طالبان: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در مورد مهاجرت سریع تحت سلطه طالبان در افغانستان ابراز نگرانی می کند

کابل: کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان از مهاجرت سریع تحت حاکمیت طالبان از افغانستان به کشورهای همسایه مانند ایران ابراز نگرانی کرده است.
به گزارش طلوع نیوز، یک مقام ارشد سازمان ملل از امارت اسلامی و جامعه جهانی خواست تا “شیوه ای” برای مقابله با بحران کنونی در افغانستان بیابند.
همچنین فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) هشدار داد که فروپاشی اقتصادی این کشور موج عظیمی از مهاجرت به کشورهای همسایه و جهان را به همراه خواهد داشت.
در نهایت، طالبان که امروز کنترل کشور را در دست دارند، و جامعه بین‌المللی و نهادهای آن نیاز به یافتن شیوه‌ای برای همزیستی با یکدیگر دارند و باید اقدامات لازم را برای تحقق آن انجام دهند.» او به شورای امنیت سازمان ملل گفت.
“البته طالبان با ارائه موضوعات مهم حقوق زنان، زنان در محل کار، حقوق اقلیت ها – و جامعه بین المللی با حمایت از آن در صورت لزوم، عملکرد دولت و همه اینها. به خاطر مردم افغانستان.”
به گزارش طلوع نیوز، سازمان ملل و سایر سازمان های بشردوستانه نگرانی شدید خود را نسبت به وخامت شرایط زندگی در افغانستان ابراز می کنند، زیرا هزاران نفر هنوز در فصل زمستان به سرپناه مناسب دسترسی ندارند.
در همین حال، وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می گوید که بیش از 1000 افغان به طور غیرقانونی از مرزهای ایران عبور کرده اند.
با این حال، اعتقاد بر این است که شکل گیری یک سیستم اقتصادی قوی می تواند علاوه بر کمک های مالی خارجی، بر وضعیت کنونی افغانستان غلبه کند.
بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، 3.4 میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می کنند که دو میلیون آنها فاقد اسناد قانونی هستند.