طوفان استوایی آنا: تعداد قربانیان در بحبوحه سیل در جنوب آفریقا افزایش یافت

عملیات حفاظت مدنی و کمک های بشردوستانه اروپا (ECHO) در آخرین به روز رسانی خود جزئیاتی از محل وقوع مرگ و میرها ارائه نکرد، اما پیشتر گفته بود که کشور جزیره ای ماداگاسکار – جایی که خشکسالی طولانی مردم را به آستانه قحطی کشانده است – اعلام کرده است. با حداقل 41 کشته و بیش از 110,000 نفر، بدترین آسیب را دیده است.
سرویس هواشناسی آفریقای جنوبی در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که آنا روز دوشنبه به آنگوچه، موزامبیک رسید و به مالاوی و ماداگاسکار نیز حمله کرد.

بر اساس گزارش ECHO، در موزامبیک، حداقل 15 نفر کشته شدند و بیش از 45000 نفر تحت تأثیر قرار گرفتند، در حالی که مالاوی حداقل 11 کشته و نزدیک به 217000 نفر را گزارش کرده است. این سازمان گفته است که بارندگی شدید باعث طغیان رودخانه ها شده و سیل و رانش زمین منجر به تلفات جانی و خسارات گسترده شده است.

اگرچه آنا ضعیف شده است، اما سرویس هواشناسی آفریقای جنوبی گفت که مالاوی و زامبیا ممکن است در آخر هفته بارندگی های شدیدتری را تجربه کنند.

سخنگوی برنامه جهانی غذا به سی ان ان گفت که زمین های کشاورزی، زیرساخت های کلیدی و خانه ها آسیب دیده اند، در حالی که زندگی و معیشت از دست رفته است.

وی افزود: «کشورهای آفریقای جنوبی در سال‌های اخیر بارها مورد حمله طوفان‌ها و طوفان‌های شدید قرار گرفته‌اند که بر امنیت غذایی تأثیر گذاشته، معیشت مردم را نابود کرده و تعداد زیادی از مردم را آواره کرده است».

چندین بخش از آفریقا در طول سال گذشته با سیل‌های مخرب دست و پنجه نرم کرده‌اند، زیرا با مشکلات دوگانه خشکسالی طولانی‌مدت و افزایش شدت بارندگی مواجه شده‌اند که شرایط سیل‌آمیزی را ایجاد می‌کند.

مردم روز دوشنبه از میان آب سیل در آنتاناناریوو، ماداگاسکار عبور می کنند.
طبق آخرین گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی، از آنجایی که زمین به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان به گرم شدن ادامه می دهد، پیش بینی می شود که کل قاره بارندگی های شدید بیشتری را تجربه کند. آفریقای جنوبی به ویژه در آب و هوای گرمتر نسبت به خشکسالی آسیب پذیر است.

منطقه تحت تاثیر طوفان استوایی آنا پیش‌بینی می‌شود که با افزایش دمای جهانی، شاهد افزایش شدت چنین رویدادهایی باشیم.

ماریا لویزا فورنارا، نماینده یونیسف در موزامبیک، در بیانیه ای گفت: «این طوفان اخیر که موزامبیک را درنوردیده یادآوری صریح است که بحران آب و هوا بسیار یک واقعیت است.

مردم در سمت دیگر جاده ای که توسط طوفان استوایی آنا ویران شده است، در امتداد جاده M1 Chikwawa، مالاوی ایستاده اند.

اوایل این هفته، لازاروس چاکورا، رئیس جمهور مالاوی، وضعیت فاجعه در مناطق آسیب دیده از طوفان اعلام کرد.

چاکورا در بیانیه ای مکتوب در خانه ایالتی لیلونگوه که در فیس بوک منتشر شد، گفت: «در این شرایط، واضح است که ما مشکل سیل در کشور داریم که تعداد قابل توجهی از همشهریان ما را تحت تأثیر قرار داده است».

از آنجایی که بیشتر مناطق غیرقابل دسترس است و با توجه به تعداد زیاد خانوارهای آواره، منابع بیشتری برای ارائه کمک به همه افراد آسیب دیده مورد نیاز است.

تغییر آب و هوا برای قهوه ما در راه است

چاکورا در ادامه گفت که او برای کمک های بشردوستانه از “جامعه کمک کننده بین المللی، آژانس های مربوطه سازمان ملل متحد، سازمان های غیر دولتی، بخش خصوصی محلی و همچنین همه هموطنان حسن نیت” درخواست کرده است.

او گفت که چادر، غذا و سایر اقلام ضروری ضروری است، در حالی که عملیات نجات نیز در اولویت است.

تیم‌های سازمان امداد ورلد ویژن در این هفته برای حمایت از آسیب‌دیدگان در محل کار کرده‌اند.

فرانسیس دوبه، مدیر ملی این سازمان در مالاوی، در وب سایت خود نوشت: «این سیل در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا رخ داد که به طور قابل توجهی فعالیت‌های اقتصادی و آموزش کودکان را در مالاوی مختل کرد.»

یک هواشناس از اداره هواشناسی لندن به CNN گفت: “ردپای طوفان استوایی سابق آنا همچنان منبع رعد و برق های شدید خواهد بود و باران سیل آسا را ​​در سراسر منطقه آسیب دیده خواهد آورد.”

“بقایای آنا در روزهای آینده به آرامی به سمت غرب منتقل خواهد شد و منبع رطوبتی آماده برای برخی رگبارهای سیل آسا و رعد و برق خواهد بود. اثرات سیل قابل توجهی در سراسر مالاوی در ارتباط با این سیستم قبلا گزارش شده است.”

آنجلا دوان نیز در این گزارش مشارکت داشته است.