عمران خان اولین سیاست امنیت ملی پاکستان را آغاز کرد

اسلام آباد: عمران خان نخست وزیر پاکستان روز جمعه اولین سیاست امنیت ملی این کشور را راه اندازی کرد که چارچوبی شهروند محور را بیان می کند و امنیت اقتصادی را بر خلاف سیاست امنیتی تک بعدی قبلی که تمرکز بر ارتش بود، در هسته خود قرار می دهد.
نخست وزیر خان با رونمایی از نسخه عمومی این سیاست که ماه گذشته به طور جداگانه توسط کمیته امنیت ملی و کابینه تأیید شد، گفت که دولت های قبلی نتوانسته اند اقتصاد پاکستان را تقویت کنند.
او گفت که امنیت ملی در سند 100 صفحه‌ای جدید به وضوح توضیح داده شده است، و افزود که این سیاست چارچوبی شهروند محور را بیان می‌کند و امنیت اقتصادی را در هسته خود قرار می‌دهد و به دنبال پاکستانی امن و از نظر اقتصادی مقاوم است.
خان گفت که پاکستان از زمان تکامل خود، یک سیاست امنیتی تک بعدی داشته است که در آن تمرکز بر ارتش بوده است. وی افزود: “برای اولین بار، بخش امنیت ملی یک سند اجماع تهیه کرده است که امنیت ملی را به شکل مناسب تعریف می کند.”
ارتش قدرتمند که بیش از نیمی از بیش از 70 سال عمر خود را بر پاکستان حکومت کرده است، تاکنون قدرت قابل توجهی در مسائل امنیتی و سیاست خارجی داشته است.
سند خط مشی پنج ساله که دوره بین 2022 تا 26 را پوشش می دهد، توسط دولت خان به عنوان اولین سند استراتژی کشور در نوع خود که چشم انداز امنیت ملی و دستورالعمل هایی را برای دستیابی به این اهداف بیان می کند، حمایت می شود.
خان گفت: “ما باید درک کنیم که بزرگترین امنیت ما زمانی است که مردم به سهامداران تبدیل شوند و برای کشور قیام کنند. و این را می توان از طریق رشد فراگیر به دست آورد. ما نیاز به توسعه به عنوان یک ملت داریم، نه در بخش.”
نسخه اصلی خط مشی محرمانه باقی خواهد ماند.
موضوعات اصلی سیاست امنیت ملی عبارتند از: انسجام ملی، تامین آینده اقتصادی، دفاع و تمامیت ارضی، امنیت داخلی، سیاست خارجی در جهان در حال تغییر و امنیت انسانی.
پیش از این معید یوسف مشاور امنیت ملی گفته بود که پاکستان بر اساس سیاست جدید، به یک چارچوب جامع امنیت ملی با هدف تضمین امنیت، امنیت و کرامت شهروندان پاکستانی روی خواهد آورد.
او گفت: “این سیاست امنیت اقتصادی را در هسته اصلی قرار می دهد. اقتصاد قوی تر منابع بیشتری ایجاد می کند که سپس برای تقویت بیشتر امنیت نظامی و انسانی توزیع می شود.”
روزنامه اکسپرس تریبون گزارش داد که در جبهه خارجی، سیاست جدید اطلاعات نادرست، هندوتوا و استفاده از تهاجم برای دستاوردهای سیاسی داخلی را به عنوان تهدیدهای اصلی هند برجسته می کند.
در این گزارش به نقل از یوسف آمده است که این سیاست موضوع جامو و کشمیر را هسته اصلی روابط دوجانبه قرار می دهد.
هنگامی که از یوسف در مورد پیامی که به هند می‌فرستد، پرسیده شد: «این به هند می‌گوید که کار درست را انجام دهد و برای ارتقای مردم خود از اتصال منطقه‌ای بهره مند شود. همچنین به هند می‌گوید، اگر نمی‌خواهید کار درست را انجام دهید، ضرری برای کل منطقه خواهد بود، اما بیشتر از همه هند.»
اوایل این هفته، یک مقام رسمی گفت که پاکستان مایل به صلح با همسایگان فوری، از جمله هند، تحت سیاست امنیتی جدید است که درها را برای تجارت با دهلی نو باز می‌گذارد، حتی بدون حل و فصل مسئله کشمیر، مشروط بر اینکه مذاکرات دوجانبه پیشرفت داشته باشد. .
این روزنامه روز سه شنبه گزارش داد که صلح با همسایگان نزدیک و دیپلماسی اقتصادی موضوع اصلی سیاست خارجی پاکستان در سیاست جدید امنیت ملی خواهد بود.
این مقام که خواست نامش فاش نشود گفت: “ما به دنبال دشمنی با هند برای 100 سال آینده نیستیم. سیاست جدید به دنبال صلح با همسایگان فوری است.”
این مقام مسئول افزود: در صورت وجود گفتگو و پیشرفت، امکان عادی سازی روابط تجاری و تجاری با هند مانند گذشته وجود خواهد داشت.
هند به پاکستان گفته است که خواهان روابط عادی همسایگی با اسلام آباد در محیطی عاری از ترور، خصومت و خشونت است.