طالبان پس از انتقاد از شبکه های اجتماعی، استاد افغان را بازداشت کردند

کابل: سخنگوی دولت گفت که یک استاد برجسته دانشگاه افغانستان که آشکارا از رژیم تندرو طالبان انتقاد می کرد در کابل بازداشت شده است.
پروفسور فیض الله جلال پس از سرنگونی دولت قبلی تحت حمایت ایالات متحده در ماه اوت، چندین بار در برنامه های گفتگوی تلویزیونی ظاهر شد و طالبان را به دلیل تشدید بحران مالی مقصر دانست و از آنها به خاطر حکومت با زور انتقاد کرد.
از زمان بازگشت به قدرت، طالبان مخالفان را سرکوب کرده، اعتراضات حقوق زنان را به زور متفرق کرده و چند روزنامه نگار افغان را برای مدت کوتاهی بازداشت کرده اند.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتی نوشت که جلال روز شنبه به دلیل اظهاراتش در شبکه های اجتماعی مبنی بر “تحریک مردم علیه نظام و بازی با حیثیت مردم” بازداشت شده است.
وی افزود: «او دستگیر شده است تا دیگران به نام استاد یا عالم بودن اظهارنظرهای بیهوده مشابهی نکنند که به حیثیت دیگران لطمه بزند».
مجاهد اسکرین شات هایی از توییت هایی را که ادعا می کرد توسط جلال ارسال شده بود، به اشتراک گذاشت که می گفت رئیس اطلاعات طالبان دستفروش پاکستان است و دولت جدید افغان ها را “خر” می داند.
جلال در یک برنامه تلویزیونی، محمد نعیم، سخنگوی طالبان – که او نیز در آن شرکت داشت- را “گوساله” خواند که توهین بزرگی در افغانستان است.
کلیپ‌هایی از انتقاد پرشور او در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و این نگرانی را برانگیخت که او در خطر قصاص طالبان قرار دارد.
مسعوده همسر جلال که زمانی به عنوان اولین نامزد زن برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بود، در فیس بوک نوشت که شوهرش توسط نیروهای طالبان دستگیر و در مکان نامعلومی بازداشت شده است.
او گفت: “دکتر جلال در تمام فعالیت های خود در زمینه حقوق بشر برای عدالت و منافع ملی مبارزه کرده و سخن گفته است.”
جلال که مدت‌ها استاد حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه کابل بود، مدت‌ها به عنوان منتقد رهبران افغانستان شهرت داشت.
گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل در توییتر دستگیری این استاد را به دلیل استفاده از آزادی بیان و انتقاد از طالبان محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او شد.
طالبان یک کابینه کاملاً مردانه تشکیل داده اند که تماماً از اعضای این گروه و تقریباً منحصراً از پشتون ها تشکیل شده است.
آنها حقوق زنان برای کار و تحصیل را محدودتر کرده اند و محکومیت گسترده بین المللی را برانگیخته اند.