فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، پس از سخنرانی اهداف انفجار، خواستار امنیت بهتر شد

توکیو: ژاپن باید امنیت را افزایش دهد گروه هفت نخست وزیر کشور یکشنبه، یک روز پس از پرتاب مواد منفجره به سمت وی ​​در جریان یک رویداد تبلیغاتی، گفت که مقامات از این دیدار بازدید می کنند.
فومیو کیشیدا، نخست وزیر، پس از این دستگاه که بنا به گزارش ها یک لوله بود، سالم فرار کرد بمبدر حالی که روز شنبه در شهر واکایاما در غرب کارزار انتخاباتی داشت به سمت او پرتاب شد.
یک مرد 24 ساله دستگیر شد، اما تاکنون چیزی در مورد انگیزه های خود در این حمله که در حالی رخ داد که ژاپن میزبان دو نشست وزرای G7 بود، فاش نکرده است.
“در زمانی که مقامات بلندپایه از سراسر جهان در حال بازدید هستند… ژاپن به عنوان یک کل باید تلاش های خود را برای تضمین امنیت و ایمنی به حداکثر برساند.” به صورت حضوری روز یکشنبه به خبرنگاران گفت.
وی افزود: «این غیرقابل بخشش است که چنین اقدام خشونت آمیزی در جریان تبلیغات انتخاباتی انجام شده است.
او گفت که انتظار دارد پلیس تدابیر امنیتی را در پی این حادثه که کمتر از یک سال پس از نخست وزیر سابق ژاپن، شینزو رخ داد، افزایش دهد. آبه در شهر نارا در غرب این کشور توسط یک مرد مسلح ترور شد.
قتل او موجی از شوک در سراسر کشور ایجاد کرد و باعث تجدید نظر در امنیت در اطراف مقامات دولتی شد.
کیشیدا قصد داشت در یک بندر ماهیگیری در واکایاما سخنرانی کند که حادثه روز شنبه رخ داد.
فیلم‌های گرفته شده از صحنه نشان می‌دهد که یک قوطی فلزی از درون جمعیت کوچکی پشت سر او پرتاب می‌شود و نخست‌وزیر قبل از محاصره و هدایت نیروهای امنیتی برمی‌گردد.
مقامات امنیتی و غیرنظامیان حاضر در صحنه به سرعت مردی را بازداشت کردند که رسانه های محلی او را ریوجی کیمورا 24 ساله از منطقه هیوگو، همچنین در غرب ژاپن، نام برده اند.
هنگامی که کیمورا بازداشت شد، صدای انفجار بزرگی به صدا درآمد و دود سفیدی فضا را پر کرد و مردم در میان جمعیت فریاد می زدند و فرار می کردند.
یک ماهیگیر محلی که به دستگیری کیمورا کمک کرد، گفت که یک شی لوله ای شکل را از محل حادثه برداشت.
او به شبکه ملی NHK گفت: “من این چیز فلزی را برداشتم و می خواستم آن را به یک افسر پلیس بدهم. اما او به من گفت، “فقط آن را زمین بگذار! بگذار آنجا.”
گزارش‌های رسانه‌های محلی می‌گویند کیمورا، که به ظن ممانعت از تجارت دستگیر شده است، تاکنون از صحبت با بازرسان خودداری کرده است.
کیشیدا مدتی پس از این حادثه مبارزات انتخاباتی خود را از سر گرفت و اصرار داشت که انتخابات میان دوره ای مجلس نمایندگان که برای 23 آوریل برنامه ریزی شده بود تحت تأثیر قرار نگیرد.
امنیت در رویدادهای کمپین محلی می تواند در ژاپن، کشوری با جرایم خشن کم و قوانین سختگیرانه اسلحه، نسبتاً آرام باشد.
اما این کشور پس از ترور آبه که هنگام سخنرانی در یک رویداد مبارزاتی در ژوئیه 2022 به ضرب گلوله کشته شد، امنیت را در اطراف سیاستمداران تقویت کرد.
بنا بر گزارش ها، قاتل ادعایی او، تتسویا یاماگامی، او را به دلیل ارتباطش با کلیسای اتحاد هدف قرار داد و این حادثه باعث افشای ارتباط بین فرقه و شخصیت های سیاسی در ژاپن شد.
گفته می‌شود که یاماگامی به خاطر کمک‌های بزرگ مادرش به این گروه که باعث ورشکستگی خانواده شد، عصبانی بود.
رئیس آژانس پلیس ملی ژاپن و رئیس پلیس محلی پس از ترور آبه پس از تأیید “کاستی‌های امنیتی” رهبر سابق ژاپن از سمت خود استعفا دادند.
حمله به کیشیدا در حالی صورت می گیرد که وزرای آب و هوا و انرژی G7 در شهر شمالی ساپورو و وزرای خارجه این اتحادیه در شهر تفریحی Karuizawa در غرب توکیو گرد هم می آیند.
ژاپن میزبان نشست سران G7 در ماه مه در هیروشیما خواهد بود.