به دنبال مقدار مشابهی از 1.81 میلیون روپیه سرمایه گذاری شده توسط صندوق های سرمایه گذاری مشترک در بازار سهام در سال مالی 2021-22 (سال مالی 22) صورت می گیرد. بر اساس داده های هیئت بورس و اوراق بهادار هند (Sebi) قبل از آن، آنها 1.2 میلیون روپیه از سهام در سال 2020-21 خارج کرده بودند.
با ادامه روند، چشم انداز سهام برای سال مالی جاری (سال مالی 24) پس از شروع کاهش تورم در ایالات متحده و بانک مرکزی آن – فدرال رزرو – موضع سیاست خود را از جنگ‌طلبی به غیرقانونی تغییر خواهد داد، طی چند ماه آینده شروع به بهبود خواهد کرد. راجیو باجاج، رئیس و مدیر عامل پایتخت باجاج، گفت.
در بلندمدت، چشم انداز رشد هند در میان نگرانی از کند شدن رشد در اقتصادهای بزرگ توسعه یافته بالاتر است.
سیاست‌های مطلوب دولت همراه با تمرکز بر رشد سرمایه‌گذاری (Capex Push) و بهبود ترازنامه بانک‌ها باعث رشد درآمد در آینده نزدیک خواهد شد. برای تقویت بخش تولید هند و مهار کسری تجاری ما. به همین دلیل است که بیشتر سرمایه گذاران از داستان رشد هند خوش بین هستند و چه بهتر که آن را به جز از طریق سهام هند بازی کنند.”
طبق داده‌های Sebi، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک مبلغ خالص 1.82 میلیون کرور در سال مالی اخیر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
شروتی جین، CSO در Arihant Capital، مجموعه ای از عوامل را برای سرمایه گذاری صندوق های متقابل در سهام نسبت داد، از جمله ارزش گذاری ها به سطح معقولی که منجر به احساسات مثبت در بین سرمایه گذاران نهادی می شود.
سرمایه‌گذاران خرد هندی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک علاقه نشان داده‌اند و در واقع، این صندوق‌ها به گزینه سرمایه‌گذاری ترجیحی آنها در زمان‌های پر نوسان تبدیل شده‌اند. SIP ها (طرح های سرمایه گذاری سیستماتیک) همچنان یک روش سرمایه گذاری محبوب در بین سرمایه گذاران خرد است.
جین گفت: “اصلاح در بازار سهام نیز کمک کرده است. این منجر به افزایش ورودی در صندوق های سهام شده است و در نتیجه شاهد افزایش خرید توسط صندوق های سرمایه گذاری به سهام هستیم.”
علاوه بر این، سهام یکی از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری برای ایجاد بازدهی بهتر از تورم است. Feroze Azeez، معاون مدیرعامل Anand Rathi Wealth، گفت که عملکرد معیار Nifty NSE در 22 سال گذشته نشان می‌دهد که سهام آنقدر که سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند ریسک‌پذیر نیست در حالی که بازده تورمی را فراهم می‌کند.
وی افزود: تاریخ نشان می دهد که در 22 سال گذشته تنها چهار مورد بوده است که Nifty میانگین بازده منفی را برای سال های تقویم مربوطه ارائه کرده است و بازده CAGR (نرخ رشد سالانه مرکب) 12.86 درصد در 22 سال گذشته بوده است.
از نظر بخش‌ها، خدمات مالی همچنان بیشترین تخصیص را در پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک داشته و پس از آن فناوری اطلاعات، کالاهای سرمایه‌ای، خودرو و مراقبت‌های بهداشتی قرار دارند.
فروش انبوه سرمایه گذاران پورتفولیوی خارجی (FPI) از بازار هند توسط سرمایه گذاران نهادی داخلی (DIIs)، از جمله صندوق های سرمایه گذاری مشترک و شرکت های بیمه جذب شده است. این بازتابی از افزایش نفوذ و بلوغ سرمایه گذاران داخلی است.
FPIها سهام هند را در آخرین سال مالی 37631 کرور روپیه تخلیه کردند و در سال مالی 22 به ارزش 1.4 میلیون کرور روپیه فروختند.
از سوی دیگر، صندوق های سرمایه گذاری مشترک بیش از 40600 کرور روپیه از بازارهای بدهی در دوره مورد بررسی خارج کرده اند. خروجی عمده در وجوه نقد مشاهده شد که معمولاً در پایان هر سال مالی وجود دارد. به غیر از وجوه نقد، وجوه با مدت زمان بسیار کوتاه و همچنین وجوه کوتاه مدت نیز دارای خروجی بودند.
جین از Arihant Capital گفت: «بدهی به عنوان یک طبقه دارایی در حال تبدیل شدن به جذابیت در سطح جهانی است، که می تواند دلیل خروج برخی از سرمایه ها از هند نیز باشد.
به گفته باجاج، برداشت از بدهی در سال مالی 23 می تواند در درجه اول به سیاست پولی سختگیرانه ای نسبت داده شود که توسط بانک مرکزی هند (RBI) در طول سال حفظ شده است. بانک اوج برای مهار تورم، نرخ رپو را 250 واحد افزایش داده است. این منجر به تغییر رو به بالا در بازده در سراسر منحنی شده است که منجر به کاهش سود یا زیان مارک به بازار در پرتفوی سرمایه گذار می شود.
وی در ادامه گفت: برداشت از وجوه بدهی بیشتر می شد اما تغییرات مالیاتی اعلام شده در پایان اسفند ماه برای صندوق های بدهی باعث شد در هشت روز پایانی ماه ورودی قابل توجهی داشته باشد.
بر اساس قوانین جدید برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بدهی، سرمایه‌گذاری‌ها به عنوان سود سرمایه کوتاه‌مدت در نظر گرفته می‌شود و مزایای مالیاتی بلندمدتی را که سرمایه‌گذاران از آن برخوردار بودند، از بین می‌برد.
در رژیم جدید، به دلیل حذف مالیات بر عایدی سرمایه بلندمدت، انتظار می‌رود جریان‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری بدهی تعدیل شود. این می‌تواند منجر به افزایش جریان به سمت صندوق‌های سهام محور در دسته ترکیبی شود. باجاج گفت که برخی از ذینفعان اصلی در فضای ترکیبی می توانند — صندوق های پس انداز سهام، صندوق های تخصیص دارایی پویا و صندوق های تخصیص چند دارایی — باشند که از مالیات سهام برخوردار هستند.