فرانسه و هلند تنش ها را بر سر “مرز ردپای” در جزیره کارائیب حل و فصل کردند

ماریگوت: حدود 400 سال پیش، دو گروه دونده – یکی هلندی و دیگری فرانسوی – گفته می شود که از یک نقطه در جزیره کارائیب حرکت کرده اند. سنت مارتین برای ردیابی مرز بین ملت های خود. در روز جمعه، این مرز مسابقه فوتبال قرار است به طور رسمی به روز شود.
دوندگان در سال 1648 با شروع از خلیجی در ساحل شرقی و دویدن در جهت مخالف، سرانجام در ساحل غربی جزیره با خط مستقیمی بین دو نقطه که مرز بین‌المللی را تشکیل می‌دهند، ملاقات کردند.
طبق این افسانه، دوندگان گالی سریع‌تر بودند و سهم بیشتری از بهشت ​​استوایی تقریباً 90 کیلومتر مربعی (35 مایل مربع) را به فرانسه دادند که آن را سنت مارتین می‌نامیدند.
هلند قسمت جنوبی را گرفت که نامش را گذاشتند سنت مارتین، با شاهکار ورزشی و همزیستی مسالمت آمیز دو قدرت استعماری منجر به لقب “جزیره دوستان” به این سرزمین شد.
معاهده موسوم به تپه کنکوردیا در سال 1648 مرز را تعیین کرد و از آن زمان اساس روابط در سنت مارتین/سنت مارتن را تشکیل داده است، اگرچه هیچ سابقه مکتوبی برای مسابقه پیاده روی وجود ندارد.
دفتر گردشگری فرانسه در وب‌سایت خود خاطرنشان می‌کند: «اگرچه دو منطقه وجود دارد که توسط دو کشور جداگانه اداره می‌شوند، اما این امر نه شدید و نه آشکار است».
با این حال، اصطکاک سطح پایین بر سر امور اداری، مالیاتی یا پلیس باعث ایجاد مشکلاتی شده است و تنش های جدیدی در سال 2017 پس از طوفان ایرما در درختان نخل، ویلاهای لوکس و مزارع محلی پدید آمد.
بازسازی اطراف Oyster Pond در ساحل شرقی – نقطه عزیمت دوندگان 1648 – متوقف شد زیرا هر دو کشور در مورد محل دقیق مرز اختلاف نظر داشتند.
هلندی ها مدعی تمام آب های خلیج بودند، در حالی که فرانسوی ها به قوانین بین المللی مدرن اشاره کردند که فرض می کند مرز باید از وسط بندر طبیعی عبور کند.
“بازسازی مورد انتظار”
وزیر کشور فرانسه به جای حل و فصل آن با یک دوی سرعت جرالد دارونین قرار است با نخست وزیر سینت مارتن دیدار کند سیلوریا جیکوبز به امضای توافق جدیدی در روز جمعه پس از ماه‌ها مذاکرات گاهی دشوار.
فرانسه، مانند دویدن، در بحث مرزی پیروز شده است.
جیکوبز در بیانیه‌ای پیش از مراسم امضای قرارداد در روز جمعه گفت: مرز “در وسط حوض خواهد بود و به هر دو طرف آب مساوی می‌دهد.”
رئیس سنت مارتین گفت: این توافقنامه به تعیین مرزها به روشی دقیق و روشن کمک خواهد کرد لوئیس موسینگتون گفت، در حالی که “حفظ حرکت آزاد مقرر در توافقنامه کنکوردیا”.
او افزود که حل مناقشه “راه را برای بازسازی اقتصادی و شهری مورد انتظار” در منطقه اویستر پاند که از فقر بالاتر از حد متوسط ​​رنج می برد، باز خواهد کرد.
این جزیره تنها سرزمینی در دریای کارائیب نیست که تقسیم شده است و هائیتی و جمهوری دومینیکن دارای خشکی های مشابهی هستند.
سنت مارتین/سنت مارتن، که سابقه تولید نمک، تنباکو و نیشکر را دارد، قبل از ورود مهاجران اسپانیایی، سپس فرانسوی و هلندی در اواسط قرن هفدهم، میزبان جمعیت بومی آراواک و کارائیب بود.