طالبان: غرب قتل های تلافی جویانه در افغانستان را محکوم می کند، طالبان اتهامات را رد می کند

برلین: ایالات متحده و گروهی از کشورهای غربی از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا نسبت به قتل و ناپدید شدن اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در ماه اوت ابراز نگرانی کرده اند.
در بیانیه مشترکی که در آخر هفته منتشر شد، 21 کشور به اضافه اتحادیه اروپا به گزارش هایی از این گونه سوء استفاده ها اشاره کردند که توسط دیده بان حقوق بشر و دیگران مستند شده است.
در بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده است: “ما تاکید می کنیم که اقدامات ادعایی نقض جدی حقوق بشر است و با عفو اعلام شده طالبان در تضاد است.”
در این بیانیه آمده است: «موارد گزارش‌شده باید به‌سرعت و به شیوه‌ای شفاف بررسی شوند، مسئولان باید پاسخگو باشند و این اقدامات باید به‌عنوان یک عامل بازدارنده فوری برای قتل‌ها و ناپدید شدن‌های بیشتر به وضوح منتشر شود.»
سید خوستی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان، اتهام قتل انتقام جویانه را رد کرد و گفت که هیچ مدرکی ارائه نشده است.
وی در یک بیانیه ویدئویی با اشاره به عفو عمومی اعلام شده از سوی حکومت طالبان گفت: “اگر مدرکی وجود دارد، باید با ما در میان گذاشته شود.”
ما موارد انفرادی قتل اعضای سابق دولت را داشته‌ایم، اما اینها به دلیل خصومت خصوصی بوده است و ما دست اندرکاران را دستگیر کرده‌ایم.»
این تهمت به امارت اسلامی افغانستان است نه عدالت.
دیده بان حقوق بشر در گزارشی در 30 نوامبر اعلام کرد که نیروهای طالبان در افغانستان از زمان تصرف این کشور در 15 اوت، با وجود عفو اعلام شده، بیش از 100 افسر سابق پلیس و اطلاعات را اعدام یا به زور ناپدید کرده اند.
وزارت داخله طالبان گزارش دیده‌بان حقوق بشر را رد کرده است، اما گفته است که هر کسی را که نشان داده شود علیه اعضای ارتش سابق انتقام‌جویانه انجام داده است، دستگیر خواهد کرد.
طالبان که پس از عقب نشینی ناگهانی کمک های خارجی از افغانستان، با یک بحران اقتصادی عمیق مواجه شده اند، برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی، بیش از نیمی از جمعیت در زمستان با گرسنگی مواجه هستند، از طالبان درخواست حمایت بین المللی کرده اند.
در بیانیه مشترک آمده است: «ما به اندازه گیری طالبان با اقدامات آنها ادامه خواهیم داد».
این بیانیه توسط استرالیا، بلژیک، بلغارستان، کانادا، دانمارک، اتحادیه اروپا، فنلاند، فرانسه، آلمان، ژاپن، هلند، نیوزلند، مقدونیه شمالی، لهستان، پرتغال، رومانی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ایالات متحده صادر شده است. پادشاهی، اوکراین و ایالات متحده.