عمران خان در دادگاه ویژه حاضر شد. ناظر مبارزه با فساد به دنبال بازداشت فیزیکی 14 روزه است

اسلام آباد: سازمان ناظر مبارزه با فساد پاکستان روز چهارشنبه از عمران خان، نخست وزیر سابق، در حالی که برای رسیدگی به پرونده فسادی که در آن بازداشت شده است، به دادگاه ویژه در یک مرکز پلیس امنیت بالا در اینجا معرفی شد، خواستار بازداشت فیزیکی 14 روزه شد. .
این بازیکن سابق کریکت 70 ساله که تبدیل به سیاستمدار شده بود، روز سه شنبه به دستور اداره ملی پاسخگویی (NAB) توسط تکاوران شبه نظامی با ورود به اتاقی از دادگاه عالی اسلام آباد که برای شرکت در یک فساد مالی به آنجا آمده بود، بازداشت شد. رسیدگی به پرونده
مهمانسرای پلیس جدید واقع در محوطه ستاد خطوط پلیس در منطقه سکتور H-11/1 اسلام آباد به منظور رسیدگی به دو پرونده علیه خان به عنوان دادگاه اعلام شد.
مورد اول مربوط به تراست القادر است که گفته می شود بیش از 50 میلیارد روپیه به خزانه ملی وارد کرده است. خان روز سه‌شنبه در این پرونده دستگیر شد که باعث اعتراضات گسترده حامیانش در سراسر کشور شد.
او در دادگاه شماره 1 ضد پاسخگویی به ریاست قاضی محمد بشیر، همان قاضی که نواز شریف نخست وزیر سابق و دخترش مریم را در یک پرونده فساد مالی در لندن محکوم کرده بود، معرفی شد. مریم بعداً در این پرونده توسط دادگاه عالی اسلام آباد آزاد شد.
با این حال، پرونده شریف همچنان در دادگاه عالی در جریان است زیرا او در دادگاه حاضر نشد.
در آغاز جلسه، وکلای NAB از دادگاه خواستند تا 14 روز بازداشت خان را برای تحقیق علیه وی در مورد این اتهام قرار دهد. اما وکیل خان با این ادعا مخالفت کرد و از قاضی خواست که او را به دلیل ساختگی اتهامات آزاد کند.
قاضی پس از جلسه اولیه استراحت کرد و انتظار می رفت پس از شروع مجدد جلسه، حکم خود را صادر کند.
خان همچنین در دادگاه ناحیه و جلساتی که قاضی همایون دیلاور ریاست این روند را بر عهده خواهد داشت، معرفی خواهد شد. این پرونده مربوط به کتمان عواید حاصل از فروش هدایای دولتی است و سال گذشته توسط کمیسیون انتخابات پاکستان تشکیل شده است.
به نقل از منابع، Geo News گزارش داد که یک گزارش پزشکی ارائه شده به NAB نشان داد که خان سالم اعلام شده است و او از هیچ دردی به پزشکانی که او را معاینه می کنند شکایت نکرده است.
تدابیر امنیتی دقیقی برای جلوگیری از رسیدن کارگران و حامیان PTI در نزدیکی مرکز شنوایی اتخاذ شد. حتی رسانه ها نیز اجازه ورود به منطقه را نداشتند و حتی رهبران برجسته حزب تحریک انصاف از حضور در جلسه یا ملاقات با رهبر خود منع شدند.
کسانی که اجازه ورود ندارند شامل شاه محمود قریشی، معاون ارشد حزب تحریک انصاف و اسد عمر، دبیر کل حزب تحریک انصاف است. این دو در اعتراض به دادگاه عالی اسلام آباد رفتند تا علیه تصمیم پلیس مبنی بر ممانعت از ملاقات با خان شکایت کنند.
با این حال، قبل از شروع هر گونه روند قانونی، عمر توسط گروه ضد تروریسم پلیس اسلام آباد دستگیر شد، زیرا دو پرونده جدید علیه او به دلیل خشونت توسط نیروهای امنیتی تشکیل شده است. اعتراض PTI پس از دستگیری خان
وی گفت: “در کشوری که قانون جنگل در آن حاکم است با محبوب ترین رهبر اینگونه رفتار می شود. مردم پاکستان می خواهند حال او را خوب ببینند، رژیم باید طبق خواست مردم پاکستان عمل کند.” توییت از حساب توییتر رسمی حزب.
حزب خان نیز روز چهارشنبه دادخواستی را به دادگاه عالی تسلیم کرد و حکم سه شنبه شب دادگاه عالی اسلام آباد را که از بازداشت وی حمایت کرد، به چالش کشید.
داون گزارش داد: «یک درخواست در دادگاه عالی توسط وکیل علی ظفر و رهبر حزب تحریک انصاف فواد چودری در اعتراض به حکم IHC علیه عمران خان ارائه شد.
دادگاه عالی اسلام آباد سه شنبه شب دستگیری خان را تایید کرد و گفت که تمام تشریفات قانونی توسط NAB در حین انجام بازداشت وی انجام شده است.
اوایل روز چهارشنبه، قریشی گفت که حزب برای آزادی خان تلاش می کند و تاکید کرد که دستگیری و ارعاب “ما را منصرف نخواهد کرد”.
وی در حالی که در حال رفتن به خط پلیس بود به رسانه ها گفت که انتظار می رود پس از دستگیری تظاهرات شود اما او از مردم خواست که صلح طلب باشند. «اعتراض مسالمت آمیز حق قانون اساسی شماست، به آن ادامه دهید. اما قانون را به دست خود نگیرید.» او گفت.
قریشی گفت که از روز سه شنبه از معترضان خواسته است که صلح آمیز بمانند. او گفت که به هواداران حزب گفته بود که دولت به دنبال بهانه ای برای ثبت پرونده های جعلی علیه آنها است. او گفت: “آنها به دنبال بهانه ای برای تحت فشار قرار دادن شما هستند. به آنها فرصت ندهید.”
در همین حال، دولت فدرال تصمیم گرفته است که نیروهای ارتش پاکستان را در پنجاب مستقر کند تا نظم و قانون در پرجمعیت ترین استان را حفظ کند، که پس از دستگیری خان در روز سه شنبه شاهد اعتراضات خشونت آمیز در چندین شهر بود.
بر اساس اطلاعیه ای که دولت فدرال صادر کرده است، این تصمیم به درخواست دولت پنجاب گرفته شده است.
بر اساس این اطلاعیه، «تعداد دقیق نیروها/دارایی‌ها، تاریخ و منطقه استقرار توسط دولت استانی با مشورت ستاد ارتش تعیین خواهد شد».
اداره مخابرات پاکستان اعلام کرد که خدمات اینترنتی در سراسر این کشور برای مدت نامعلومی معلق خواهد ماند. تأیید کرد که تصمیم برای مسدود کردن خدمات پهن باند تلفن همراه بر اساس دستورالعمل‌های وزارت کشور اتخاذ شده است.
پس از دستگیری خان، این سرویس ها تعطیل شدند.
حزب خان مدعی شده است که در درگیری‌های خشونت‌آمیز بین نیروهای امنیتی و حامیان تحریک انصاف، حداقل چهار نفر در مناطق مختلف کشور کشته و بیش از ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.
در پیشاور، تظاهرات و حملات به تأسیسات در روز چهارشنبه ادامه یافت و یک نفر در درگیری بین پلیس و معترضان در بازار احشام در بچه خان چوک در شهر کشته شد.
معترضان خشمگین وارد ساختمان رادیو پاکستان، پیشاور شدند و دفاتر را غارت کردند.
کانتون پیشاور و جاده های منتهی به مقر سپاه و خانه فرمانده سپاه در پیشاور پلمپ شد. تمامی موسسات آموزشی تا دوشنبه تعطیل است.